۲۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 82976443
T T
۰ نفر
مهلت 30 روزه گمرك براي ثبت و اظهار گوشي تلفن همراه مسافري

تهران- ايرنا- گمرك ايران از مهلت 30 روزه براي ثبت و اظهار گوشي هاي تلفن همراه مسافري در سامانه گمرك خبر داد و اعلام كرد: مسافران ورودي تنها مي توانند يك دستگاه تلفن همراه در سامانه ثبت كنند.

به گزارش روز جمعه ايرنا از گمرك، در طرح رجيستري مسئوليت اظهار و اخذ حقوق ورودي و عوارض گمركي گوشي هاي مسافري بر عهده گمرك بوده و راستي آزمايي اطلاعات مسافران بر عهده سامانه همتا است.
بر همين اساس، گوشي‌هاي مسافري كه بدون رعايت قوانين مندرج در بخشنامه 23 آبان ماه 96 گمرك در سامانه اظهار كالاي مسافري ثبت شوند، بايد پس از انتقال اطلاعات از گمرك به سرعت توسط سامانه همتا شناسايي و در فهرست كالاهاي غيرقانوني قرار بگيرند زيرا اطلاعات گذرنامه مسافران در اختيار گمرك قرار ندارد و فعال سازي يا عدم فعال سازي گوشي هاي مسافري نيز بر عهده سامانه همتا است.
گمرك ايران پيش از اين هم اعلام كرده بود، كل مسافران ورودي مكلفند حداكثر ظرف 30 روز از تاريخ ورود به كشور نسبت به ثبت شماره شناسه تلفن همراه خود (IMEI) در سامانه اظهار گوشي تلفن همراه مسافري به نشاني اينترنتي http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister اقدام كنند.
بر اساس بخشنامه گمرك، با رعايت مقررات مسافري و لحاظ كردن شرايط غير تجاري، مسافران ورودي تنها يك دستگاه تلفن همراه را بايد در سامانه ثبت كنند‌.
پس از انتقال اطلاعات از سامانه مسافري گمرك به سامانه همتا و راستي آزمايي اطلاعات مسافران در اين سامانه، بايد يك دستگاه گوشي تلفن همراه براي هر مسافر ورودي رجيستري و فعال سازي شود كه بر اساس اطلاعيه كميته اطلاع رساني رسمي طرح رجيستري قرار است اين موضوع با جديت در سامانه همتا دنبال شود.
مسافران از طريق سامانه گمرك نسبت به پرداخت حقوق و عوارض و ماليات بر ارزش افزوده براي يك دستگاه تلفن همراه براي هر مسافر (حسب ارزش‌هاي گمركي مندرج در سامانه) وفق مقررات مسافري اقدام مي كنند.
در صورت اظهار نشدن تلفن همراه در اين سامانه و نپرداختن حقوق ورودي و درج موارد فوق در سامانه مذكور، امكان رجيستري تلفن همراه وجود نخواهد داشت و مسئوليت آن با مسافر است.
به گزارش ايرنا، طرح كددار كردن گوشي تلفن همراه (رجيستري) از اواخر مهر ماه پارسال تا اوايل ارديبهشت ماه در كشور اجرا شد و از اين پس تلفن هاي همراهي كه از مسير قانوني وارد كشور نشوند، قابليت اتصال به شبكه مخابراتي را ندارند.
اقتصام**9189**2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد