۲۴ تیر ۱۳۹۷،‏ ۱۴:۴۲
کد خبر: 82971371
۰ نفر
چگونه در تابستان كمتر عرق كنیم

تهران-ایرنا- مصرف ویتامین های گروه B، منیزیم، میوه های سبك و آبدار مانند انگور و خربزه و كاهش مصرف كافیین از تعرق زیاد بدن در فصل گرما جلوگیری می كنند.

به گزارش روز یكشنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه دیلی میل، عرق كردن برای خنك كردن و تعدیل دمای بدن لازم است و كسی نمی تواند جلوی تعرق خود را بگیرد اما با انجام اقداماتی می توان از تعرق بیش از حد بدن جلوگیری كرد.
در این گزارش یك متخصص تغذیه با توجه به تداوم موج گرما در جهان، راهكارهایی را برای خنك كردن بدن در زمانی كه دمای هوا بسیار بالاست ارائه داده است.
به گفته این متخصص با مصرف ویتامین های گروه B می توان استرس كه خود موجب افزایش تعریق بدن می شود را كاهش داد و با مصرف منیزیم جایگزینی برای الكترولیت های از دست رفته بدن ایجاد كرد. همچنین با مصرف میوه های سبك و آبدار مانند انگور و خربزه كه به راحتی هضم می شوند و نیز با كاهش مصرف كافیین به كاهش تعریق بدن در فصل گرما كمك می شود.

***مصرف ویتامین های گروه B
ویتامین های گروه B به تنظیم هورمون ها و كنترل سطح استرس بدن كمك می كنند.بطور معمول تعریق بدن انسان را عصبی می كند؛ در این شرایط حرارت بدن افزایش یافته و موجب نارضایتی فرد می شود.
تعریق ناشی از استرس یكی از دلایل اصلی 'هایپرهیدروز' یا 'تعرق بیش از حد' است. ویتامین های گروه B نقش مهمی در پیوند سیستم های غدد درون ریز و عصبی دارند ؛ هر دوی این سیستم ها نقش مهمی در مبارزه بدن با استرس ایفا می كنند.
زمانی كه انسان تحت استرس قرار دارد، بدن با ترشح هورمون های استرس مانند كورتیزول و آدرنالین به مغز دستور می دهد كه یا با استرس مبارزه یا آن را ایجاد كند. یكی از اهداف اصلی ویتامین های گروه B ، كورتیزول است.
چند مطالعه نشان داده اند كه ویتامین B6 (پیریدوكسین)، B9 (فولات یا اسید فولیك) و B12 (كوبالامین / سایانوكوبالامین) می تواند به تنظیم میزان هورمون استرس كمك كند.

***منیزیم ماده معدنی ضروری برای مبارزه با تعرق بیش از حد
عرق در واقع ادرار بسیار رقیق محسوب می شود؛ به همراه مایعی كه در جریان تعریق از بدن انسان خارج می شود، الكترولیت های زیادی نیز از دست می روند.
از سوی دیگر مواد معدنی اجزاء سازنده سیستم های عصبی هستند و بنابراین اگر الكترولیت هایی مانند سدیم، كلسیم و به ویژه منیزیم دوباره تجدید نشوند باعث بروز آسیب می شود زیرا اعصاب توانایی خود را برای كنترل باز و بسته كردن موثر منافذ بدن از دست می دهند.
منیزیم یك ماده معدنی مهم است زیرا نه تنها در انتقال سیگنال عصبی نقش دارد بلكه سیستم های عصبی ما را برای تطابق با تنش های روزانه زندگی توانمند می سازد. این بدان معنی است كه مصرف منیزیم تاثیر دو گانه ای بر اعصاب و غدد عرق بدن دارد. زیرا زمانی كه عرق می كنیم منیزیم زیادی از دست می دهیم.
بنابراین مصرف مكمل منیزیم و ویتامین B اضافی بعلاوه خوراكی های غنی از این مواد مانند سبزیجاتی كه برگ سبز تیره دارند، مغز خشكبار و زرده تخم مرغ شروع خوبی برای تامین این مواد معدنی در بدن و حمایت از سیستم عصبی هستند كه می تواند به تنظیم تعرق بیش از حد بدن كمك كند.

*** مصرف میوه های سبك و آبدار
مصرف خوراكی های سنگین مملو از پروتیین های حیوانی موجب تعرق بیشتر می شود. تئوری این است كه مصرف پروتیین حیوانی پر چرب باعث فشار بر سیستم هاضمه بدن می شود كه می تواند بدن را بیشتر گرم كند.
از سوی دیگر بدن برای پردازش این خوراكی ها به انرژی بیشتری نیاز دارد كه باعث سوزاندن بیشتر سوخت بدن می شود؛ این موضوع به افزایش دمای بدن و در نتیجه تعریق بیشتر منجر می شود.
بنابراین در فصل گرما باید بیشتر خوراكی های سبك و كمتر پروتیین های حیوانی مصرف كرد و تا حد ممكن خوراكی های پایه گیاهی مصرف كرد.
همچنین خوراكی های سنگین مملو از كربوهیدارت نیز موجب افزایش دمای بدن می شوند زیرا سوزاندن گلوكز اضافی ناشی از این خوراكی ها به آزاد سازی انرژی و گرما منجر می شود.
به گفته این متخصص تغذیه، مصرف میوه به جای كربوهیدارت ها و گوشت می تواند به خنك شدن بدن كمك كند زیرا هضم میوه راحت است و محتوی بالای آب و الكترولیت آنها به تجدید مقدار زیاد آب و الكترولیتی كه از طریق تعرق زیاد از بین می رود، كمك می كند.
این متخصص تغذیه توصیه می كند كه در فصل گرما برای كاهش تعرق بدن می توان خوراكی های مملو از آب و خنك كننده بدن مانند هندوانه، انگور، كرفس، خیار و تربچه مصرف كرد.
از سوی دیگر برای كمتر عرق كردن در فصل گرما باید كافیین نیز كمتر مصرف كرد . كافیین یك محرك است و بر سیستم عصبی مركزی (مغز و ستون نخاع) تاثیر می گذارد.
كافیین موجب آزاد سازی آدرنالین می شود؛ آدرنالین هورمون استرس دیگری است كه بر واكنش جنگ یا گریز تاثیر می گذارد. واكنش جنگ و گریز (Fight-or-Flight Response) یك واكنش فیزیولوژیك است كه جانوران در پاسخ به ادراكاتشان نسبت به موقعیت‌های خطرناك، حمله، یا در اقدام برای نجات خود نشان می‌ دهند.
این متخصص تغذیه می گوید كه كافیین موجب افزایش فشار خون می شود و همچنین می تواند غدد عرق را از طریق آدرنالین فعال سازد.

** فواید مصرف گیاه مریم گلی در كاهش تعریق بیش از حد بدن
مریم گلی از خانواده نعناع است كه بیشتر از برگ‌ های آن استفاده می ‌شود؛ مریم گلی گیاه تلخ مزه‌ و دارای اسانس و رایحه‌ی مشخصی است.
سال هاست كه گیاه مریم گلی بطور سنتی برای كاهش تعریق بیش از حد بدن و عرق كردن های شبانه مصرف شده است.
فواید گیاه مریم گلی برای كاهش تعرق بیش از حد توسط اداره نظارت بر دارو و غذای آمریكا (FDA) و كمیسیون E رسما تایید شده است.
كمیسیون E موسسه ای است در كشور آلمان كه مستندات قابل قبول در مورد گیاهان و اثرات درمانی و عوارض جانبی یا ناخواسته آن ها را در مونوگرافی آن گیاه می آورد.
همچنین گیاه مریم گلی یك منبع طبیعی فلاونوئیدها و پلی فنول ها است كه آن را به یك آنتی اكسیدان و یك ضد باكتری بزرگ تبدیل می كند.
همچنین اسید اورسولیك كه یك جزء روغن گیاه مریم گلی است خواص ضد التهابی قویی دارد.
این گزارش در نشریه Healthista منتشر شده است.
علمی**2038**1440