۱۱ خرداد ۱۳۹۷،‏ ۱۹:۴۲
کد خبر: 82932008
۰ نفر
نایك به بازیكنان فوتبال ایران كفش نمی دهد

تهران - ایرنا - شركت آمریكایی «نایك» اعلام كرد كه بعد از خروج آمریكا از توافق هسته ای، به بازیكنان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 روسیه كفش نمی دهد.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، نایك پیش بینی كرده كه 60 درصد بازیكنان در جام جهانی كفش های این شركت را بپوشند. حدود نیمی از اعضای تیم های آلمان و اسپانیا و سه چهارم بازیكنان روسیه با وجود اینكه پیراهن آدیداس را بر تن دارند، اما از كفش نایك استفاده خواهند كرد.
فقط ایران كه بعد از خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا از توافق هسته ای با ایران با تحریم هایی جدیدی روبه رو است، مستثنی است. بر اساس اعلام شركت نایك، هیچ یك از بازیكنان ایران كفش نایك نمی پوشند، هر چند پیراهن آدیداس را برتن خواهند كرد.
این در حالی است كه شركت آلمانی پوشاك ورزشی «آدیداس» حامی رسمی جام جهانی 2018 به علت ركود اقتصادی در روسیه میزبان این مسابقات، فرصت های مالی محدودی را برای جام جهانی امسال پیش بینی كرده است.
با این حال، آدیداس حتی قبل از شروع این جام از رقیب اصلی خود شركت نایك در تامین پیراهن تیم ها پیشی گرفته است.
به گفته «كاسپر رورستد» مسئول اجرایی آدیداس، جام جهانی روسیه در مقایسه چهار سال پیش كه در برزیل برگزار شد، فرصت های مالی كمتری در بردارد.
در عین حال وی معتقد است، این تورنمنت راهی برای جهانی كردن این نشان تجاری است.
با این حال آدیداس در فروش كالاهای ورزشی به جز رشته فوتبال، از سال 2014 تاكنون از شركت آمریكایی نایك به ویژه در بازار آمریكا پیشی گرفته است.
آدیداس از سال 1970 توپ مسابقات جام جهانی را تامین كرده است و طبق قرارداد منعقد شده تا سال 2030 حامی جام جهانی خواهد بود. به همین علت فوتبال برای وجهه این برند آلمانی همچنان بااهمیت است.
شركت آدیداس تامین كننده پیراهن 12 تیم از 32 تیم حاضر در جام جهانی 2018 شامل آلمان، اسپانیا و روسیه و همچنین ایران است و با تیم های بیشتری در مقایسه با نایك قرارداد دارد.
اما نایك پیراهن 10 كشور از جمله برزیل، فرانسه و انگلیس را تامین می كند.
«مارك پاركر» مسئول اجرایی شركت نایك گفت: قرارداد با تیم ها برای فروش پیراهن بازیكنان مهم است، اما حمایت مالی از بازیكنان مهم مثل «كریستیانو رونالدو» كه نایك می پوشد و «لیونل مسی» كه كفش آدیداس می پوشد، در فروش كفش ها مهمتر است.
شركت آلمانی پوما در رده سوم است و تامین لباس های چهار تیم را در جام جهانی در اختیار دارد. پوما در جام 2014 تامین كننده لباس هشت تیم بود.
براساس گزارش شركت آدیداس، فروش كالاهای فوتبالی در سال 2014 ، 2.1 میلیارد دلار بود. این شركت 14 میلیون توپ رسمی مسابقات و هشت میلیون پیراهن بازیكنان شامل سه میلیون پیراهن تیم ملی آلمان را عرضه كرد. این رقم در سال 2016 به 2.5 میلیارد یورو افزایش یافت.
شركت نایك هم اعلام كرد، فروش كالاهای فوتبالی این شركت با چهار درصد كاهش به دو میلیارد دلار تا پایان سال ماملی 31 مه 2017 رسید.
جام جهانی می تواند درآمد آدیداس را در سال 2018 حدود 3 تا 4 درصد افزایش دهد كه در مقایسه با تورنمنت قبلی پایین تر است.
با این حال افزایش میزان فروش در طول برگزاری جام جهانی بستگی به این دارد كدام یك از تیم های خاص به مراحل بالاتر صعود كنند.
جام جهانی 2018 از 24 خرداد تا 24 تیر ماه به میزبانی روسیه برگزار می شود. تیم ملی ایران در این دوره از رقابت ها با مراكش، اسپانیا و پرتغال هم گروه است.
ورزشی**1584**1368