۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82935822
T T
۰ نفر

گلستان هم تسلیم خشكسالی شد

۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82935822
گلستان هم تسلیم خشكسالی شد

گرگان - ایرنا - استان شمالی گلستان كه روزگاری سرزمین پُرآب محسوب می شد این روزها با تداوم كاهش بارندگی و دبی رودخانه ها و خالی شدن سدها ناگزیر تسلیم خشكسالی شده است.

به گزارش ایرنا و در حالیكه استمرار و تشدید خشكسالی روی تهدید جدی را به همه بخش های گلستان نشان می دهد مصرف بی رویه آب بویژه در حوزه كشاورزی زمینه بروز چالش حتی برای مصرف خانگی را پدید آورده است.
شاید كمتر كسی باور كند كه اكنون آب آشامیدنی 110 روستای گلستان با تانكر تامین می شود موضوعی كه به گفته مدیرعامل آبفای روستایی در فصل تابستان 171 روستای دیگر هم به جمع آن اضافه می شود.
از دیگر سو بر اساس داده های آماری هواشناسی طی چند سال اخیر بیشترین بارش گلستان مربوط به سال زراعی 90 تا 91 به میزان 712/1 میلی متر و كمترین آن در سال زراعی گذشته (96-95) با 449.8 میلی متر بوده است.
در همین پیوند و به گفته مدیرعامل شركت آب منطقه ای گلستان گفت: در 10 سال اخیر منهای سال های 91 و 93 در استان خشكسالی پیوسته وجود داشته كه اثرات این پدیده در رودخانه ها خودش را به خوبی نشان می دهد.
علی نظری اظهار كرد: سال آبی امسال (از مهر 96 تاكنون) در حوزه آبخیز اترك 27.5 میلیون متر مكعب آورد آب داشتیم در حالی كه پارسال در همین مقطع 45 و در درازمدت 202 میلیون متر مكعب بوده است.
به گفته وی در گرگان رود كه 63 درصد حوضه آبی استان گلستان را تشكیل می دهد سال آبی جاری 65 میلیون متر مكعب آورد ثبت شد در حالیكه سال گذشته 112 و در درازمدت 355 میلیون متر مكعب بوده است.
وی ابراز نگرانی كرد كه اگر وضعیت به همین منوال پیش رود و مدیریت توامان عرضه و مصرف نداشته باشیم، رودخانه های گلستان فصلی شده و به نسبتی كه آورد رودخانه كم شود آلایندگی هم بیشتر می شود.
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان تصریح كرد: آب گیری مخازن سدهای استان با كاهش 25 درصدی نسبت به پارسال از 97 به 73 میلیون متر مكعب كاهش یافت.
نظری با بیان این كه 87 درصد آب گلستان در بخش كشاورزی مصرف می شود از كشاورزان خواست كه امسال در آبهای زیرزمینی 20 درصد و در بهره مندی از آبهای سطحی 50 درصد صرفه جویی كنند.
مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز گفت: تداوم خشكسالی باید جدی گرفته و برای مقابله با آن اقدام ها از جمله فرهنگ سازی در جامعه شتاب بیشتری گیرد.
ابوطالب قزلسفلو اظهار كرد: اثر خشكسالی را در استان گلستان با افزایش دما و كم شدن منابع زیر زمینی (چاه) و سطحی (رودخانه ها) شاهد هستیم.
به گفته وی طی 10 سال اخیر میزان آبدهی رودخانه های گلستان از جمله شصت كلاته گرگان 40 درصد، رودخانه زرین گل علی آباد كتول 45 درصد و چهل چای مینودشت 28 درصد كاهش یافته است.
وی علل كاهش منابع آبی گلستان را تغییر اقلیم و كاهش بارندگی، افزایش غیر عادی دما، برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی برشمرد و گفت: مردم استان واقعیت كم آبی و اثرات سوء خشكسالی را باور كنند.
استان گلستان یك میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در 33 نقطه شهری و یك هزار و 50 روستا دارد.

گزارشگر: علی اصغر تیموریان
6204/2729
۰ نفر