مدرسه بهاره دانش آموزي علوم اعصاب برگزار شد

تهران-ايرنا- كميته دانش آموزي انجمن علوم اعصاب ايران با حمايت ستاد توسعه علوم و فن آوري هاي شناختي ،مدرسه بهاره دانش آموزي علوم اعصاب را در محل دانشگاه علوم پزشكي ايران برگزار كرد.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از ستاد علوم شناختي، اين دوره كه به دارندگان مدال طلاي مرحله كشوري مسابقه ملي دانش مغز (brain bee) اختصاص داشت، با هدف آمادگي نماينده ايران در مسابقه جهاني دانش مغز در تابستان امسال در برلين آلمان و نيز آماده سازي نخبگان دانش آموزي براي ايفاي نقش در فعاليت هاي ترويجي علوم شناختي دركشور برگزار شد.
اين نخستين مدرسه دو زبانه علوم اعصاب دانش آموزي است كه محتواي آموزشي آن در طول پنج روز برپايي به زبان هاي انگليسي و فارسي تدريس شد.
دانش آموزان شركت كننده در مدرسه بهاره دانش آموزي علوم اعصاب در اين دوره آموزشي ضمن آشنايي با جنبه هاي باليني علوم اعصاب شناختي، همچنين در كلاس هاي تشريحي سيستم عصبي و تئوري بيماري هاي روانپزشكي و نورولوژي شركت كردند.
مدرسه بهاره دانش آموزي علوم اعصاب با همكاري و مشاركت آموزش و پرورش منطقه 5 تهران (پژوهشسراي دانش آموزي جوان) و دانشگاه علوم پزشكي ايران در محل اين دانشگاه برگزار شد.

** برگزاري كارگاه بين المللي آشنايي با روش هاي تحريك الكتريكي و مطالعات شناختي مغز
آزمايشگاه ملي نقشه برداري مغز با هدف انتقال يافته هاي علمي و تخصصي در زمينه كاربرد روش‌هاي تحريك الكتريكي فراجمجمه‌اي و درمان اختلالات روانپزشكي و نيز آشنايي پژوهشگران علوم اعصاب با افق‌هاي مطالعاتي و پژوهشي اين حوزه شناختي، كارگاه بين المللي آشنايي با روش هاي تحريك الكتريكي و كاربرد باليني، پژوهشي و مطالعات شناختي مغز را برگزار مي كند.
اين كارگاه كه طي روزهاي ششم و هفته تيرماه در محل اين مركز تخصصي برگزار مي شود داراي امتياز بازآموزي است و به منظور افزايش اطلاعات متخصصان و روانپزشكان با كاربرد روش ‌هاي تحريك الكتريكي فراجمجمه‌اي در ارتقاي عملكرد عصبي و درمان اختلالات روانپزشكي و نيز آشنايي پژوهشگران علوم اعصاب با ابعاد مطالعاتي روش‌هاي تحريك الكتريكي فراجمجمه‌اي و افق‌هاي پژوهشي در حوزه علوم شناختي مغز برگزار مي شود.
تحريك الكتريكي فراجمجمه‌اي (tES) در سال‌هاي اخير به عنوان يكي از راهكارهاي درماني پيشرو در سلامت روان و ابزاري مطالعاتي براي پژوهشگران حوزه‌ علوم اعصاب مطرح بوده است و زير شاخه‌هاي متفاوت اعمال تحريك‌ هاي الكتريكي و تأثيرات درماني متفاوت آن و همچنين اهميت فعاليت هاي پژوهشي در اين حوزه ها ، لزوم دريافت آموزش‌هاي تكميلي را دو چندان مي‌كند.
اين كارگاه بين المللي آموزشي در بخش هاي تحريك الكتريكي فراجمجمه‌اي با جريان مستقيم (tDCS) ، جريان متناوب (tACS) ، تحريك فراجمجمه‌اي با نويز رندوم (tRNS) ، ملاحظات روش شناختي مربوطه، چگونگي استفاده از دستگاه‌هاي تحريك الكتريكي در بخش عملي كارگاه، راهبردهاي پژوهش‌ و كاربردهاي باليني و در نهايت شيوه‌هاي طراحي پروژه‌هاي مربوطه و ارتقاي عملكرد عصبي با حضور مدرسان بين‌المللي و داخلي برگزار خواهد شد.

**انتشار كتابي درباره فعاليت هاي سال گذشته ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي
فعاليت ها، اقدامات و عملكرد سال گذشته بخش هاي مختلف ستاد توسعه علوم و فن آوري هاي شناختي براي توسعه و گسترش حوزه هاي علوم شناختي در سطح كشور، در مجموعه اي مشترك در قالب يك كتاب حدود سيصد صفحه اي در خردادماه امسال منتشر شد.
كتاب گزارش عملكرد ستاد راهبردي توسعه علوم و فن آوري هاي شناختي با جمله اي از رهبر معظم انقلاب اسلامي در صفحه اول آن مبني بر اينكه توليد علم و تحقيقات ، حيات آينده كشور است، به معرفي اقدامات و فعاليت هاي بخش هاي مختلف ستاد در حوزه هاي علوم شناختي پرداخته است.
در اين كتاب با معرفي پژوهش هاي كاربردي و بنيادي شناختي مبتني بر نگاشت مغز، پژوهش در حوزه هاي باليني و علوم اعصاب شناختي، فن آوري هاي شناختي براي ارزيابي و بازتواني شناختي ، توسعه فن آوري هاي شناختي براي ارتباط مغز و ماشين و مغز با مغز و نيز مدل سازي شناختي به عنوان اولويت ويژه فراخوان هاي طرح هاي پژوهشي درسال گذشته نام برده شده است و در بخش ديگر آن تصويب 46 طرح پژوهشي و توسعه فن آوري هاي شناختي ،ده طرح در حال اجرا در بخش كارگروه كاشتني هاي مغزي و اتمام 9 طرح پژوهشي و توسعه فن آوري و مطالعاتي از جمله اقدامات حمايتي ستاد از طرح هاي پژوهشي و توسعه فن آوري ياد شده است.
در اين كتاب همچنين به حمايت از تعاملات بين المللي به عنوان يكي ديگر از اقدامات و سياست هاي راهبردي ستاد در امر ترويج و ارتقاي دانش علوم شناختي درسطح كشور اشاره شده است ، بطوري كه توسعه همكاري هاي بين المللي ، ايجاد فرهنگ بين رشته اي ، آشنايي با تحقيقات مرز دانش و كاربردي، راه اندازي آزمايشگاه هاي مشترك، بررسي فرصت هاي تبادل و اعزام دانشجو و استاد و ارايه فرصت هاي مطالعاتي و نيز طراحي زير ساخت ها و ملزومات همكاري در برنامه ريزي هاي ستاد مورد توجه و پيگيري جدي قرار گرفته است و در اين راستا همكاري با كشورهاي برزيل، چين ، هند و سوئيس به منظور انتقال يافته هاي علمي و تحقيقاتي در حوزه هاي علوم شناختي افزايش يافته است.
درصفحات مياني كتاب گزارش عملكرد فعاليت ها و اقدامات ستاد علوم شناختي در سال گذشته ، حمايت از برگزاري مسابقه هاي علمي و المپياد هاي دانش آموزي و دانشجويي با هدف تامين نيروي انساني مورد نياز و مهاجرت به حوزه هاي مختلف علوم شناختي ، آشنايي با اين دانش و كاربرهاي آن و همچنين حمايت از اعطاي كمك هزينه دانشجويان دورهاي دكتري و اعضاي هيات علمي مراكز دانشگاهي و تخصصي براي ارايه مقاله در كنگره هاي منتخب علوم و فن آوري هاي شناختي و حمايت از اعطاي فرصت هاي مطالعاتي به دانشجويان دوره هاي دكتري و دستياران جوان و نيز پشتيباني نسبت به جذب هيات علمي از ميان فارغ التحصيلان داخل و خارج از كشور ، به عنوان بخشي ديگر از تلاش هاي ستاد علوم شناختي در جهت ترويج و ارتقاي دانش شناختي در سطح كشور اشاره شده است.
علمي**2038**1440