۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۳۹
کد خبر: 82911588
T T
۰ نفر
مختومقلی فراغی شاعر زمانه، انسان و انسانیت است

گنبدكاووس - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل از مقام شامخ مختومقلی فراغی شاعر شهیر ایرانی تركمن گفت: این شاعر و عارف ایرانی تركمن، شاعر زمانه، انسان و انسانیت است كه محبوبیت او نه تنها میان تركمن ها بلكه در بین مردم ایران و جهان گسترش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید عباس صالحی عصر پنجشنبه درمراسم نكوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد مختومقلی فراغی در محل مزار وی در آق توقای در شرق استان گلستان افزود: این شاعر و عارف ایرانی تركمن ویژگی هایی دارد كه او را در بین دیگر شاعران ایرانی و در ردیف مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی قرار داده است.
وی، مردمی بودن، پیوند عمیق دینی داشتن، سرودن اشعار اخلاقی و حكمت عملی، محب پیامبر، اهل بیت و صحابه منتخب پیامبر بودن، هویت ساز بودن، عارف بودن و فرامرزی بودن را از مهم ترین ویژگی های مختومقلی فراغی برشمرد.
صالحی اضافه كرد: مجموعه این ویژگی ها مختومقلی فراغی را در بین مردم نه فقط تركمن بلكه همه اقوام و ملت ها محبوب كرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عارف بودن را از دیگر ویژگی های مختومقلی دانست و گفت : این شاعر شهیر ایرانی تركمن در این حوزه همچون دیگر شاعران مشرق زمین بویژه مولوی، عطار و حافظ است و ارتباط وی با خدا ارتباطی وجودی است نه ذهنی، و از این حیث از شاعران برجسته ایران محسوب می شود.
صالحی هویت سازی را از دیگر ویژگی های شعر مختومقلی دانست و افزود: این شاعر هویت ساز است و نماد هویت شده و بدون تردید مشابه این شاعر در بین شاعران ایرانی اندك است كه بتواند با اشعار خود جشن اجتماعی ایجاد كند.
وی افزود: مختومقلی یك شخص نیست بلكه یك ركن هویتی و نماد هویت و نخ تسبیح هویت است.
وی فرامرزی بودن را از دیگر ویژگی های مختومقلی فراغی دانست و گفت: به دلیل اینكه این شاعر در منطقه مرزی زندگی می كرد و سفرهایی كه به كشورهای همسایه داشت، شعر او مورد توجه مردم دیگر كشورها قرار گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مختومقلی فراغی با شعر خود ارتباط بین مرزی ایجاد كرد و امروز اشعار او در دیگر مناطق نیز خوانده و شنیده می شود.
صالحی هم چنین از برگزاری همایش فرامنطقه ای شعر و اندیشه مختومقلی فراغی در آینده ای نزدیك با همكاری كشور تركمنستان خبر داد و گفت: فرامنطقه ای برگزار كردن مراسم این شاعر برای انتقال فكر و اندیشه وی ضروری است.
صالحی همچنین افزود: رنگین كمان اقوام ایرانی در استان گلستان ستارگان زیادی همچون مختومقلی دارد كه باید آنها را به نسل جوان معرفی كرد.
وی با ابراز خوشحالی از حضور در مراسم مختومقلی گفت: این استان با طبیعت دلاویز، موسیقی دل انگیز و آسمانی و اسب های تیز رو دارای مردمانی مهربان است.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف تركمن درسال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدكاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذكر كرده اند.
مختومقلی فراغی دركنار چشمه عباساری در دامنه كوه سونگی داغ درگذشت و پیكرش به روستای آق توقای در40 كیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاك سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.
اشعار این شاعر بزرگ تركمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
شهرستان مرزی مراوه تپه با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه شرق استان گلستان واقع است.
3039/1860
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ