۳ خرداد ۱۳۹۷،‏ ۱۲:۲۰
کد خبر: 82924776
۰ نفر
50 درصد درآمد كاميونداران در جيب واسطه ها

تهران- ايرنا- كاميونداران بخش حمل و نقل برون شهري اين روزها در برخي شهرستانها مشكلاتشان را در تجمع هايي مطرح كردند؛ هرچند بين 15 تا 20 درصد به مبلغ كرايه آنها اضافه شد اما معضل اين صنف، سوءاستفاده واسطه هاست كه نيمي از درآمد كاميونداران را به جيب مي زنند.

به گزارش ايرنا، در روزهاي اخير كاميونداران نسبت به آنچه «كم بودن نرخ كرايه ها» مي دانند، در برخي شهرستان ها اجتماع و رسيدگي به مشكلات صنفي خود را خواستار شدند.
كاميونداران به افزايش قيمت لوازم يدكي، لاستيك، حق بيمه رانندگان در سال هاي اخير و پايين بودن نرخ كرايه اشاره و تاكيد كردند كه قيمت حمل بار بايد افزايش يابد.
آنان مي گويند كرايه حمل و نقل كاميون ها در چند سال اخير هيچ تغييري نكرده اما تورم باعث افزايش هزينه ها شده و وضعيت معيشتي آنان با مشكل روبرو شده است.
كاميونداران، به مشكلاتي همچون «مبلغ حق بيمه رانندگان، بي عدالتي در توزيع بار در بنادر و ميزان دريافت كميسيون توسط شركت هاي حمل ونقل» معترضند اما از دوشنبه اين هفته، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور بين 15 تا 20 درصد مبلغ كرايه حمل و نقل را افزايش داد.
معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي، مهمترين دليل اعتراض كاميونداران در روزهاي گذشته را «افزايش قيمت لوازم يدكي خودرو» اعلام كرده است.
به گفته «داريوش اماني» با توجه به نوسان هاي قيمت ارز برخي لوازم يدكي از جمله لاستيك با رشد قيمتي مواجه شده و هزينه هاي رانندگان را افزايش داده است.

** درآمد هنگفت شركتها از حق كميسيون
در اين رابطه «محمد خان بلوكي» رئيس اتحاديه انجمن هاي صنفي رانندگان حمل ونقل كالاي كشور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كرايه حمل كالا در كشور نزديك به سه سال افزايش نيافته بود كه اين هفته 15 تا 20 درصد افزايش يافت.
اين مقام صنفي اظهارداشت: دلال ها و شركت هاي حمل ونقل بارنامه نويس كه حتي يك ريال نيز در اين بخش سرمايه گذاري نكرده اند از محل كميسيون بار رانندگان درآمدهاي زيادي نصيب خود مي كنند. به طور نمونه از كرايه 2 ميليون توماني، 50 درصد نصيب اين شركت ها مي شود.
وي گفت: اگر رانندگان كرايه هاي واقعي خود را دريافت كنند، نيازي به پرداخت بخشي از هزينه هاي بيمه هاي اجتماعي آنها توسط دولت نيست.
رئيس اتحاديه انجمن هاي صنفي رانندگان حمل ونقل كالاي كشور به اعتراض رانندگان حمل ونقل كالا به پايين بودن كرايه اشاره كرد و افزود: هنوز بسياري از كاميونداران از جمله در استان فارس، افزايش بيش از 20 درصدي كرايه هاي حمل بار را خواستارند و نسبت به اين ميزان معترضند.
خان بلوكي تاكيد كرد: در كشورهاي جهان، شركت هاي حمل ونقل كالا صاحب كاميون اند و رانندگان را استخدام مي كنند اما در ايران شركت هاي حمل ونقل فقط نقش بارنامه نويس را دارند و از محل كميسيون كاميونداران، درآمدهاي هنگفتي را كسب مي كنند.
به گفته وي، شركت هاي حمل ونقل پس از معرفي بار و صدور بارنامه بلافاصله حق كميسيون خود را از راننده مي گيرند در حالي كه راننده بايد پس از طي مسافت زياد، بار خود را تحويل و كرايه اش را با مشكلات متعدد و حتي چند ماه بعد دريافت كند.

** فعاليت بيش از 65 هزار كاميون اضافه در بخش حمل و نقل
خان بلوكي درباره ظرفيت حمل و نقل باري كشور نيز گفت: اكنون به طور متوسط از هر 10 كاميون فعال در حمل و نقل برون شهري در كشور، هفت دستگاه بار دارد كه نشان مي دهد بيش از 65 هزار كاميون بيش از ظرفيت بار در اين بخش فعاليت مي كنند.
وي تاكيد كرد: دلال بازي شركت هاي حمل ونقل اجازه نمي دهد رانندگان و كاميونداران به حق و حقوق قانوني خود دست يابند.
اقتصام**1108** 2023