۲۹ تیر ۱۳۹۷،‏ ۱۴:۵۰
کد خبر: 82976328
۰ نفر
مهارت اندوزی، گم گشته ای در نظام آموزش كشور

تهران- ایرنا- ارتقای كیفیت آموزش از طریق ایجاد تعادل میان مدرسه و فضای بیرون از چارچوب آموزشی، ضرورتی است كه به باور كارشناسان، در نظام آموزش كشور كمتر به آن پرداخته شده است و رفع آن اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را می طلبد.

سنگینی بار آموزشی كتاب های درسی، فرصت و فراغت آموزش مهارت های زندگی و رفتاری مطابق با واقعیت های بیرون از فضای آموزشی را از دانش آموزان سلب كرده و دانش آموزان پس از فراغت از تحصیل، اغلب مهارتی برای حضور و همراهی در اجتماع ندارند.
این در حالی است كه با رشد روزافزون جوامع و تغییر بافت زندگی، نیاز به همراهی آموزش و مهارت دو چندان شده است؛ امری كه با تكیه صِرف به كتاب و محیط آموزشی دست یافتنی نیست.
موضوعی كه «سید محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش نیز در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی و مسوولان آموزش و پرورش عشایر سراسر كشور در اصفهان به آن اشاره كرد: كیفیت آموزش باید ارتقاء یابد تا بتوانیم انسان‌هایی با اخلاق تربیت كنیم كه به آرمان‌های كشور احترام بگذارند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مسیر تربیت در آموزش و پرورش به انحراف كشیده شده، امروز تمام تلاش‌ها صرف آموزش بوده در صورتی كه نیازها در خارج از مدرسه چیز دیگری است.
وی با بیان اینكه اختلالاتی در آموزش و پرورش وجود دارد اما باید به سمتی حركت كنیم كه به دنبال تضمین كیفیت آموزش ابتدایی باشیم، ادامه داد: مدرسه مهمترین ركن آموزش و پرورش است كه سازمانی زنده به حساب می‌آید و باید نیازهایش تامین شود. نیاز است كه محیط های آموزشی به بلوغ برسند.
راهكار رسیدن محیط های آموزشی به بلوغ و مهارت آموزی، موضوعی است كه خبرنگار ایرنا در گفت و گو با «داوود محمّدی» عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و «مجید متقیان» كارشناس امور تربیتی و آموزشی به واكاوی آن پرداخت.

** تغییر بازدهی نظام آموزش با اجرایی شدن سند تحول بنیادین
ضرورت تغییر نظام آموزشی به نهاد فرهنگی-تربیتی، تبدیل انحصار انگاری در تربیت به مشاركت جویی و مسوولیت پذیری و تبدیل دانش آموز منفعل به فردی فعال، منجر به تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد.
سندی كه عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، اجرایی شدن آن را نخستین گام در پویاسازی نظام آموزش و پرورش و دانش آموزان عنوان كرد و اظهار داشت: نظام آموزش و پرورش كشور در قالب سند تحول بنیادین تعریف شده و در حقیقت مهم آن است كه این سند در ابعاد مختلف اجرایی شود. در این سند، علاوه بر تعریف ساختارهای نظام های آموزشی، به آموزش های مهارتی توجه لازم شده و از سوی مجلس، به دستگاه های مختلفی كه وظیفه آموزش را بر عهده دارند ابلاغ شده است.
محمّدی افزود: برای این كه دانش آموزان از ابتدا با آموزش های حرفه ای آشنا شوند، باید بازنگری جدی در قالب همین سند تحول در آموزش های ابتدایی داشته باشیم و ببینیم چه تغییراتی لازم است تا دانش آموزان ما ضمن این كه در مدارس آموزش های درسی می بینند، آموزش های عملی هم فرابگیرند. در كنار این امر، باید دستگاه های آموزشی را كه به طور مشخص وظایف آموزش مهارت ها را بر عهده دارند تقویت كرد، مراكزی همچون كار و دانش و هنرستان ها، تا افرادی را تحویل جامعه دهند كه كارایی و توانایی لازم برای انجام كار را داشته باشند.
ایجاد فضای همكاری بیشتر میان سازمان های آموزش فنی حرفه ای وابسته به وزارت كار با وزارت آموزش و پرورش در جهت حرفه آموزی عملی به دانش آموزان، پیشنهاد دیگر محمدی در جهت پویاسازی فضای آموزش بود كه درباره آن گفت: طرحی كه در مجلس مطرح و در كمیسیون هم بررسی شده و اگر این هماهنگی به وجود آید، دانش آموزان از ابتدا با صنعت آشنا خواهند شد. در نتیجه شاهد موفقیت و پویایی نظام آموزش خواهیم بود.
این موضوع را «رضوان حكیم زاده» معاون وزیر آموزش و پرورش هم در جلسه معاونان آموزش ابتدایی و مسوولان آموزش و پرورش عشایر كشور مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: اگر می خواهیم دانش آموزان و نسلی داشته باشیم كه عقل مدار، با تحمل و صبور، خلاق، اهل گفتگو و مذاكره، شاداب و بانشاط باشند چاره ای جز اولویت دادن به اجرای سند تحول بنیادین برای دانش آموزان ابتدایی نداریم.

** ارتقای كیفیت آموزش با تقدم پرورش امكان پذیر است
مجید متقیان كارشناس امور تربیتی هم در این گفت و گو، ضمن اشاره به این كه آموزش مهارت های زندگی و احترام به شخصیت دانش آموزان به خصوص در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و دوره متوسطه اول بسیار حایز اهمیت است، راهكار رسیدن به این هدف را تقدم بخشیدن امور پرورشی بر امور آموزشی عنوان كرد.
به بیان وی، تفكیك آموزش و پرورش یك امر انتزاعی است به این معنا كه وقتی فضایی را برای رشد و تعالی شخصیت دانش آموزان ایجاد می كنیم در واقع آموزش هم می دهیم. اما باید در نظر داشت كه پرورش مجموعه ای از فعالیت ها است كه بر محفوظات دانش آموز مقدم است.
متقیان ادامه داد: متاسفانه در كشور ما، به دلیل آموزش های غلطی كه ارایه می شود این محفوظات بر كسب مهارت ها مقدم می شوند و دانش آموز، كسب مهارت های مرتبط با زندگی، طرز بیان و برخورد اجتماعی را از دست می دهد.
این كارشناس امور تربیتی، تفكیك سیاست از آموزش و پرورش را راهكار دیگر پویاسازی نظام آموزش عنوان كرد و گفت: به این معنا كه سیاست باید صرفا تا حد لازم به مسایل آموزشی ورود كند چرا كه مسایلی مانند برچسب زدن تحت تاثیر ظاهرگرایی همواره تهدیدی برای نظام آموزش است و باعث می شود نیروهای كیفی از آموزش و پرورش كناره بگیرند.

**ضرورت تربیت مربیان كارآمد
آموزش و پرورش از مهمترین نهادهایی است كه می تواند كیفیت فعالیت نهادهای اجتماعی را هم تحت تاثیر قرار دهد. از این رو كیفیت گرایی آن اهمیت و ضرورت دارد و مهمترین وظیفه وزارت آموزش و پرورش است.
به باور كارشناسان، دستیابی به كیفیت آموزشی، از طریق ایجاد شرایط لازم جهت اجرای فعالیت های آموزشی در كنار در دسترس بودن مربیانی كه مشاركت و علاقه دانش آموزان را برانگیزانند و بتوانندآنها را به سطح جدید درك و شناخت برسانند، فراهم می شود.
متقیان در این خصوص گفت: پرورش نیروی انسانی كارآمد در امور تربیتی در امر مهارت آموزی به دانش آموزان مثمر ثمر است. بنابراین باید به نیروهای كیفی آموزش و پرورش اجازه حضور و عرض اندام در امور تربیتی داده شود تا دانش آموزانی خلاق و پویا به جامعه تحویل داده شود.
رفع تبعیض و تقسیم بندی دانش آموزان در مدرسه و كلاس ها هم نكته دیگری بود كه متقیان به آن اشاره كرد.
به گفته وی، باید فضای آموزشی ما چنان باشد كه بچه ها احساس برتری جویی نسبت به یكدیگر نداشته باشند و تنها به رقابت سالم بپردازند، باید برای پیشگیری از بوجود آمدن احساس برتری، كار گروهی و جمعی اشاعه داده شود تا هیچ كس خود را بر دیگری برتر نبیند.
علمی**9294**2017