۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 82910058
T T
۰ نفر

كپوي دزفول نامزد دريافت نشان يونسكو شد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 82910058
كپوي دزفول نامزد دريافت نشان يونسكو شد

دزفول - ايرنا - رئيس اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري دزفول گفت:آثار 2 بانوي كپوباف دزفولي نامزد دريافت نشان اصالت از يونسكو شدند.

كپو يكي از صنايع دستي دزفول است كه با پيچش ساقه هاي مركزي و جوان نخل به دور ساقه هاي كرتك شكل مي گيرد.كپو ظرف حصيري ساخته شده از برگ خرما و كرتك است.
حجت اله آريايي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:مردادماه پارسال 13 اثر خراطي و كپو از استان خوزستان براي دريافت نشان اصالت يونسكو معرفي شدند كه هشت اثر متعلق به صنعتگران دزفول بود.
وي افزود: از ميان آثار معرفي شده سه اثر كپوبافي ، كار بانوان هنرمند نرگس ظهيرنيا و هايده كايدخورده به مرحله نهايي داوري شوراي جهاني صنايع دستي راه يافته و واجد شرايط شناخته شدند.
وي با بيان اينكه منتظر برگزاري نشست يونسكو در اين خصوص هستيم گفت:پيش از اين يكي از آثار نرگس ظهيرنيا موفق به دريافت نشان اصالت يونسكو شده است.
آريايي اضافه كرد:بانوان هنرمند و صنعتگر دزفول در تهيه آثار كپوبافي از معماري و طبيعت زيباي دزفول الهام گرفته اند همچنين براي بافت اين آثار از پشم طبيعي به جاي كاموا و رنگ طبيعي استفاده شده است.
كپوي دزفول يكي از صنايع دستي ويژه اين شهرستان به شمار مي رود كه شامل 2 نوع حصيري و كاموايي است و ماده اوليه آن را چوب كرتك تشكيل مي دهد كه در بيشه زارهاي دزفول رشد مي كند.
كپو بافي از جمله صنايع دستي است كه داراي اصالت، كيفيت و ظرافت بالايي است.
از نظر كيفيت و اصالت، كپوي توليد دزفول رتبه نخست را در كشور دارد به طوري كه كپوهاي توليد دزفول به شهرهاي مختلف كشور و برخي كشورها صادر مي شود.
مركز بافت كپو دهستان شهيون در شهرستان دزفول است.
دزفول با پيشينه اي چند هزار ساله و آثار باستاني از دوره هاي مختلف تاريخ در گذشته داراي بيش از 500 كارگاه توليد 100 نوع صنايع دستي بوده كه اكنون بسياري به فراموشي سپرده شده اند.
تاكنون خراطي دزفول به ثبت جهاني رسيده است.
7278/6068

سرخط اخبار استان‌ها