۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 82957180
T T
۰ نفر

ايرانيان در 120 كشور جهان پراكنده هستند

۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 82957180
ايرانيان در 120 كشور جهان پراكنده هستند

قزوين-ايرنا-دبير شوراي عالي ايرانيان مقيم خارج از كشور گفت: شهروندان ايراني در 120 كشور جهان پراكنده بوده تا جايي كه در انتخابات اخير رياست جمهوري آراي انتخاباتي آنان در 103 كشور جمع آور شد.

به گزارش ايرنا، علي اصغر محمدي روز شنبه در ديدار با استاندار قزوين افزود: در خصوص آمار ايرانيان مقيم خارج از كشور چالش هايي وجود دارد اما حدود پنج تا 6 ميليون ايراني خارج از كشور زندگي مي كنند.
وي با بيان اينكه بخشي قابل توجهي از ايرانيان در كشورهاي آمريكا و كانادا و تعداد قابل توجهي نيز در اروپا ساكن هستند، يادآور شد: موج جديد مهاجران ايرانيان به مناطق جنوب شرق آسيا و كشورهاي عربي نيز شكل گرفته است.
اين مسئول در وزارت امور خارجه اضافه كرد: ايرانيان خارج از كشور در برهه كنوني با توجه به سياست هاي تحريمي استكبار جهاني كه در آينده نيز تشديد مي شود هم وسيله و هم تهديد براي كشور و رقبا بوده كه بايد با برنامه ريزي مناسب زمينه استفاده بهينه از ظرفيت آنها را فراهم كرد.
به گفته وي، از ظرفيت ايرانيان مقيم خارج از كشور مي توان در حوزه هاي فناوري، جلب مشاركت در سرمايه گذاري و امور خيريه استفاده كرد كه براساس گزارش هاي رسيده برخي از استان ها در اين زمينه بسيار موفق عمل كرده اند.
محمدي در ادامه با بيان لزوم فراخوان جلب مشاركت براي ايرانيان خارج از كشور، اضافه كرد: خيران ايراني خارج از كشور خوشبختانه در حوزه مدرسه سازي و سلامت مشاركت قابل قبولي دارند و در اين زمينه استان هاي خراسان و آذربايجان شرقي بسيار موفق عمل كرده اند.
وي اظهار داشت: اميدواريم با تشكيل بانك جامع اطلاعات ايرانيان مقيم خارج از كشور بتوانيم ضمن ارائه تبادل اطلاعات، در توسعه استان هاي كشور موفق تر از گذشته عمل كنيم.
محمدي ادامه داد: قزوين در حوزه هاي علمي، فرهنگي و دانشگاهي با حضور 150 هزار دانشجو از ظرفيت هاي قابل قبولي برخوردار بوده تا جايي كه با آغاز موج جديد بازگشت دانشجويان به دليل مشكلات اقتصادي به كشور فرصت خوبي در اين زمينه براي اين استان فراهم شده است.
وي اظهار اميدواري كرد: با تهيه جدول زمانبندي شده براي تهيه بانك جامع اطلاعاتي قزويني هاي خارج از كشور، بخشي از كارها در استانداري براي سرعت بيشتر بايد متمركز شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: با توجه به تحريم هاي جديد بايد برخي از واحدهاي توليدي كه نگراني هاي آنها تشديد شده مورد حمايت قرار گرفته زيرا هر قدر بتوانيم برندهاي بين المللي را در كشور حفظ كنيم سيگنال هاي خوبي براي ساير سرمايه گذاران و واحدهاي توليدي متمايل به سرمايه گذاري در كشور، فرستاده خواهد شد.
محمدي به حضور برندهاي معتبر موجود در استان قزوين اشاره كرد و افزود: بايد با ايجاد محيطي امن زمينه حضور سرمايه گذاران جديد در اين منطقه فراهم شود.
محمدي خاطر نشان ساخت: قزوين همچنين به دليل نزديكي با مركز كشور بايد بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد و سهم بيشتري نيز از توسعه را با جذب گردشگران عبوري به خود اختصاص دهد.
دبير شوراي عالي ايرانيان مقيم خارج از كشور در پايان اظهار داشت: قزوين مشكلات مهمي در زمينه محيط زيست و كمبود آب دارد كه مي توان بخش عمده اي از آن را با جلب مشاركت قزويني هاي مقيم خارج از كشور مرتفع ساخت.
6101/8054