۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 82948554
T T
۰ نفر
ريزش گندم خراسان شمالي از ميانگين كشوري پايين تر است

بجنورد- ايرنا- رئيس اداره فناوري‌هاي نوين سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: هم اكنون ريزش محصول گندم از سطح كشتزار هاي اين استان از ميانگين كشوري پايين تر است.

سيد مجيد بهشتي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: ميانگين كشوري ريزش گندم از كمباين ها، 5.6 تا 6 درصد است كه اين ميزان در خراسان شمالي 4.8 درصد است.
به گزارش ايرنا امسال سطح سبز گندم آبي در خراسان شمالي 49 هزار هكتار و سطح سبز گندم ديم 69 هزار هكتار است.
پيش بيني شده بود كه با توجه به وضعيت سبز گندمزارها در پايان سال گذشته، 254 هزار تن گندم توليد و 200 هزار تن از اين محصول خريداري شود.
بهشتي با بيان اينكه با توجه به فصل برداشت و ميزان محصول در اين استان، 400 كمباين لازم است گفت: خراسان شمالي 170 كمباين دارد كه برخي ها به صورت شناور هستند و 250 كمباين مهاجر نياز داريم.
بهشتي افزود: هم اكنون 24 دستگاه كمباين از استان هاي ديگر وارد خراسان شمالي شده اند كه بيشترين دستگاه ها از استان گلستان است و 90 دستگاه كمباين بومي نيز از آغاز فصل برداشت غلات مشغول به فعاليت هستند.
رئيس اداره فناوري‌هاي نوين سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: هم اكنون 12 دستگاه كمباين مهاجر در مانه و سملقان، در هر كدام از شهرستان هاي جاجرم و بجنورد سه دستگاه، چهار دستگاه اسفراين و دو دستگاه در شيروان است كه تا پايان تيرماه روزي هشت دستگاه كمباين مهاجر وارد استان مي شود.
بهشتي افزود: براي معاينه فني كمباين ها قرارداد با سازمان نظام مهندسي انجام شده و همچنين براي جلوگيري از ورود هرگونه بيماري معاينه بهداشتي و سمپاشي از دستگاه هاي مختلف صورت گرفته است.
در مجموع 45 هزار دستگاه ماشين آلات و ادوات در اين استان وجود دارد كه 12 هزار و 700 دستگاه تراكتور است.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه سالانه بيش از 2 ميليون و 500 هزار تن انواع محصول زراعي، باغي و دامي توليد مي شود.
7186/3007/ 6042