۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۳۹
کد خبر: 82939255
T T
۰ نفر

آبداراني كه آب مي دهند و آه مي كشند

۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۳۹
کد خبر: 82939255
آبداراني كه آب مي دهند و آه مي كشند

ياسوج - ايرنا - هفت ماه است كه 200 نفر آبدار در استان كهگيلويه و بويراحمد حقوق و مزاياي خود را دريافت نكرده و از مسئولان خواسته اند مشكل انان را حل كنند.

به گزارش خبرنگارَ ايرنا، آبداران در خط مقدم خدمت‌رساني به مردم روستا قرار دارند و براي رسيدن آب شرب بهداشتي علاوه بر كلرسنجي و قرائت كنتور، انشعابات غيرمجاز را نيز گزارش مي‌دهند.
اما ماه هاست كه حقوق آبداران، ماموران قرائت كنتور و مسئولان تعمير و نگهداري شبكه‌هاي آب و فاضلاب استان كهگيلويه وبويراحمد پرداخت نشده است.
تعدادي از اين آبداران بيش از يكسال است كه از آب و فاضلاب روستايي مطالبه دارند و حقوقشان پرداخت نمي شود.
البته مشكل آبدارن در همه استانها وجود دارد اما اين حقوق ناچيز آبداران استان كه ماهي سه تا چهار هزار ريال است از سوي مسئولان آب و فاضلاب روستايي و پيمانكاران از آبداران دريغ مي شود.
يكي از آبداران كهگيلويه كه بيش از 13 روستا را تحت پوشش دارد گفت: با توجه به خشكسالي ها و نبود كار كشاورزي و دامداري در اين منطقه درست نيست كه حقوق من و امثال من كه با كمترين توقع و حقوق كار مي‌كنيم پرداخت نشود.
يكي ديگر از آبدارن دوگنبدان كه خواست نامش اعلام نشود گفت: همواره تلاش كرده‌ام كه نان حلال بر سر سفره خانواده‌ام ببرم اما اكنون فقط بايد به زن و بچه هاييم وعده اين ماه و ماه بعد را بدهم.
يكي ديگر از آبداران بخش ديشموك كهگيلويه افزود: خوشحال بوديم كه در اين اوضاع بيكاري بالاخره صاحب شغل شدم اما با دو فرزند خردسال و مخارج زياد، مجبور به قرض گرفتن شده‌ام كه با توجه به بدقولي‌ها درخصوص پرداخت حقوق معوقه‌ام، من نيز در پرداخت بدهي خود بدقول شده و احساس شرمندگي مي‌كنم.
آبداران با اشاره به بدقولي هاي مسئولان و پيمانكاران در پرداخت مطالبات خود افزودند: در صورت عدم پرداخت كار قرائت كنتور، توزيع فيش و كلر سنجي انجام نخواهد شد.
تعدادي از اين آبداران علاوه بر اينكه حقوق انان پرداخت نمي شود از سوي پيمانكار تهديد به كسر حقوق، كاهش ساعات كاري و اخراج نيز شده اند.
مديرعامل آب و فاضلاب روستايي كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به اينكه پرداخت مطالبات آبدارن به بخش خصوصي واگذار شده گفت: آبداران نيروي پيمانكار هستند و هيچ ربطي به آب و فاضلاب روستايي ندارند.
فيض الله پاسره تصريح كرد: پرداخت حقوق 200 آبدار اين استان به سه پمانكار واگذار شده است.
وي مهمترين خواسته آبداران را پرداخت حقوق و مزايا عنوان كرد و افزود: طبق قانون بايد حقوق آبداران از محل اعتبارات عمراني بخش تعميرات و نگهداري پرداخت شود.
پاسره تصريح كرد: به دليل نبود نقدينگي تاكنون حقوق و مزاياي آبداران پرداخت نشده است.
وي افزود: با تامين اعتبار كار پرداخت حقوق آبداران از هفته آينده پرداخت خواهد شد.
پاسره به اين ميزان اعتبار اشاره نكرد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي كهگيلويه و بويراحمد گفت: آب روستاهاي استان توسط240 منبع آب تامين مي شود كه از اين تعداد 127 چاه و مابقي چشمه است.
پاسره بيان كرد: در استان كهگيلويه و بويراحمد 60 هزار مشترك آب روستايي وجود دارد.
وي ابراز كرد: هم اكنون 180 روستاي اين استان به صورت سيار و با تانكر آبرساني مي شود كه با توجه به پديده خشكسالي اين تعداد در حال افزايش است.
پاسره افزود: كم آبي روستاهاي اين استان را تهديد مي كند به گونه اي كه خشكسالي هاي چند سال اخير موجب كاهش سطح آب هاي زير زميني و خشك شدن چشمه هاي فراواني در كهگيلويه و بويراحمد شده است.
در اوايل سال گذشته۱۳۰ روستاي استان به صورت سيار آبرساني مي شد.
كهگيلويه و بويراحمد در جنوب غرب ايران 713هزار نفر جمعيت دارد.
جمعيت روستايي كهگيلويه و بويراحمد بين 2سرشماري عمومي نفوس ومسكن 90تا 95از 47درصد به 44درصد جمعيت استان كاهش پيدا كرده است.
7531/1662

سرخط اخبار استان‌ها