۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82914972
T T
۰ نفر
جشنواره كوچ عشاير قابليت بين المللي دارد

اردبيل - ايرنا - مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بيله سوار مغان خواستار همكاري مسئولان ذي ربط براي برگزاري جشنواره كوچ عشاير اين شهرستان در سطح بين المللي شد.

فرنام حامد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: جشنواره كوچ عشاير به مدت هشت سال متوالي است كه در سطح ملي برگزار مي شود.
او گفت: وضعيت استقبال از جشنواره رو به رشد بوده و در آخرين دوره برگزاري طي هفته هاي اخير با استقبال قابل توجه گردشگران، شهروندان و ميهمانان داخلي و خارجي مواجه بوديم.
وي اظهار كرد: با توجه به گستردگي ابعاد برگزاري جشنواره، اين رويداد فرهنگي قابليت برگزاري در سطح بين المللي را دارد.
حامد ادامه داد: با توجه به قرابت فرهنگي با كشور همسايه جمهوري آذربايجان مي توان در دوره هاي بعد از اين كشور ميهماناني جهت حضور در جشنواره دعوت كرد.
او با اشاره به اينكه در اين دوره از برگزاري ميهماناني از جمهوري آذربايجان در جشنواره حضور يافته و از اين رويداد استقبال كردند، اضافه كرد: علاوه بر اين درخواست شده مكان مناسب و ثابتي به وسعت 20 هكتار براي برگزاري جشنواره پيش بيني شود.
وي گفت: جشنواره ملي كوچ عشاير يكي از رويدادهاي فرهنگي شاخص استان است كه توانسته در سال هاي متوالي برگزاري قابليت ها و توانمندي عشاير استان را معرفي كند.
جشنواره هاي ملي كوچ عشاير با محوريت معرفي آداب، رسوم و فرهنگ و توانمندي هاي مختلف زندگي و كوچ عشاير در بيله سوار برگزار مي شود.
در برگزاري اين جشنواره طوايف 43 گانه عشاير استان اردبيل حضور مي‌ يابند و از چند استان عشايرنشين همجوار نيز براي شركت در اين جشنواره در منطقه دعوت مي شود كه اين امر فرصتي مناسب براي نمايش و معرفي ظرفيت‌ هاي عشاير منطقه است.
دعوت از ريش سفيدان عشايري و نشست با مسئولان استاني براي حل مشكلات عشاير ، برگزاري بازي هاي بومي و محلي و ورزشي ، برپايي نمايشگاه صنايع دستي و فرآورده هاي لبني ، معرفي دستاوردها و توانمندي هاي زندگي عشايري ، برپايي آلاچيق ، آيين ‌ها و موسيقي سنتي عشاير ، برگزاري كوچ عشاير و مراسم عروسي به صورت نمادين ، تجليل از پيشكسوتان و نخبگان عشاير ، هماهنگي و دعوت از عشاير ساير استان ‌ها براي نمايش زندگي عشاير از جمله محورهاي برگزاري اين جشنواره در شهرستان بيله سوار مي باشد.
جمعيت عشاير استان اردبيل بيش از 80 هزار نفر و در قالب 15 خانوار بوده كه به نگهداري 1.5 ميليون راس دام مشغول هستند.
عشاير استان از 45 طايفه مستقل تشكيل شده كه همه ساله در يك هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ييلاق ، هفت زيست بوم و 51 سامانه زندگي مي كنند.
در مقايسه با جمعيت عشايري كشور عشاير شاهسون اردبيل 6.5 درصد از جمعيت عشاير كشور را تشكيل مي دهند و در قياس با جمعيت استان اردبيل 6 درصد از جمعيت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشاير استان اردبيل كه به ايل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نيمي از سال را در قشلاقات مغان و نيمي ديگر را در ارتفاعات شهرستان مشگين شهر و در دامنه هاي سبلان سپري مي كنند.
ايل شاهسون سومين ايل بزرگ كشور است.
6018/ 1257