۲۹ خرداد ۱۳۹۷،‏ ۱۰:۳۱
کد خبر: 82946398
۰ نفر
خیز بلند دولت در توسعه شبكه حمل و نقل - عبدالله رحمانی*

سنندج - ایرنا - دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته با ایجاد 960 كیلومتر راه، شروع عملیات ساخت فرودگاه سقز و راه آهن همدان - سنندج خیز بلندی برای توسعه شبكه حمل و نقل این استان برداشته است.

راه ها به عنوان یكی از محورهای توسعه از گذشته تاكنون نقش مهمی در پیشرفت و شكوفایی اقتصادی جوامع مختلف ایفا كرده اند.
شرایط جغرافیایی كردستان، قرار گرفتن در منطقه كوهستانی و مرزی با طبیعت خشن، بالا بودن هزینه های راهسازی در این استان در مقایسه با استان های مركزی و تزریق قطره چكانی اعتبارات این بخش در ادوار گذشته، باعث شد توسعه راه های كردستان دچار عقب افتادگی تاریخی و رنج مضاعف شود.
سایر بخش های اقتصادی كردستان از جمله صنعت، گردشگری و توسعه زیربناها نیز از این عدم توسعه یافتگی در بخش راه ها متاثر شد و استان در طول چند دهه اخیر همچنان در لیست استان های كمتر برخوردار و محروم كشور قرار دارد.
طول شبكه راه های كردستان هشت هزار كیلومتر شامل 6 هزار و 100 كیلومتر راه روستایی، ٢8٦ كیلومتر بزرگراه، ٣٠٨ كیلومتر راه اصلی و یك هزار و ٣٠٠ كیلومتر راه فرعی است.
مسئولان دولت تدیبر و امید با آگاهی كامل بر نقش حیاتی راه ها در توسعه و تناسب توسعه راه ها با توسعه اقتصادی موضوع راهسازی را در استان كردستان مورد توجه ویژه قرار دادند و از سال 1392 تا 1396 در مجموع 960 كیلومتر راه شامل 240 كیلومتر محورهای بین شهری و 720 كیلومتر راه روستایی در این استان احداث شد.
از لحاظ تامین اعتبارات نیز توجه دولت به پروژه های راهسازی در كردستان قابل تامل است و در این مدت، 6 هزار و 500 میلیارد ریال در بخش راهسازی استان هزینه شد كه از این مبلغ، سه هزار و 700 میلیارد ریال برای محورهای بین شهری و 2 هزار و 800 میلیارد برای راه های روستایی صرف شده است.
این تاكید و حمایت دولت تدبیر و امید از توسعه راه های كردستان هنوز هم به قوت خود باقی است و اكنون یك هزار و 400 كیلومتر راه در استان در دست احداث است كه 300 كیلومتر آن محور بین شهری و یك هزار و 100 كیلومتر دیگر راه روستایی است.
در بخش اعتبار پروژه های راهسازی كردستان نیز احداث این مقدار راه نیازمند 11 هزار میلیارد ریال است كه 6 هزار میلیارد ریال آن برای راه های بین شهری و پنج هزار میلیارد ریال آن برای راه های روستایی در نظر گرفته شده است.
وجود 16 منطقه كولاك گیر و بهمن خیز و 23 گردنه در جاده های كردستان از جمله گردنه ژالانه (مریوان - اورامانات)، گردنه خان (بانه)، گردنه آریز (سنندج) گردنه ماموخ (سنندج - دیواندره)، توریور و شیان (سنندج)، گردنه سیرانبند بانه و گردنه های دوله یاخی، دگاگا و كانی كن (در مسیر مریوان به سقز) راه های این استان را به نفس گیرترین راه های كشور تبدیل كرده است.
با وجود همه دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در بخش توسعه راه های كردستان، باز هم شاخص های برخورداری استان از راه های استاندارد در مقایسه با دیگر مناطق كشور بسیار پایین است.
در بخش راه های روستایی میانگین كشوری برخورداری از راه آسفالت 66 درصد است در حالیكه این میزان در كردستان 48.5 درصد است كه به لحاظ سرانه راه روستایی آسفالت در بین استان های كشور در جایگاه آخر قرار دارد.
در بخش بزرگراه نیز شاخص كشوری داشتن 22 كیلومتر بزرگراه به ازای هر 100 كیلومتر راه بین شهری است كه این میزان در كردستان 14 كیومتر است و در این شاخص نیز استان 23 كشور است.
استان كردستان از محدود استان های كشور است كه هیچ سهمی در آزاد راه و شبكه حمل و نقل ریلی ندارد و این در حالیست كه استان های شمالی كردستان از جمله آذربایجان غربی و شرقی و همدان كه موقعیت جغرافیایی و ساختار مشابهی با كردستان دارند، به شبكه ریلی متصل هستند.
به همت دولت تدبیر و امید عملیات اجرای خط آهن همدان - سنندج به طول 150 كیلومتر در سه قطعه در حال انجام است و عملیات زیرسازی قطعه اول این پروژه 67 درصد، قطعه دوم 17 درصد و قطعه سوم 100 درصد پیشرفت دارد كه در مجموع دارای پیشرفت 55 درصدی است.
هم اكنون زیرسازی 66 درصد این خط آهن به اتمام رسیده و برای تكمیل و راه اندازی آن چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
در بخش حمل و نقل هوایی نیز كردستان تنها دارای یك فرودگاه فعال (فرودگاه سنندج) با محدودیت فرود هواپیماهای پهن پیكر بود و دولت تدبیر و امید برای جبران این محدودیت روند ساخت فرودگاه سقز در شمال استان را در اولویت قرار داده است.
فرودگاه سقز با 30 درصد پیشرفت فیزیكی برای تكمیل ترمینال، باند و سطوح پروازی آن نیازمند بیش از 310 میلیارد ریال اعتبار است و در صورت تخصیص اعتبار تا 2 سال آینده به بهره برداری می رسد.
این خیز بلند دولت تدبیر و امید برای توسعه راه ها و حمل و نقل هوایی و ریلی كردستان در طول تاریخ این دیار بی نظیر بوده و امید است در سایه این تلاش ها كه گامی اساسی برای تكمیل زیرساخت های كردستان و شروع فعالیت صنایع مختلف است در سال های آتی رخت توسعه نیافتگی و محرومیت از چهره این استان برداشته شود.
خبرنگار ایرنا