۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۲۲
کد خبر: 82924275
T T
۰ نفر
سالانه 310 ميليون متر مكعب فاضلاب به كارون مي‌ريزد

اهواز - ايرنا - مدير عامل شركت آب و فاضلاب خوزستان گفت: سالانه 450 ميليون متر مكعب فاضلاب وارد پيكره آبي اين استان مي شود كه از اين ميزان، 310 ميليون متر مكعب در سال فاضلاب ورودي به كارون است.

به گزارش ايرنا صادق حقيقي پور روز چهارشنبه در نشست شوراي حفاظت كيفي رودخانه كارون در محل استانداري بيان كرد: اقداماتي در 2 بخش سامانه‌هاي جمع آوري و دفع فاضلاب و تصفيه خانه ها براي كاهش فاضلاب ورودي به كارون در دست انجام است.
وي افزود: در حوزه طرح هاي فاضلاب هم اكنون در شهرهاي انديمشك، دزفول، شوش، شوشتر، آبادان و خرمشهر در مجموع 2 هزار و 100 ميليارد ريال پروژه فعال با طول 400 كيلومتر شبكه جمع آوري فاضلاب داريم.
مدير عامل شركت آب و فاضلاب خوزستان توضيح داد: اعتباري كه امسال از محل شوراي حفاظت كيفي كارون براي ما در نظرگرفته شد 280 ميليارد ريال براي 2 پروژه در شهرهاي شوشتر و دزفول بود كه تاكنون تخصيص داده نشده است.

** موافقت شوراي اقتصاد با اختصاص 100 ميليون يورو براي ايذه و مسجد سليمان
وي گفت: همچنين با موافقت شوراي اقتصاد براي اجراي شبكه جمع آوري و تصفيه خانه فاضلاب مسجدسليمان و ايذه به مبلغ100 ميليون يورو جذب شده كه در مرحله مناقصه است.

** ريختن فاضلاب به رودخانه كارون بايد كنترل و مديريت شود
استاندار خوزستان نيز در اين نشست با تاكيد بر مديريت پساب‌ها و نجات بخشي و حفاظت از رودخانه كارون گفت: با توجه به خشكسالي ها و دبي كم آب، دفع فاضلاب ها در رودخانه شرايط را بدتر مي‌كند لذا بايد هر سه بخش فاضلاب خانگي، صنعتي و كشاورزي به صورت متوازن كنترل و مديريت شوند.
غلامرضا شريعتي افزود: اگر كارها با جديتي كه در زمينه آب و فاضلاب شروع شده تا چند سال آينده به همين شكل تداوم داشته باشد قادر خواهيم بود از ورود بخش قابل توجهي از فاضلاب خانگي به رودخانه هاي خوزستان به ويژه كارون جلوگيري كنيم.
وي گفت:در حوزه حفاظت از منابع آب شوراي حفاظت كيفي آب كارون فعال بوده و بايد فعال‌تر شود و جلسات مرتب و منسجم برگزار شود و در حوزه فاضلاب صنعت وقت ويژه‌اي گذاشته شود.
استاندار خوزستان بيان كرد: علاوه بر پساب‌ فاضلاب خانگي و بيمارستاني، پساب صنايع هم به رودخانه كارون مي ريزد كه بايد ميزان آلودگي مشخص، و با آنها اتمام حجت شود.
وي ادامه داد: صنايع خوزستان بايد به شوراي حفاظت كيفي كارون دعوت شوند و به آنها فرصت دهيم كه جلوي ورود فاضلاب به رودخانه را بگيرند در غير اين صورت با آنها برخورد خواهد شد.
شريعتي با بيان اينكه هم اكنون حفاظت منابع آب از همه چيز مهمتر است گفت: سازمان حفاظت
محيط زيست و آب و برق خوزستان، گزارشي از وضعيت كارون و دز تهيه،و سهم هربخش در آلودگي
آن مشخص شود و اينكه چه كارهايي براي اصلاح اين وضعيت بايد صورت گيرد.
وي ادامه داد: احياي كارون و رفع آلودگي آن جزو مصوبات برنامه پنج ساله ششم است و ما بايد از اين مصوبه نهايت استفاده را بكنيم.
وي اضافه كرد: اين گزارش بايد تا جلسه آينده اين شورا تهيه شود و صنايع در برنامه زماني مشخص از تخليه فاضلاب در رودخانه ها جلوگيري كنند و اگر هم براي اين كار نياز به تسهيلات و وام داشته باشند در اختيار آنها قرار خواهيم داد.
استاندار خوزستان گفت: سهم آلودگي زهاب هاي كشاورزي نيز بايد مشخص، و راهكارهاي مقابله با آن ارايه شود البته در شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي طرح شورورزي در حال پيگيري است.
وي با بيان اينكه رسيدگي به وضعيت كارون در محدوده اهواز اهميت مضاعف دارد افزود:سازمان آب و برق، آب و فاضلاب اهواز و شهرداري اهواز وظايف خود را به صورت جدي انجام دهند.
استاندار خوزستان با بيان اينكه تصفيه خانه شرق اهواز در حال اتمام است توضيح داد: اميدواريم عمليات اجرايي تصفيه خانه غرب اهواز نيز به زودي آغاز شود.
وي بيان كرد: سيستم كلكتورها (شبكه هاي جمع آوري) در شرق كارون به زودي شروع مي شود و در غرب اهواز هم پيگير آن هستيم تا اين كار انجام شود.
شريعتي گفت: موافقت رييس جمهوري گرفته شده تا اگر كار ايستگاه هاي پمپاژ فاضلاب تسريع داده شوند و تا 19 خرداد تكميل شود، 80 ميليون دلار هم از طريق فاينانس چين جذب شود و بتوانيم ايستگاه پمپاژ فاضلاب اهواز را در قالب فاينانس لحاظ كنيم؛ اگر اين ايستگاه پمپاژ ساخته شود وضعيت فاضلاب خانگي اهواز تا سه سال آينده سامان دهي جدي مي شود.
وي با اشاره به آلودگي ناشي از دفع فاضلاب بيمارستاني در كارون اظهار كرد: بيمارستان ها بايد جديت به خرج دهند و پيگيري شود كه جلوي تخليه فاضلاب بيمارستان ها در رودخانه گرفته شود.

** فاضلاب از 24 نقطه به كارون مي ريزد
مديرعامل شركت آب و فاضلاب اهواز نيز گفت: 24 نقطه فاضلاب به رودخانه كارون مي ريزد كه با استفاده از مشاور بررسي و دبي سنجي شد كه بيشترين دبي را نقاط شرق و غرب كارون دارند.
حسن كريمي بيان كرد: از اين 24 نقطه پنج نقطه بيشترين حجم فاضلاب را به خود اختصاص مي دهند كه چهار نقطه در شرق كارون و يك نقطه در غرب كارون واقع شده و 154 هزار متر مكعب فاضلاب وارد كارون مي‌ كنند.
مدير كل حفاظت محيط زيست خوزستان نيز با اشاره به آخرين اقدامات شوراي حفاظت رودخانه كارون بيان كرد: تشكيل كارگروه حفاظت كيفي رودخانه هاي كارون و دز در شهرستان هاي حوضه اين 2 رودخانه(دزفول، شوش، انديمشك، گتوند، شوشتر ، اهواز ، شادگان، آبادان، خرمشهر) و تهيه
برنامه اجرايي كاهش آلودگي رودخانه كارون و ارايه آن به معاون اول رييس جمهوري از جمله اين اقدامات است.
احمدرضا لاهيجان زاده ادامه داد: بازنگري طرح جامع كاهش آلودگي رودخانه كارون، رديابي ايزوتوپي و شناسايي آلاينده هاي فلزات سنگين در مخزن و محدوده پايين دست سد گتوند عليا، بررسي منابع شوري، كيفيت آب، آلاينده هاي فلزات سنگين و هيدروكربن هاي آروماتيك چندحلقه اي رودخانه هاي كارون و دز و بررسي كيفيت رسوب رودخانه هاي كارون و دز، از جمله فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي در اين حوزه هستند.
وي افزود: راه اندازي تصفيه خانه فاضلاب بيمارستان فاطمه زهرا(س) اهواز، شروع عمليات ساخت تصفيه خانه فاضلاب بيمارستان شركت نفت سجد سليمان، پيگيري مداوم به منظور ساماندهي فاضلاب هاي بيمارستاني، تفكيك و جداسازي پسماند و نصب و راه اندازي سيستم هاي غيرسوز در بيمارستان‌هاي خوزستان از جمله اقدامات در دست پيگيري در اين حوزه به شمار مي رود.

** 95 درصد بيمارستان هاي خوزستان سيستم تصفيه فاضلاب دارند
مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت:هم اكنون كليه بيمارستان هاي شهرستان اهواز به سيستم تصفيه خانه فاضلاب مجهز بوده و در كل خوزستان از 52 بيمارستان 95 درصد داراي سيستم تصفيه خانه فاضلاب هستند.
وي همچنين بيان كرد: در سال 1395 مبلغ 900 ميليارد ريال اعتبارات طرح احياي كارون از سوي سازمان برنامه و بودجه كشور مشخص شد و توزيع اعتبارات و اولويت پروژه هاي اثر گذار طي چهار جلسه با محوريت سازمان برنامه و بودجه و با حضور ارگان هاي مربوطه مشخص شد كه با وجود پيگيري انجام شده تخصيص اعتباري صورت نگرفت.
وي افزود: در سال 1396 نيز مبلغ 600 ميليارد ريال تعيين شد كه تاكنون نيز نتيجه اي نداشته است.

** وضعيت كارون رقت بار شده است
مديركل مديريت بحران خوزستان نيز گفت: وضعيت كارون با وجود خشكسالي و ميزان دبي فعلي در مقطع اهواز وضعيت رقت باري پيدا كرده كه بايد فكري به حال آن شود.
كيامرث حاجي زاده افزود: با توجه فاضلاب‌هايي كه به كارون مي‌ريزد، بوي نامطبوع آن در حاشيه كارون مردم را اذيت مي‌كند.
وي با اشاره به چاره انديشي براي نيزارهاي روييده در كارون گفت: هنوز تكليف اين موضوع كه متولي نگهداري و بهره برداري از كارون چه كسي است مشخص نشده و بين شهرداري و سازمان آب و برق بلاتكليف است؛ اين موضوع بايد هر چه سريع‌تر حل شود.
به گزارش ايرنا حوضه آبريز كارون بزرگ شامل استان چهارمحال و بختياري، بخش‌هاي از استان‌هاي لرستان و خوزستان و بخش‌هايي از استان‌هاي مركزي، اصفهان، كهگيلويه و بويراحمد و فارس است آبراهه اصلي حوضه، رود كارون است كه شاخه اصلي آن از كوهرنگ زردكوه سرچشمه مي‌گيرد. 2 شاخه ديگر در بهشت‌آباد به آن مي‌رسند و رود كارون تشكيل مي‌شود. پس از تلاقي با رود خرسان به سوي شمال غربي جريان مي‌يابد و پس از گذر از شمال ايذه، به سوي جنوب غربي متمايل مي‌شود. در شمال شوشتر به 2 شاخه تقسيم و به سوي جنوب خوزستان سرازير مي‌شود. در بند قير دوباره 2شاخه به يكديگر مي‌پيوندند. در همين نقطه، رود دز نيز به آن متصل مي‌شود و در نهايت، در آبادان وارد اروندرود مي‌شود.
شوراي حفاظت كيفي رودخانه كارون در مورخ 16تير سال 81 به استناد اصل 138قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران توسط هيات وزيران تصويب شد.
7164/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها