۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵
کد خبر 82975010
۰ نفر
بیم ها و امید ها در راه خودكفایی شال و روسری

تهران- ایرنا- تولید كنندگان و طراحان شال و روسری در نشست هم‌اندیشی خودكفایی در محصولات پوشش سر از ترس ها و امیدهای خود گفتند تا چراغ راهی برای خودكفایی محصولات داخلی كشور در آینده ای نزدیك شود.

**تمایل به مصرف كالای خارجی با محدودیت از بین نمی رود
محمد مظاهری تولید كننده شال و روسری در نشست هم‌اندیشی خودكفایی در محصولات پوشش سر از «نخ» به عنوان یكی از مشكلات عمده درتولیدات نساجی كشور نام برد و افزود: كیفیت پارچه هایی كه در داخل كشور تولید می شود ضعیف است و قدرت رقابت با نمونه خارجی خود را ندارد و در بسیاری از موارد تولید كنندگان داخلی پارچه پس از جذب مشتری پاسخ گویی لازم را ندارند و كیفیت پارچه ها مدام بالا و پایین شده و درحال تغییر است.
وی افزود: حساس ترین بخش نساجی روسری است واین بخش به دلیل نگاه ظریف و باریك بین بانوان بسیار با وسواس خریداری می شود و شاید بالا رفتن دلار و سخت گیری در قوانین واردات بتواند بازار را برای تولید كننده داخلی سودآور كند ولی اگر به كیفیت پارچه ها توجه نشود تمایل مصرف كالای خارجی قطع نخواهد شد.
مظاهری در بخش دیگر از صحبت هایش به ضرورت برندسازی ایرانی اشاره كرد و افزود: بسیاری از برندهای داخلی به اسم كالای ترك فروخته می شود و مردم كالاهای ایرانی را نمی شناسند، چرا كه برای تبلیغات ناگزیر است مبالغ میلیونی به صدا و سیما و شهرداری پرداخت شود.

**ماشین آلات نساجی چهارماه در گمرك سردرگم است
حسین محمودی تولید كننده با سابقه شال و روسری با انتقاد از رویه جدید گمرك گفت: حدود چهار ماه است كه در ترخیص ماشین‌آلات سرگردان هستم و با توجه به اینكه خریداری برای قبل از اختلافات ارزی بوده است هنوز موفق به ترخیص آن نشدم.
وی افزود: جلوگیری ازكالای قاچاق به رونق تولیدات داخلی بسیار كمك كرده است و اگر تولیدكنندگان محصولات باكیفیتی ارائه دهند مردم از آنان حمایت خواهند كرد.
محمودی از قطعی برق انتقاد كرد و گفت: حدود پنج هزار متر پارچه ما در دستگاه‌ها از بین رفت و اگر از قطعی برق باخبر بودیم برای آن چاره ای در نظر می گرفتیم.

**قوانین گمرك و تولید دائم در حال تغییر است
محمود لاجوردی تولید كننده شال و روسری با اشاره به ضرورت شناخت بازارگفت: طرح ها در روسری به سرعت درحال تغییراست و اصطلاحا شبیه گوشت، سریع فاسد می شود و اگر طراح و تولید كننده از بازار شناخت نداشته باشند با شكست مواجه خواهند شد.
وی افزود: روسری معمولا پس از خرید لباسهای دیگر خریداری می شود وتولید كننده باید از بازار مد با خبر باشد و آن را پیش بینی كنند.
وی با طرح این سوا ل كه چرا بعد از گذشت چهل سال از مصرف روسری هنوز در كشور به خودكفایی نرسیدیم گفت:قوانین در كشور بسیاردست و پا گیر است و هر روز قوانین گمرك و تولید دائم در حال تغییر است و واقعا نمی شود برای آینده برنامه ریزی كرد و ایده جدیدی ارائه داد.
لاجوردی با اشاره به قدرت طراحی در افزایش تولید و بازار گفت: طراحی یك زنجیره است و یك بخش صنعتی ویك بخش كاملا هنری است و تلفیق هنر و صنعت كار بسیار پیچیده ای است.
وی افزود: عمده طرح های در بازار كپی برداری از كشورهای دیگراست و فضای دانشگاه با صنعت غریبه است و طراحان سنتی باشیوه های جدید و نرم افزارها آشنایی ندارند.

**پارچه سفید در كشور تولید نمی شود
حسین بهرامی طراح و تولید كننده محصولات پوشش سرگفت: افراد غیر متخصص درحوزه طراحی در حال كار هستند و اكثرا با آزمون و خطا و كپی برندهای خارجی كار را شروع می كنند است.
وی افزود: نظارت بر طرح های تولید شده وجود ندارد و عموما طرح ها با فرهنگ ما مغایرت دارد و از نظر دینی آموزه های مذهبی ما را نمایندگی نمی كند.
بهرامی اظهار كرد: كارهای بی كیفیتی به تولید ملی ضربه می زند و هنوز پارچه سفید عرض مناسب هم در داخل كشور وجود ندارد و ما مجبور هستیم آن را وارد كنیم.

**استقبال از روسری خارجی مشكل مردم نیست
مجید اخوان تولید كننده دیگرازفقدان تحقیق و توسعه درصنعت ریسندگی انتقاد كرد وگفت: صنعت نساجی كشوربه صورت گسترده رشد نكرده است و ماشینهای ما به روز نیستند و وقتی كیفیت كار در یك بخش را بالا می بریم بقیه بخش ها نمی توانند خود را تطبیق دهند و در آن بخش ها با مشكل مواجه می شویم.
اخوان افزود: استقبال ازكالای خارجی نساجی مشكل مردم نیست، زیرا ما نتوانستیم كیفیت خود را ارتقاء دهیم.
وی افزود: شاگرد مغازه روسری فروشی نیاز بازار را از طراحان بیشتر می شناسد و ما اگر طراحی و كیفیت پارچه را افزایش ندهیم نمی توانیم با كالاهای خارجی رقابت كنیم.

**ظرفیت های طراحی ایرانی ارائه نشده است
غزاله بهمنی طراح و تولیدكننده شال و روسری در ادامه این نشست بیان داشت: روسری برای كشورهای غیرمسلمان یه تكه تزیینی و غیركاربردی است و برای ایرانی ها و مسلمانان یكی از پوشش های مهم است كه بر روی سر ساعت ها گذاشته می شود.
وی با اشاره به اهمیت طراحی روسری در صادرات گفت: زمانی كه صحبت از طراحی ایرانی می شود نگاه ها به سمت رنگ فیروزه ای و خطوط نستعلیق و فضاهای تكراری می رود، درحالی كه هنر ایرانی ظرفیت های بسیاری دارد كه هنوز ارائه نشده است.
نشست هم‌اندیشی حوزه طراحی و تولید روسری و پوشش سر با خبرنگاران صبح امروز 27 تیرماه با حضور تولید كنندگان، طراحان و كارشناسان در معاونت هنری برگزار شد.
فراهنگ **9031** 1418