۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82922540
T T
۰ نفر

رونق گردشگری آذربایجان شرقی با توسعه بوم گردی

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82922540
رونق گردشگری آذربایجان شرقی با توسعه بوم گردی

تبریز - ایرنا - بوم گردی یا اكوتوریسم به عنوان یكی از عناصر مهم جذب گردشگر داخلی و خارجی، طی ماه های اخیر در آذربایجان شرقی با برخورداری از ظرفیت ها و امكانات گسترده در این خصوص در حال پیگیری است تا از این صنعت درآمدزا به نحو مطلوب بهره مند شود.

به گزارش ایرنا، بوم گردی فرصت مناسبی است تا ضمن گردشگری در هر منطقه، از جاذبه های توریستی به سبك سنتی بازدید و با فرهنگ و آداب و رسوم محلی و طبخ غذاهای محلی آشنا شوند.
آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر دو هزار و 700 روستای قابل سكونت در قالب 21 شهرستان، با آب و هوای مساعد چهار فصل و برخورداری از آثار و ابنیه های تاریخی همراه با طبیعت زیبا و اماكن گردشگری فراوان از استان های مستعد برای توسعه بوم گردی در صنعت گردشگری است.
هر چند مدیریت ارشد آذربایجان شرقی و اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان در سال های اخیر برای تقویت بوم گردی كوشیده اند، اما انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، ضرورت تلاش بیشتر برای بهره برداری از ظرفیت های بوم گردی این خطه را دوچندان كرده است.
بوم گردی یا گردشگری بر پایه زندگی سنتی مناطق كوچك روستایی در حقیقت نوعی احترام به فرهنگ­ و تاریخ گذشته و حال حاضر مردمانی است كه از سال ها قبل در یك زیست بوم خاص زندگی كرده اند و هنوز بر آداب و رسوم نیاكان خود پایبندند.
دل به طبیعت بكر زدن در فصول مختلف و مشاهده نوع و نحوه زندگی مردم مناطق مختلف استان از جاذبه های بسیار مهم و وسیع گردشگری آذربایجان شرقی، نیازمند توسعه بوم گردی در این نقطه از ایران اسلامی است.
هم اكنون تنها 16 اقامتگاه بوم گردی در آذربایجان شرقی در 2 شهرستان اسكو و كلیبر فعال است كه این آمار با توجه به ظرفیت های این استان بسیار نازل است و امید می رود طی هفته ها و ماه های آینده تعداد این اقامتگاه ها افزایش یابد.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینكه بوم گردی روستایی یكی از مباحث قابل توجه گردشگری استان در سال 2018 است، گفت: فعالیت اقامتگاه های بوم گردی و اقامت گزینی گردشگران در این مكان ها سبب آشنایی بیشتر و عمیق تر توریست ها با فرهنگ اصیل و آیین های روستایی می شود كه بر همین اساس توسعه اقامتگاه های بوم گردی و فراهم سازی موقعیتی مناسب جهت فعالیت روستاییان در این حوزه، بسیار مهم و ضروری است.
مجید خدابخش با اعلام اینكه مجوز فعالیت تعداد 26 اقامتگاه بوم گردی روستایی در شهرستان كلیبر نیز صادر شده است، اظهارداشت: شهرستان های اسكو، خداآفرین، ورزقان، شبستر و جلفا نیز از جمله شهرستان هایی است كه در اولویت توسعه بوم گردی استان قرار دارند.
وی با تاكید بر ظرفیت های بكر استان و بهره گیری از آنها در حوزه بوم گردی، افزود: تمام ظرفیت ها و جاذبه های شاخص گردشگری در آذربایجان شرقی وجود دارد و باید از این ظرفیت ها برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال مردم استفاده شود.
خدابخش گفت: برای كسب رضایت گردشگران دستگاه های اجرایی استان باید در ایجاد زیرساخت ها به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات و راه و شهرسازی، روستاهای دارای اقامتگاه بوم گردی استان را در اولویت قرار دهند و از سوی دیگر به منظور حفظ طبیعت بكر مناطق و معماری بومی روستایی باید برنامه ‌ای مدون وجود داشته باشد.
وی یادآور شد: امروز برای گردشگران خارجی آنچه كه از اهمیت بالا و مهم برای انگیزه حضورشان در ایران برخوردار است، نه گردش و تفریح در بازارها و فروشگاه های مدرن، بلكه حضور در متن زندگی اصیل مردم ایران و آذربایجان و اقامت در مناطق روستایی با طبیعت بكر است.
خدابخش ادامه داد: بر همین اساس آینده صنعت گردشگری ایران و آذربایجان شرقی را باید در بوم گردی روستایی جستجو كرد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینكه استفاده از ظرفیت های روستایی در توسعه اقامتگاه های طبیعت گردی و بوم گردی مورد توجه و تاكید این مجموعه با هدف توسعه گردشگری در شهرستان هاست، گفت: علاوه بر صدور مجوز فعالیت 26 اقامتگاه بومی در كلیبر، پرونده 34 محل پیشنهاد شده برای تبدیل به اقامتگاه بوم گردی نیز در استان در دست بررسی است و پس از طی مراحل اداری، مجوز فعالیت مكان های مذكور نیز صادر خواهد شد.
مرتضی آبدار افزود: اهتمام اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در جهت گسترش گردشگری روستایی و بوم گردی بر این اصل استوار است تا تعداد اقامتگاه های بوم گردی در آینده نزدیك به 100 مورد افزایش یابد.
وی اضافه كرد: برگزاری دوره های آموزشی تخصصی بوم گردی، برپائی نمایشگاه های مختلف و معرفی صنایع دستی روستایی از جمله اقدامات و فعالیت های میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در توسعه بوم گردی است.
آبدار با بیان اینكه اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به لحاظ نرم افزاری نیز در حوزه بوم گردی وارد عرصه شده است، گفت: سامانه رزرو آنلاین اقامتگاه های بوم گردی استان به آدرس www.yasha.io به همت بخش خصوصی راه اندازی شده است.
یك فعال عرصه صنعت گردشگری كه در حوزه گردشگرآوری آذربایجان شرقی فعالیت دارد در گفت وگو با ایرنا، ضمن تاكید بر توسعه بوم گردی در استان برای جلب و جذب توریست های خارجی و داخلی، گفت: این مهم در حوزه توریست های ورودی خارجی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است چون معمولا گردشگران خارجی در اولین سفر به ایران دوست دارند گردشگری كلاسیك را تجربه كنند.
رحیم یزدان دوست اظهارداشت: این عده از گردشگران انس با طبیعت، زندگی در میان مردم مناطق مختلف روستایی و آشنایی با فرهنگ بومی آنها را می خواهند تجربه و از نزدیك آنها را مشاهده كنند.
وی ادامه داد: امروز گردشگری بر پایه بوم گردی در حال توسعه است و چون ایران جزو 10 كشور برتر دنیا در حوزه آثار تاریخی و چشم اندازهای طبیعی هم ردیف با كشورهایی همچون اسپانیا، فرانسه، آلمان و تركیه است، باید سهم خود را از درآمدهای این صنعت نیز بستاند كه متاسفانه تاكنون در این زمینه موفقیتی حاصل نشده است.
یزدان دوست، یكی از بسترهای توسعه گردشگری را توسعه اقامتگاه های بوم گردی دانست و اضافه كرد: این نوع گردشگری به دلیل اینكه برای توریست های خارجی كم خرج است و خودشان علاقه به چنین سفرهایی دارند، می تواند درآمدزایی و اشتغالزایی مطلوبی برای اقتصاد كشور و استان در پی داشته باشد.
وی ادامه داد: این نوع گردشگری برای آژانس های مسافرتی نیز به دلیل هزینه های پایین اقامتی مقرون به صرفه است.
یزدان دوست با اشاره به برخی اقدامات در آذربایجان شرقی برای توسعه گردشگری بوم گردی، گفت: یكسری برنامه ها در استان آغاز شده و روستای هدف برای آن در نظر گرفته شده است كه باید این برنامه سرعت گرفته و توسعه یابد.
وی، بوم گردی در ایران را از دیدگاه گردشگران خارجی مهم برشمرد و با اشاره به اینكه استان ها، شهرها و روستاهای كشور هر كدام دارای شرایط خاص برای توسعه این صنعت است، افزود: فرهنگ های مختلف، قومیت های نژادی و زبانی و دینی گوناگون، سبك زندگی و نوع لباس مختلف از جمله زیبایی های بوم گردی در ایران و آذربایجان است.
یزدان دوست یادآور شد: آذربایجان شرقی باید از فرصت توسعه گردشگری بوم گردی نهایت بهره مندی را بكند تا برای سال های آینده بتواند از این طریق بخشی از اشتغالزایی و افزایش درآمدهای سرانه خود را بهبود ببخشد.
وی، حضور نیافتن آژانس های مسافرتی و گردشگری آذربایجان شرقی را از نقاط ضعف صنعت گردشگری دانست كه باید مسئولان و دست اندركاران این بخش تمهیدات لازم و كافی را در اختیار آژانس گردانان قرار دهند.
این فعال حوزه گردشگرآوری آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت هایش برای افزایش ورودی توریست های خارجی به تبریز، گفت: طی دو سال اخیر 10 گروه شش تا 20 نفره از كشورهای فرانسه، بلژیك، هلند، سوئیس و آلمان را با مبداء تبریز به كشور وارد و نقاط گردشگری و تفریحی استان را به آنها معرفی كرده ایم.
یزدان دوست ادامه داد: بر همین اساس طی روزهای اخیر قراردادی با طرف های چینی برای حضور 280 نفر از دانشگاهیان استان گوانگ ژو بسته ایم كه می تواند سرآغازی برای توسعه گردشگری بوم گردی در استان شود.
وی، از وعده های توخالی مسئولان ارشد آذربایجان شرقی مبنی بر حمایت از تورهای گردشگرآور انتقاد كرد و با بیان اینكه ما تاكنون هیچ مساعدتی از سوی نهادهای مسئول ندیده ایم، خواستار تعریف و تدوین روشن و شفاف حمایت های مالی استان از آژانس های گردشگرآور خارجی شد.
عضو جامعه تورگردانان ایران و فعال حوزه گردشگرآوری آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: بحث بوم گردی از مباحث جدید حوزه گردشگری ایران و استان است كه توسعه آن نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان به فراهم ساختن زیرساخت های مورد نیاز است.
فرانك امیربهبودی اظهارداشت: آذربایجان شرقی به لحاظ برخورداری از طبیعت مناسب و آثار و ابنیه های تاریخی منحصر به فرد می تواند با توسعه و تقویت بوم گردی مسیر روشن و موفقی را در صنعت گردشگری آغاز و طی كند.
وی ظرفیت های مطلوب زندگی روستایی و عشایری آذربایجان شرقی را بستری بسیار مناسب برای توسعه اقامتگاه های بوم گردی دانست و در عین حال، یادآور شد: جذب توریست داخلی و به ویژه گردشگران خارجی به چنین مناطقی مستلزم آماده سازی اقامتگاه ها و رسیدگی به شرایط اولیه از جمله راه های دسترسی، آب، برق و اینترنت و نیز آماده سازی محل های اقامتی در حد مطلوب اما به شكل سنتی است.
امیربهبودی با بیان اینكه گردشگر خارجی در شان و منزلت خود نیازمند امكانات اقامتی است، اظهار داشت: به نظر می رسد هنوز اقامتگاه های بوم گردی آذربایجان شرقی شرایط برای میزبانی از توریست های خارجی را ندارند.
وی با اشاره به فعالیت های گردشگرآوری آژانس هواپیمایی و جهانگردی خود، گفت: ما بیشتر روی ورود گردشگران فرهنگی به تبریز فعال هستیم و در این ارتباط از ابتدای امسال تاكنون دو گروه از شهرهای استانبول و آنكارا در قالب گروه های 16 و 18 نفره به تبریز منتقل كرده ایم.
امیربهبودی میانگین اقامت گروه های گردشگری فوق در تبریز را سه شب اعلام كرد كه هیچ كدام در اقامتگاه های بوم گردی نبود.
به حداقل رساندن آسیب های فیزیكی، اجتماعی، رفتاری و روانی در طول مسافرت، ایجاد آگاهی فرهنگی و زیست محیطی و ترویج فرهنگ احترام به طبیعت و مردم بومی، فراهم كردن كسب تجربه مثبت و لذت بخش از سفر برای مسافران و افراد محلی، ایجاد منافع مستقیم مالی برای حفظ و حراست از زیست بوم، طراحی و ساخت امكانات سازگار با طبیعت و فرهنگ منطقه با كمترین آسیب ممكن به اكوسیستم بومی و كمك به بهبود وضعیت معیشتی زندگی روستایی و عشایری همراه با اشتغالزایی از فواید و مزیت های توسعه و تقویت بوم گردی است.
3038/6183
۰ نفر