۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰
کد خبر: 82935784
T T
۰ نفر
احیای سنت خوشنویسی قرآن كریم پای آبشار كركبود طالقان

كرج- ایرنا- ماه مبارك رمضان فرصتی است تا یادآوری شیرینی از خاطرات نه چندان دور نظیر خوشنویسی قرآن كریم در پای آبشار كركبود توسط طالقانی ها صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، همواره در طول تاریخ از فرهنگ و هنر مردم طالقان یاد شده به طوریكه با اندك دقت و جست و جو در فرهنگ طالقان، به افتخاراتی بر می خوریم كه روایتگر عمق نفوذ هنری دلنواز در لایه های مختلف تاریخی این شهرستان است.
می توان گفت كه هنر خوشنویسی در ذات هر طالقانی، حضوری مداوم و مستمر داشته و دارد و به دیگر سخن، خوشنویسی همیشه با فرهنگ این خطه دیر پا گره ای مناسب و موزون خورده است و آهنگ قلم در گوش اینان نوایی آشنا است.
از گذشته های دور بیشتر روستاهای طالقان از وجود مكتب خانه و دارالقرآن بهره می جستند و همین امر باعث تقویت و انگیزه در كتابت می شد، معلمین این خطه اهمیت وافری به نوشتن با خط خوش قایل بودند و این انگیزه از دوران نوجوانی در مردم طالقان بارور می گردید وكسی كه خط زیباو موزونی داشت به عنوان میرزا شناخته میشد و اهالی روستا احترام خاصی به وی قایل بودند.
خوشنویسان طالقانی در نوشتن كتاب ها و بخصوص قرآن كریم همت فراوانی داشته اند به گونه ای كه امروزه با توجه به فهرست های نسخ خطی در كتابخانه های بزرگ در می یابیم كه بیشتر كاتبان این كتاب ها از شهرستان طالقان بوده اند.
در یك جست و جوی مختصر حداقل یكصد كاتب توانا را بر این مبنا می توان شناسایی كرد كه در نوع خود كم نظیر است.
از جمله سرآمد خوشنویسان طالقان می توان به استاد درویش عبدالمجید كه استاد صاحب سبك خط شكسته نستعلیق در حدود 380 سال پیش و استاد غلامحسین امیرخانی معروف ترین خوشنویس معاصر و استاد بلامنازع خط نستعلیق می توان نام برد.
ابراهیم بوذری كرودی (خوشنویس برجسته كتیبه آرامگاه سعدی و دروازه قرآن شیراز)، علی آقای حسینی، سیدمرتضی برغانی طالقانی (از شاگردان مرحوم كلهر)، مرتضی -زین العابدین طالقانی (از اساتید خط نسخ در قرن 12 هجری)، حسینعلی طالقانی (از اساتید خط نسخ در قرن 11 هجری)نویسنده خط نسخ و خلیل طالقانی (از خوشنویسان عصر صفویه) نیز از دیگر این اساتید خوشنویس در دوران های مختلف تاریخ ایران هستند.
***كتابت و خوشنویسی قرآن كریم پای آبشار كركبود ماه مبارك رمضان، یكی از سنت های فراموش شده
نویسنده و پژوهشگرالبرزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه ماه مبارك رمضان موسم نزول قرآن كریم و بهار كلام وحی است، گفت: یكی از سنت های فراموش شده در استان البرز، كتابت و خوشنویسی قرآن كریم پای آبشار كركبود طالقان است كه باید این سنت مذهبی و فرهنگی در استان البرز احیاء شود.
حسین عسكری افزود: خوشنویسی از هنرهای سنّتی و آیینی ایران اسلامی به شمار می رود كه نسبت مستقیمی با زیست حِكمی و عرفانی ایرانیان مسلمان دارد.
وی با بیان اینكه این هنر، بازتاب كلام وحی است، اظهار داشت: به همین جهت برخی هنرشناسان معاصر آن را معادل 'شمایل نگاری' در مسیحیت می دانند؛ چون هم در شمایل نگاری و هم خوشنویسی، 'امر قدسی»'با ظرافت تمام در 'امر زیبا'' تجلّی پیدا كرده و در نهایت جلوه گاه زمینی 'كلمه الله' و 'كلام الله' می شود.
وی یادآور شد: وجود سنّت حسنه كتابت قرآن كریم پای آبشار كركبود طالقان، خود دلیلی راسخ بر تأثیر طبیعت (امر زیبا) بر رویش ذوق معنوی خوشنویسی كلام وحی (امر قدسی) است.
عسكری گفت: كركبود یكی از روستاهای قدیمی و هدف گردشگری شهرستان طالقان در استان البرز است كه 2320 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مقبره ملا نعیما كركبودی طالقانی (درگذشت 1160ق) فیلسوف و كتابدار نسخه های خطی دربار شاه سلطان حسین صفوی در این روستا قرار دارد.
وی افزود: از دیگر آثار تاریخی كركبود، بقعه امامزاده زید و ابراهیم از نوادگان امام موسی كاظم علیه السلام، حمام قدیمی متعلق به دوره قاجاریه و بنای یادمان محمد حنفیه در ارتفاعات شمال شرقی روستا و بر فراز كوه عقیق است.
وی ادامه داد: برخی از اهالی كركبود بر این نظرند كه نام روستا برگرفته از نام دو اسبی است كه به محمد حنفیه و یاران او تعلق داشته و در اصل 'كهر' و 'كبود' بوده كه با گذشت زمان و تغییر تدریجی كلمات به 'كركبود' تبدیل شده است.
این پژوهشگر البرزی با اشاره به اینكه سفال هایی متعلق به قرون میانی اسلامی به ویژه قرن های چهارم و پنجم هجری قمری از این روستا به دست آمده، گفت: از جاذبه های این روستا در فاصله 700 متری شمال شرق آن، 'آبشار كُر' است كه 20 متر ارتفاع دارد ( كُر در زبان محلّی به معنی صخره یا تخته سنگ است) .
وی اضافه كرد: در روزگاران گذشته در پای این آبشار زیبا، اتاقك هایی وجود داشت كه خوشنویسان خوش ذوق منطقه طالقان در اواخر بهار و همه تابستان، با تدارك اندك طعامی، در آنجا گرد آمده و به كتابت قرآن كریم می پرداختند، مكانی كه طنین دلنواز آب با سماع دل انگیز قلم ها، لحظات معنوی ماندگاری را رقم می زده است.
وی حاصل این سلوك هنرمندانه را قرآن های خطی زیبایی عنوان كرد كه شهرت فراگیری در منطقه طالقان و ساوجبلاغ دارند.
6156/1535
۰ نفر