۷ تیر ۱۳۹۷، ۶:۰۵
کد خبر: 82955287
T T
۰ نفر
چین زیر بار توقف واردات نفت از ایران نخواهد رفت

تهران – ایرنا – روزنامه اقتصادی «نیكِی» روز پنجشنبه با اشاره به موضع گیری مقام های چینی در هفته های گذشته نوشت: پكن زیر بار توقف واردات نفت از ایران نخواهد رفت.

به گزارش ایرنا، در مقاله امروز (پنجشنبه) این نشریه ژاپنی آمده است: آمریكا كه ماه گذشته (میلادی) از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده بود، كشورها را برای قطع كامل واردات نفت از ایران تحت فشار گذاشته است. چین به عنوان بزرگ‌ترین وارد كننده نفت ایران اما هیچ نشانی از تبعیت از این خواسته بروز نداده است.
«لو كانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در همین رابطه با اشاره به روابط دوستانه تهران و پكن، از تداوم همكاری با ایران به رغم فشارهای آمریكا خبر داده بود.
كانگ در جمع خبرنگاران گفته بود: ما تعاملات و همكاری‌های عادی خود با ایران را از جمله در زمینه‌های اقتصاد، تجارت و انرژی ادامه خواهیم داد.
نیكِی در همین رابطه می‌نویسد: چین در ماه مارس، سیستم معاملات نفتی خود بر مبنای «یوان» را با هدف افزایش نفوذ در بازار نفت افتتاح كرده بود و به همین جهت، سلاح ارزی واشنگتن تهدید چندانی برای پكن نخواهد بود.
مقام های آمریكایی در هفته های گذشته با سفر به دیگر كشورها، در پی جلب رضایت آن ها برای كاهش خرید نفت از ایران بوده اند.
این موضوع هم اكنون یكی از موارد دستور سفر «نیكی هیلی» نماینده آمریكا در سازمان ملل متحد به هند است كه به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران شناخته می شود.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا اردیبهشت ماه از برجام خارج شده و بازگشت تحریم های این كشور علیه ایران را اعلام كرده بود.
شبس ** 9386 *1613*