۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82956825
T T
۰ نفر
2400 تن دانه روغني كلزا در قم به صورت تضميني خريداري شد

قم - ايرنا - مديركل شركت غله و خدمات بازرگاني قم، گفت: از نيمه دوم ارديبهشت ماه طرح خريد تضميني دانه هاي روغني در قم آغاز و تاكنون بيش از 2 هزار و 400 تن دانه روغني كلزا از كشاورزان استان براي ذخيره سازي و ارسال به كارخانه هاي روغن كشي، تحويل گرفته شده است.

بهزاد رادمنش روز شنبه در گفت و گو با ايرنا، بيان كرد: شركت غله و خدمات بازرگاني قم براي اجراي طرح خريد تضميني دانه هاي روغني در سال جاري 2 مركز خريد را در سطح استان داير كرد كه يكي از آن ها نزديك سيلو ذخيره سازي شهيد نخعي قم داير شد و از 20 ارديبهشت ماه سال جاري تاكنون 670 تن دانه هاي روغني كلزا را از كشاورزان تحويل گرفت است و ديگري در بخش جعفريه مستقر گرديد و يك هزار و 735 تن كلزا را از بهره برداران منطقه خريداري كرد.
سيلوي بتني شهيد نخعي كه در جنوب غربي شهر قم قرار دارد، داراي ظرفيت ذخيره سازي 108 هزارتن گندم و36 كندو مي باشد، اين سيلو با توان تخليه و بارگيري 200 تن در ساعت در زميني به مساحت 6600 مترمربع ايجاد شده و از امكانات و تجهيزات كامل تخليه و بارگيري گندم برخوردار است.
بخش جعفريه يكي از بخشهاي استان قم با وسعتي حدود 650 كيلومترمربع در 35 كيلومتري شمال غربي شهر مقدس قم باجمعيتي بالغ بر 16 هزار تن با مركزيت شهر جعفريه مي باشد. اين بخش در مسير راه ارتباطي استانهاي غربي و مركزي كشور قرار دارد و داراي يك دهستان (جعفرآباد) و يك شهر (جعفريه) و 33 روستا مي باشد .
استان قم داراي يك شهرستان به همين نام و پنج بخش جعفريه، كهك، مركزي، خلجستان و سلفچگان است.
وي بيان كرد: با توجه به گرماي هوا و اين كه دانه روغني كلزا عمر نگهداري كمي دارد، پيش بيني هاي لازم براي انتقال سريع آن به كارخانه هاي روغن كشي انديشيده شد تا سرمايه هاي ملي و حاصل تلاش كشاورزان استان به هدر نرود.
وي با اشاره به اين كه روند خريد تضميني دانه روغني كلزا از كشاورزان قمي به دليل شرايط اقليمي استان رو به پايان است، ادامه داد: متوسط قيمت پايه خريد تضميني هركيلوگرم كلزا از كشاورزان 28 هزار و 665 ريال است كه اعتبارات لازم براي آن از طريق بانك مركزي در اختيار بانك كشاورزي قرار مي گيرد و در نهايت اين مبلغ بر اساس ميزان تحويل محصول به حساب كشاورزان واريز مي شود و اين روند تا پرداخت كامل مطالبات بهره برداران ادامه مي يابد.
در سال هاي اخير با توجه به سياست تغيير الگوي كشت و استفاده از گياهان راهبردي در زمين هاي كشاورزي، سطح زير كشت كلزا در استان قم چند برابر شده و بيش از 2 هزار هكتار از مزارع استان به كشت اين محصول اختصاص يافته است.
7405/ 6133/