حق طلبی، دینداری و مردم محوری در اندیشه های امام راحل

قزوین - ایرنا - روحانیان و كارشناسان امور دینی و سیاسی در میزگرد ایرنا استان قزوین، حق طلبی، دینداری و مردم محوری را اساس و شاكله اندیشه های امام خمینی(ره) بنیان گذار كبیر انقلاب اسلامی دانستند و گفتند: وحدت نیز از جایگاه بالایی در اندیشه های آن حضرت برخوردار است.

به گزارش ایرنا، امروز 14 خرداد سالروز رحلت بنیان گذار كبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) است و به همین مناسبت میزگرد بازخوانی و واكاوی اندیشه های امام راحل توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مركز قزوین برگزار شد و در آن ابعاد و زوایای مختلف آرا و اندیشه های دینی، سیاسی و اجتماعی حضرت امام خمینی (ره) مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین عباس نظری معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین، حجت الاسلام و المسلمین شعبان تقی خانی مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان قزوین و حجت الاسلام مجتبی قائد امینی دبیر كانون زندانیان قبل از انقلاب اسلامی استان در این میزگرد حضور داشتند.

** خدا،اسلام و وحدت مسلمین سنگ بنای اندیشه های امام (ره) بود
دبیر كانون زندانیان قبل از انقلاب استان قزوین در این میزگرد با بیان اینكه اندیشه های امام خمینی(ره) دارای جامعیت است همان طور كه اسلام را نیز باید جامع ببینیم،گفت: خدا،اسلام و وحدت مسلمین را باید سنگ بنای اندیشه های امام راحل دانست.
حجت الاسلام و المسلمین مجتبی قائد امینی خاطرنشان كرد: قیام برای خداوند و دنباله روی راه انبیاء و ائمه معصومین(ع) از مهم ترین اصول و مبانی امام خمینی (ره) از همان آغاز نوجوانی و جوانی ایشان بود.
وی با بیان اینكه امام خمینی در سال 1323 و در حدود بیست سال قبل از شروع قیام خود هنگامی كه یكی از علما از ایشان خواست تا در دفتر خاطراتشان چیزی به عنوان یادگاری یادداشت نمایند از آنجا كه می دانستند این مطالب را علمای دیگر نیز مطالعه می كنند متنی طولانی را یادداشت نمودند و در آن امت اسلامی را به قیام برای خدا و دین او در شرایطی كه هجمه های سنگینی علیه اسلام وجود داشت، دعوت نمودند.
حجت الاسلام قائد امینی، وحدت مسلمین را بسیار مورد توجه امام خمینی (ه) دانست و گفت: مهم ترین رمز پیروزی و بقای انقلاب و نظام ما در همین موضوع است كه امام را حل بسیار آن را مورد توجه خود قرار می دادند.
وی، توجه به مردم و نظر آنان را نیز مورد توجه امام خمینی(ره) دانست و افزود: ایشان مهم ترین شان مسئولان را خدمت به مردم می دانستند و از یك روحیه مردمی بی نظیر برخوردار بودند.
حجت الاسلام قائد امینی با بیان اینكه روحیاتی چون دین مداری، دوری از دنیادوستی، حق طلبی، عدالت طلبی و مبارزه با استكبار جهانی و مردمی بودن در امام خمینی(ره) موجب شده بود تا مردم نیز با عمق جان و دل، ایشان را دوست داشته باشند كه شعار 'روح منی خمینی، بت شكنی خمینی' نیز نشات گرفته از این موضوع بود.
دبیر كانون زندانیان قبل از انقلاب اسلامی استان قزوین، ممزوج ساختن جمهوریت و اسلامیت را نیز از ابعاد فكری و اندیشه ای امام خمینی (ره) معرفی كرد و گفت: ایشان معتقد بودند اسلام با مردم و مردم با اسلام هستند بنابراین اركان نظام را بر مبنای اسلامیت و جمهوریت قرار دادند و برهمین اساس بلافاصله پس از پیروزی انقلاب شاهد برگزاری انتخابات بودیم.
حجت الاسلام قائد امینی افزود: این كه پس از انقلاب اسلامی همه مسئولان كشور به طور مستقیم و غیرمستقیم با رای مردم برگزیده می شوند از افتخارات نظام جمهوری اسلامی و از یادگاری های ارزشمند امام خمینی (ره) به شمار می رود.
وی با بیان اینكه امام راحل دارای روحیه ضد امپریالیستی و ضد استكباری بودند و با همین ویژگی مقابل رژیم وابسته طاغوت قیام كردند، افزود: ایشان مدافع محرومان و مستضعفان جهان بودند، به شكلی كه انقلاب را برای پابرهنگان و مستضعفان دانسته و همچنین حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین را در دنیا جاانداختند.
دبیر كانون زندانیان قبل از انقلاب استان قزوین همچنین گفت: اندیشه امام (ره) قلمرو محدودی نداشت بلكه متعلق به كل دنیا بود چرا كه ایشان جهانی می اندیشیدند و عدالت طلبی و مقابله با زور و ظلم را برای كل مسلمانان و جهانیان مطالبه و پیگیری می كردند.
حجت الاسلام قائد امینی تاثیر اندیشه های امام خمینی(ره) در خارج از مرزهای سرزمینی ایران نیز یادآور شد و گفت: پس از قیام امام و پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی، اسلام خواهی در دنیا افزایش یافت و حتی با الهام از این موضوع شاهد آزادی خواهی مردم آمریكای لاتین و رهایی آنان از چنگ حاكمان تحت حمایت استعمار بودیم.
وی اظهار كرد: حركاتی چون تعیین سرنوشت مردمان عراق و لبنان به دست خود، ایجاد اجماع جهانی مسلمانان علیه رژیم صهیونیستی و اقدام مسلمانان علیه حكام دست نشانده را نیز باید در اندیشه های امام خمینی(ره) جستجو كرد.

** كار برای خدا، محور اندیشه های امام خمینی(ره) بود
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین نیز در این میزگرد با تسلیت به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) گفت: اصول و مبانی اندیشه های ایشان ادامه راه انبیاء و ائمه معصومین(ع) بود و آن را باید با حدیثی از پیامبر گرامی اسلام كه فرمودند: علما وارثان پیامبرانند، مرتبط دانست.
حجت الاسلام و المسلمین عباس نظری با بیان اینكه امام خمینی(ره) یك روحانی و عالم انقلابی بود و برای جلب رضایت خداوند، علیه ظلم و طاغوت قیام كرد و كار برای پروردگار را مورد توجه اصلی خود قرار داده بود،افزود: امام راحل فرمودند تا كلمه لا الله الا الله را در همه دنیا برافراشته نشود مبارزه ادامه دارد كه این به معنای احیاء فطرت بشری و دعوت به توحید است.
وی با بیان اینكه 'وحدت' نیز جزو كلید واژه های سخنان و اندیشه های امام راحل بوده است،افزود: اگر صحیفه نور را مورد جستجو قرار دهیم، بیشترین كلماتی كه امام خمینی(ره) آن را بر زبان آورده اند خداوند و وحدت بوده است.
وی اظهار كرد: مبارزه با ظالمان و طاغوت دیگر ویژگی های فكری امام خمینی(ره) بود به گونه ای كه ایشان از همان ابتدا اصول فكری شان را بر مبارزه با رژیم دست نشانده پهلوی بنا نهادند و این موضع خود را با صراحت و شجاعت به شكل عمومی و علنی اعلام كردند و محمدرضا شاه پهلوی و پدرش را نوكر غربی ها می دانستند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینكه اندیشه های امام راحل در ابعاد سیاسی نیز همچون دینی قابل تعمل و تعمق است،افزود: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی كه از معروف ترین شعارهای مردم در جریان مبارزات علیه رژیم ستم شاهی بود برخواسته از تفكر و اندیشه های امام(ره) بود.
حجت الاسلام و المسلمین نظری با بیان اینكه عدم وابستگی به بیگانگان و شرق و غرب در چارچوب فكری امام خمینی(ره) جای داشت،افزود: شعار نه شرقی نه - غربی - جمهوری اسلامی كه اساس سیاست خارجی انقلاب و نظام ما را تشكیل می دهد نیز بر همین مبنا طرح ریزی شده است.
وی اظهاركرد: بنیان گذار كبیر انقلاب اسلامی همچنین در ابعاد اقتصادی نیز دارای مبانی نظری بود به شكلی كه ایشان معتقد بودند كشور باید در این حوزه دارای استقلال و خودكفایی باشد و به ظرفیت های داخلی تكیه كند چرا كه كسب و استمرار استقلال سیاسی در گرو تحقق این موضوع در حوزه های اقتصادی است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینكه در اندیشه های معمار كبیر انقلاب اسلامی مردم نقش بی بدیلی داشتند،گفت: امام خمینی (ره) در حوزه های اجتماعی نیز دارای مبانی فكری ارزشمندی بود كه گوشه ای از آن را می توان در فرمان معروف هشت ماده ای ایشان كه توجه به حقوق شهروندان در آن با دقت فراوان مورد توجه قرار گرفته است را مشاهده كرد.
حجت الاسلام و المسلمین نظری با بیان اینكه آرا و اندیشه های امام راحل الهام بخش سایر ملت ها، حتی غیرمسلمانان نیز شد،افزود: تاكید بر وحدت شیعه و سنی كه نمونه آنرا در موضوع حج ابراهیمی شاهد بوده ایم و همچنین اجماع علیه رژیم صهیونیستی در حمایت از فلسطنیان با توجه به موضوع فلسطین و نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز جهانی قدس گوشه ای از اندیشه های بنیان گذار كبیر انقلاب اسلامی را به ما نشان می دهد كه محدود به مرزهای ایران نیست بلكه متعلق به كل مسلمانان و مردمان آزاده دنیاست.

**امام خمینی(ره) احیاگر اسلام ناب محمدی بود
مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: آرا و اندیشه های امام خمینی(ره) و قیام ایشان به همراه مردم كه منجر به پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی و انهدام رژیم وابسته به استكبار جهانی طاغوت شد را باید معجزه چند قرن اخیر بدانیم.
حجت الاسلام و المسلمین شعبان تقی خانی، با بیان اینكه زبان ما برای گفتن از عظمت روح و اندیشه امام خمینی(ره) ناتوان است،افزود: هرچه در این خصوص صحبت كنیم، حق مطلب را ادا نخواهیم كرد.
وی خاطرنشان كرد: مبانی فكری امام راحل دارای سه ویژگی خدا محوری، عدالت محوری و عقلانیت بود و آن حضرت برای مكتبی قیام كرد كه به شایستگی باید نامش را اسلام ناب محمدی گذاشت كه در مقابل اسلام آمریكایی قرار داشت.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان قزوین با بیان اینكه امام خمینی(ره) اسلام را خوب شناختند و معرفت همه جانبه ای نسبت به آن داشتند و عارفی كامل بودند،افزود: ایشان برخلاف بعضی چهره ها و شخصیت های دینی یكسویه نگر نبودند بلكه جامع نگر بودند.
وی با بیان اینكه در طول تاریخ، انقلابیون و چهره های دینی زیادی داشتیم كه بعد فكری و عملی آنها در یك مسیر و یك بخش مثلا به مطالعه و نگارش آثار و یا انقلابی گری و مبارزه چریكی خلاصه می شده است،افزود: امام خمینی(ره) اینگونه نبودند و هنرشان این بود كه هرآنچه اسلام در یك انسان كامل مطالبه كرده است را در خود داشتند.
حجت الاسلام و المسلمین تقی خانی با بیان اینكه امام راحل با رفتار و عمل خود نشان دادند كه انقلابی گری منافاتی با دین داری ندارد،افزود: امام خمینی دین را از انزوا و از سطح فردی به جامعه وارد ساخت و به مقابله با سیاست استكبار كه در پی جدایی دین از سیاست بود، شتافت.
وی به خاطره خود از دیدار با امام خمینی(ره) اشاره كرد و گفت: وقتی پیش از اعزام به جبهه های جنگ خدمت ایشان رسیدیم اولین چیزی كه ما را مجذوب خود می ساخت عظمت و نورانیت امام ( ره ) بود كه در ما حس معنوی عجیبی ایجاد می كرد و احساس ما این بود كه ایشان شخصیت دیگری هستند و با عرفا و علمای دیگر فرق دارند.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان قزوین خاطرنشان كرد: امام خمینی(ره) درد خدا و مردم را در دل داشت و ویژگی های بارزی چون خداخواهی، حق طلبی، ظلم ستیزی، مردم محوری، بصیرت و هوشمندی، سیاست شناسی و خردمحوری در شخصیت ایشان جمع شده بود.
حجت الاسلام و المسلمین تقی خانی با بیان اینكه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) مورد اقبال عمومی مردم دنیا قرار گرفت،افزود: نباید 4-5 كشوری كه خود را همه دنیا می پندارند و در داخل نیز گاهی اوقات این برداشت وجود دارد را در این قضیه به حساب آوریم.
وی با بیان اینكه سران رژیم صهیونیستی از انقلاب اسلامی ایران كه محصول اندیشه امام خمینی(ره) بود به عنوان زلزله سیاسی در خاورمیانه یاد كردند،افزود: انقلاب ما به رهبری امام راحل یك زلزله عمیق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در كل دنیا بود و عزت و سربلندی را برای ایرانیان كه تا قبل از آن در بند استكبار جهانی بودند را به ارمغان آورد.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی استان قزوین خاطرنشان كرد: اندیشه های امام خمینی(ره) معادلات غرب و شرق را برهم زد و حقارت ماتریالیسم و ماده گرایی را در مقابل دین داری، كرامت و اخلاق انسانی به نمایش گذاشت.
3013/6012