۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۲۲:۰۷
کد خبر: 82963623
T T
۰ نفر
راز اشاره ظريف رهبر معظم انقلاب به متحجرين داخلي

تهران-ايرنا- «جريان تحجر و ارتجاع داخلي»؛ اين توصيف جرياني است كه رهبر معظم انقلاب در يكي دو سخنراني مهم اخير خود به آن اشاره ظريفي كرده و به آن تاخته اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در سخنراني اخير خود كه بر «بيشتر كردن پيوند نظام با ملت» تاكيد كردند، اشاره ظريف و دقيقي هم به متحجرين داخلي كردند و تاكيد داشتند كه ملت از اين جريان عبور كرده است.
** كليدواژه مهم سخنراني رهبري
مقابله با تحجرگرايي همواره دغدغه جدي بنيانگذار جمهوري اسلامي در دوران انقلاب و به ويژه سالهاي پاياني دهه 60 بوده است؛ اكنون «تحجر» به يكي از كليدواژه هاي مهم سخنراني هاي رهبر انقلاب اسلامي، حضرت آيت االله خامنه اي تبديل شده است و البته ايشان اين جريان را بسيار ضعيف و حقير توصيف مي كنند.
ايشان در تازه ترين سخنراني خود در مراسم دانش آموختگي دانشجويان دانشگاه امام حسين (ع)، با اشاره به جريان تحجر، طيفهاي مختلف دشمنان داخلي جمهوري اسلامي را اين گونه تشريح كردند: «از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، سه جريان معارض درداخل كشور وجود داشتند؛ جريان باصطلاح ليبرال كه دلبسته آمريكا و غرب بود، كمونيست هاي اسلحه به دستي كه از هيچ اقدامي ابانداشتند و منافقين، با ظاهر اسلامي و با باطني خبيث و كفرآميز و بي هويت.يك جريان تحجر و ارتجاع داخلي هم بود كه ملت از آنهاعبور كرد.»

**ويژگي متحجرين: عدم درك موقعيت كشور
رهبر انقلاب در سخنراني سالگرد رحلت بنيانگذار انقلاب اسلامي اما جدي تر به اين موضوع پرداخته و با يادآوري تاريخي جريانهاي مقابل اميرالمومنين گفته بودند: «پيشواي عدالت خواهان با سه جبهه رويارو بود؛ قاسطين يعني دشمنان بنياني و مخالفان اصلحكومت او، ناكثين يا همان همراهان سست بنياد و مارقين يعني كج فهم ها و انسانهاي ناداني كه سران شان خائن بودند اما خودشانبه خيال تبعيت از قرآن در مقابل قرآن مجسم يعني اميرمؤمنان ايستادند. جبهه دشمنان و مخالفان امام راحل نيز تركيبي از همين سه گروه بود؛ قاسطين يعني امريكا، رژيم صهيونيستي و وابستگان داخلي آنها كه با اصل جمهوري اسلامي دشمني دارند، ناكثين ياعهدشكنان و همراهان سست كمربند كه به علت خواسته هاي دنيايي در مقابل امام ايستادند و مارقين كه با عدم درك موقعيت كشور
و نفهميدن جبهه بندي دشمنان، حقانيت حركت امام را تشخيص ندادند.»
ايشان در ادامه با اشاره به پيروزي امام خميني در مقابل اين سه جبهه هشدار دادند: «امروز هم همين سه گروه در مقابل ميراث بزرگ امام خميني يعني جمهوري اسلامي صف آرايي كرده اند، اين جبهه مختلط البته مشكلاتي به وجود مي آورد و حركت كشور را دشوار يا كند مي كند اما در جلوگيري از پيشرفت ملت عاجز و ناتوان است.»
**خون دل امام(ره) از مارهاي خوش خط و خال
هشدار درباره كند شدن حركت كشور به خاطر اعمال متحجرانانه تنها به اين روزها اختصاص ندارد. پيش از آيت االله خامنه اي، امام خميني(ره) بنيانگذار انقلاب اسلامي نيز ادبيات جدي و هشدارآميزي نسبت به متحجرانه داشته است. «مارهاي خوش خط و خال» و «مقدس گرايان واپسگرا» تعابيري است كه امام خميني (ره) درباره متحجران استفاده مي كرده و با گلايه از «خون دلي» كه از دست اين طيف خورده بودند، مي گفتند: «عدهاي مقدس نماي واپسگرا، همه چيز را حرام مي دانستند و هيچ كس قدرت اين را نداشت كه در مقابل آنها قد علم كند. خون دلي كه پدر پيرتان از اين دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختي هاي ديگران نخورده است. وقتي شعار جدايي دين از سياست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احكام فردي و عبادي شد و قهرا فقيه هم مجاز نبود كه از اين دايره و حصار بيرون رود و در سياست و حكومت دخالت نمايد. حماقت روحاني در معاشرت با مردم فضيلتشد.
به زعم بعض افراد، روحانيت زماني قابل احترام و تكريم بود كه حماقت از سراپاي وجودش ببارد و الا عالم سيّاس و روحاني كاردان وزيرك، كاسه اي زير نيم كاسه داشت. و اين از مسائل رايج حوزهها بود كه هر كس كج راه مي رفت متدين تر بود. ياد گرفتن زبانخارجي كفر و فلسفه و عرفان گناه و شرك به شمار ميرفت. در مدرسه فيضيه فرزند خردسالم مرحوم مصطفي از كوزهاي آب نوشيد، كوزه را آب كشيدند، چرا كه من فلسفه مي گفتم، ترديدي ندارم اگر همين روند ادامه مي يافت، وضع روحانيت و حوزه ها، وضع كليساهاي قرون وسطي مي شد.»
هرچند متحجران در سال هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، بدون تابلوي رسمي بودند، اما ابايي هم از بيان نوع نگاه هاي خود درباره مسائل روز نداشتند؛ نگاه ها و تفاسيري كه حاكي از عدم درك صحيح از مباني اعتقادي و مصالح كشور است.

**قدم اول: مقابله با ماليات
اين طيف بي كار ننشسته و طي سال هاي گذشته در مقاطع حساس براي تصميم گيري هاي مهم كشور مانع تراشي كرده است. از جمله آن مي توان به نگاه آنان به موضوع ماليات اشاره كرد. اوايل انقلاب در دولت ميرحسين موسوي، كميته اي براي بررسي مسائل مختلف كشور تشكيل شده بود كه در آن هم علما و هم كارشناسان عضويت داشتند. يكي از مسائلي كه در اين كميته مورد بررسي قرار گرفت، موضوع دريافت ماليات بود. به گفته محسن بهشتي سرشت، مديرگروه تاريخ پژوهشكده امام خميني و انقلاب اسلامي در اين كميته نظر كارشناسان اقتصادي اين بود كه استفاده از درآمدهاي مالياتي به جاي فروش نفت، مي تواند يكي از بهترين روش هاي كسب منابع مالي براي دولت باشد و در همه جاي دنيا نيز دولت ها به همين شكل منابع مالي مورد نياز خود را تأمين مي كنند. در اين كميته اما يكي دو نفري از جامعه مدرسين حوزه علميه قم با وضع ماليات ها مخالفت كردند؛ با اين استدلال كه در جايي كه ما در اسلام خمس داريم، ديگر حق نداريد از مردم ماليات بگيريد! در اين شرايط ، نخست وزير به امام مراجعه كرد و اين مسئله با دستور
ايشان حل شد.
نوع نگاه آنان باعث شد در مسائل مختلف كشور حتي با نظر فقهي امام خميني (ره) نيز مخالفت كنند. پخش موسيقي از صداوسيما يا حلال اعلام شدن بازي شطرنج از جمله اين موارد است كه اين طيف با نظر بنيانگذار انقلاب اسلامي مخالفت مي كردند، اما با جديت امام خميني نتوانستند چندان مزاحمتي ايجاد كنند.
شايد بي راه نباشد شان نزول شكل گيري مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال هاي اوليه انقلاب را همين اختلافات و مانع تراشي ها بدانيم. بنيانگذار انقلاب اسلامي سال 66 با صدور فرماني مجمع تشخيص مصلحت نظام را براي رسيدگي به اختلافات مجلس و شوراي نگهبان پايه گذاري كرد.
جريان تحجر كه به تصريح ياران و نزديكان امام خميني (ره) در دوران مبارزه و نيز استقرار جمهوري اسلامي، فشارهاي زيادي را بر معمار انقلاب وارد مي كردند، اما بعدها مدعي انقلاب شدند. اين طيف كه خود را انقلابي مي نامند و اعمال خود را انقلابي گري مي دانند، بارها دست به اعمالي زده و اظهار نظرهايي كرده اند كه نه تنها براي كشور بحران زا بوده بلكه با هشدار صريح رهبري هم
مواجه شده اند.

**جريان حاشيه ساز و زمان ناشناس
در كنار اين گونه اقدامات خسارت بار، تفسير غيرمتعارف از اصول ديني و روايت هاي امامان معصوم از ديگر مصاديق خسارت بار اين طيف براي كشور و نظام است. نمونه آن اظهارات اخير سيد يوسف طباطبايي نژاد، امام جمعه اصفهان در جلسه ستاد نمازجمعه اردستان است كه گفته بود: «روايت داريم اگر فردي سه هفته از روي بي اعتنايي نمازجمعه را ترك كرد بايد خانه را روي سرش خراب كرد.» اين اظهار نظر واكنش هاي منفي زيادي در پي داشت. حجت الاسلام محمدرضا زائري در پاسخ به امام جمعه اصفهان
گفت: تهديد لازم ندارد، توپ و تشر نمي خواهد، شما كارت را درست انجام بده، شما جذاب و دلپذير باش، شما اصل جنس باش، شما فقط بويي از نماز جمعه پيغمبر داشته باش، جمعه كه سهل است، مردم شنبه تا پنجشنبه هم مي آيند!
هرچند دفتر طباطبايي نژاد سعي كرد سخنانش را اصلاح كند اما موج منفي كه بعد از اين اظهارات به وجود آمد، كار خود را كرد و مگر جواناني كه با اين سخنان از دين دلزده شدند، با يك بيانيه بر مي گردند؟
برخي امامان جمعه كه در دوران جنگ به دانشجوياني كه براي دفاع مي رفتند، روي خوش نشان نمي دادند، حالا انقلابي تر از ديگران شده اند و هر بار نسخه اي مي پيچند، در يك دوره توصيه به خوردن «اشكنه پياز» مي كنند و زماني از عدم برخورداري مردم از«وضعيت حداقلي اقتصادي» گله دارند. صداي بلند اين افراد در مسايلي كه بعضا اولويت نيست، نوعا حاشيه ساز است و زمينه ساز دين گريزي جامعه. آنها البته شايد نيت بدي ندارند، ولي به اعتقاد رهبر معظم انقلاب، مشكل متحجرين، «عدم درك موقعيت كشور» است، و البته به اعتقاد ايشان، « ملت از آنها عبور كرد»
حالا بايد ديد با هشدارهاي رهبري، صداي بلند و حاشيه ساز اين جريان در جامعه كمتر مي شود؟
گزارش از زينب نورانيان
*اداره كل اخبار چندرسانه اي**ايرناپلاس*
۰ نفر