۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷،‏ ۱۷:۴۳
کد خبر: 82905856
۰ نفر
نشان عكاس سال مطبوعاتی و انتظارات از انجمن صنفی

تهران- ایرنا- در پی انتشار فراخوان رقابت نشان عكس سال مطبوعاتی ایران، برخی از پیشكسوتان عكاسی بر این باورند در كشوری كه حداقل از برگزاری مسابقه عكس بی نیاز است، انجمن صنفی عكاسان مطبوعاتی ایران، امور صنفی و مشكلات جامعه عكاسی مطبوعاتی كشور را در اولویت و هدف خود قرار دهد.

در سال های اخیر رابطه كاهش تولید آثار وزین و افزایش مسابقات عكاسی به شكل كاریكاتور وار درحال رشد است و برخی اساتید و پیشكسوتان این حوزه بارها با انتقاد از این رویه بر بخش آموزش در نحوه تولید تاكید كرده و براین باورند در جایی كه عكاسان قادر به تحلیل شرایط تاریخی خود و ثبت آن نیستند و تولید جدی صورت نمی گیرد، رقابت بی معنا است. عكاسان باتجربه بر این باورند كه باید نخست مباحث آموزشی را اولویت قرار دهیم سپس رقابت بین آثار را شكل دهیم، برخی دیگر از كارشناسان نیز برگزاری مسابقات را مسیری برای افزایش انگیزه عكاسان در نظر گرفته و بر این باورند زمانی كه عكاس ها از ارزیابی آثار خود توسط یك تیم كارشناسی اطمینان داشته باشند تلاش می كنند تولیدات خود را به استانداردها نزدیك تر كنند.
انجمن صنفی عكاسان مطبوعاتی ایران در فراخوانی از جامعه عكاسی دعوت كرده تا آثار خود را به دومین دوره اهدای نشان عكس سال مطبوعاتی ایران ارسال كنند و هدف از برگزاری این رویداد را ایجاد انگیزه و پویایی در میان عكاسان مطبوعاتی با هدف ارتقاء سطح عكاسی مطبوعاتی عنوان كرده است.
اكنون به این بهانه با برخی از كارشناسان در این حوزه به گفتگو نشستیم تا نظراتشان را درمورد این رویداد فرهنگی - هنری جویا شویم.
مجید سعیدی عكاس ایرانی آژانس گتی ایمیج و برنده جایزه ورلد پرس فوتو، به خبرنگار ایرنا گفت: ارزش نشان و جایزه ها مرتبط با پشتوانه حرفه ای است كه نهادها برای خود طی سالیان گذشته ایجاد كرده اند، به نحوی كه ما در دنیا شاهد هستیم زمانی كه یك نهاد هنری و ژورنالیستی از فردی تقدیر می كند سبب می شود كه در سال پیش رو فرد منتخب با موقعیت های شغلی و مالی و همچنین موفقیت های صنفی متعددی روبرو شود و در واقع نمی توان مدال و نشان را بدون پشتوانه به دست كسی داد.
سعیدی افزود: در فضای رسانه ای امروز كه شخصیت های مهم توسط عكاسان روابط عمومی خودشان عكاسی می شوند و اجازه عكاسی برای بسیاری از عكاسان مهیا نیست و فعالان این عرصه را به خودی و غیر خودی تقسیم كرده اند، رسالت انجمن صنفی از بین بردن نگاه امنیتی به جامعه عكاسی مطبوعاتی است.
به گفته این عكاس باسابقه كشور، آثار ارسال شده به این رویداد، به عكاسان چندین خبرگزاری و روزنامه محدود است و این جشنواره نمی تواند واژه عكاسان خبری ایران را نمایندگی كند و انجمن باید تلاش كند فضای عكاسی را برای عكاسان تسهیل كند.
سعیدی با مقایسه عملكرد دیگر انجمن های صنفی با انجمن صنفی عكاسان مطبوعات افزود: تمامی انجمن ها توانستند برای اعضای خود امكانات رفاهی ایجاد كنند و دغدغه های معیشتی آنها را تا حدودی رفع كنند، درحالی كه عكاسان مطبوعاتی به راحتی از كار بیكار می شوند، تصاویر عكاسان بدون رعایت حقوق مولف در رسانه ها به سرقت می رود و عكاسانی هستند كه از بیمه برخوردار نیستند اما انجمن سرگرم، اعطای نشان است كه مشخص نیست اعتبارش را از چه چیزی گرفته است.
سعیدی افزود: برگزاری مسابقه و جشنواره های عكاسی در همه جای دنیا برای تامین هزینه های مالی عكاس است و یا در غیر اینصورت برگزیدگان از اعتبار آن نهاد بهره می برند؛ حال شما از برگزیدگان سال پیش همین رویداد بپرسید با گرفتن این نشان چه اتفاق های خوبی برای آنها رقم خورده است؟
سعیدی البته در بخش دیگری از این گفت و گو از نظم هیات مدیره جدید انجمن در تقسیم وظایف تخصصی به عنوان یك رویكرد حرفه ای یاد كرد و افزود: بدون شك كارهای مثبتی كه در سالهای اخیر در تیم جدید هیات رییسه انجمن انجام شده قابل چشم پوشی نیست و برگزاری نمایشگاه ورلد پرس فوتو یكی از برنامه های بزرگی است كه در انجمن در حال پیگیری است و به حركت رو به جلو در عكاسی خبری ایران شتاب بیشتری خواهد داد.
علی حامد حقدوست عكاس تبریزی برنده نشان مستند اولین دوره نشان عكس سال مطبوعاتی ایران كه چندی پیش با انتشار تصاویر دختر سوخته ای با عنوان «زیبایی از دست رفته فرحنوش كوه نشین» موفق به جمع آوری دهها میلیون برای درمان آن دختر شده است با لبخندی از روی بغض، گفت: عكاس برنده نشان مستند پارسال، الان بیكار است، برای نان شب محتاج هستم، شهریه كلاس های فوق برنامه پسرم را ندارم، بعد از این همه سال عكاسی خبری یك روز بیمه ندارم و ارشاد من را به عنوان عكاس خبری نمی شناسد.
حقدوست، برنده دوسالانه جشنواره جهانی عكس نیكون از نبود آنچه «شایسته سالاری در عكاسی مطبوعاتی كشور» خواند، انتقاد كرد و گفت: در یك خبرگزاری در حال كار بودم كه بعد از مدتی فردی كه در كنار شغل رانندگی برای آن خبرگزاری، عكاسی خبری نیز می كرد، خواهر خود را جایگزین من كرد و در این فضای رسانه ای به هم ریخته اكثر عكاسان خبری و مستند حرفه ای اهل تبریز بیكار هستند و در كافه ها وقت خود را سپری می كنند، حال به من بگوئید كه چه نهادی باید بر جذب عكاسان غیر حرفه ای در مطبوعات نظارت كند تا حقوق پایین عكاس ملاك جذب آنان در مطبوعات نباشد.
در مقابل امید وهاب زاده عكاس ثبت كننده حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی كه سال پیش موفق به دریافت نشان عكاس سال مطبوعاتی شد این جایزه را فرصتی برای جامعه مطبوعاتی ایران دانسته و می گوید: جوایز نباید برای عكاس مسیر مشخص كند ولی این نكته قابل اهمیت است كه دریافت این جایزه سبب شده است كه در طول كار تلاش بیشتری كنم و حین عكاسی خبری در گوشه ذهن خود به موفقیت در رویداد اهدای نشان عكس سال مطبوعاتی ایران نیز فكر كنم.
نادر داوودی عضو هیات موسس انجمن صنفی عكاسان مطبوعاتی ایران و یكی از داوران دومین نشان عكس سال مطبوعاتی،گفت: برگزاری نشان عكاس سال برای تبلیغات و معرفی عملكرد عكاسان مطبوعات در سطح جامعه كار ارزشمندی است و از همین راه می توان دیگر مطالبات صنفی عكاسان خبری را از نهادهای دولتی پیگیری كرد.
داوودی برگزاری نمایشگاه عكس را اولین قدم در انجمن صنفی عكاسان مطبوعاتی خواند و افزود: انجمن نباید در اول راه بماند زیرا هدف از تاسیس انجمن عكاسان مطبوعات پیگیری مطالبات حقوق صنفی عكاسان و بالا بردن سطح كیفی عكاسی خبری در ایران بوده و انجمن ها باید تلاش كنند در راستای برگزاری نمایشگاه ها به مباحث آموزشی و پیگیری حقوق عكاسان نیز توجه كنند.
وی با اشاره به مشكلات انجام كار گروهی در انجمن ها افزود: متاسفانه روحیه ما با كار جمعی سازگار نیست و در طول سالیان گذشته شاهد بوده ایم افراد در انجام كارهای گروهی قادر به مخالفت با یكدیگر هستند ولی در اجماع و تفاهم همیشه دچار مشكل می شوند، به نظر من مشكلات ریشه ای انجمن ها در نوع زیست جامعه ایران و نبود آموزش در كار جمعی تعریف می شود.
ساتیار امامی دبیر گروه عكس روزنامه همشهری نیز از اهداء نشان عكاس مطبوعاتی به عنوان یك رویكرد حرفه ای یاد كرد و گفت: انجمن اگر در سالهای نخست تاسیس خود به برگزاری چنین رویدادی فكر می كرد اكنون شاهد برگزاری هجدهمین دوره آن بودیم و بدون شك تاثیرات مثبت این رویداد می توانست امروز در فضای عكاسی ایران به عینیت تبدیل شود.
كارگردان فیلم مستند «شرح یك عكس» شنیدن نقد های منطقی را توسط اعضای انجمن الزامی دانست و افزود: انجمن عكاسان مطبوعات باید در راستای بهتر شدن به نقدهای مخالف این رویداد توجه كند و ایده های سازنده را به كار گیرد.
امامی افزود: این رویداد نه تنها برای جامعه عكاسی مطبوعاتی بلكه برای كل جامعه عكاسی ایران امری مبارك است و عكاسان خبری در طول عكاسی از رویدادهای خبری با این ذهنیت فعالیت می كنند كه توسط یك تیم كارشناس مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
امامی با درخواست از تمامی عكاسان خبری فعال در رسانه ها برای پناه آوردن به انجمن عكاسان مطبوعاتی ، افزود: انجمن عكاسان مطبوعاتی نیازمند حمایت همه عكاسان است و با هرنگاه و سلیقه ای باید در راستای بهتر شدن این خانواده دست به دست یكدیگر دهیم.
رضا معطریان یكی دیگر از داوران دومین نشان عكس سال مطبوعاتی ایران با اظهار شگفتی از مواجهه با عكس های ارسالی شركت كنندگان گفت: بخشی از عكسها به دلیل شرایط حاكم بر مطبوعات ایران از انتشار در مطبوعات كشور باز مانده بودند وگرنه بدون تردید عكاسان خبری ایرانی نسبت به تحولات اجتماعی و سیاسی و مباحث زیست محیطی و ورزشی بسیار آگاهانه برخورد كرده و تمامی اتفاقات مهم را ثبت كرده اند و كیفیت بالای آثار؛ داوری را برای هیات داوران بسیار سخت كرده بود.
معطریان برگزاری نشان مطبوعاتی ایران را فرصتی برای رشد عكاسی كشور قلمداد كرد و افزود: بدون شك عكاسی ایران در منطقه بدون رقیب است و تولیدات عكاسان خبری از كیفیت قابل قبولی برخوردار است كه باید توسط یك نهاد تخصصی مانند انجمن عكاسان مطبوعاتی ارزیابی شود و از شواهد مشخص است كه در آینده شاهد اتفاقات رو به رشدی در جامعه عكاسی مطبوعاتی خواهیم بود.
كاووس صادقلو رییس پیشین هیات مدیره انجمن عكاسان مطبوعاتی ایران نیز در گفت و گو با ایرنا ضمن انتقاد از شیوه برگزاری این رویداد گفت: اهدائ نشان ها معمولا توسط نهادهای دولتی به هنرمندان صاحب نام انجام می شود و تغییر نام یك جایزه كه دارای ویژگی خاصی نیست و در طول سال با نام های متفاوت توسط نهادهای مختلف در ایران برگزار می شود می تواند به اصالت 'نشان' كه در حافظه ما جایگاه ویژه ای دارد، لطمه بزند و همچنین موجب تغییر نگاه عموم از یك تشكیلات صنفی به یك تشكیلات حكومتی و دولتی می شود كه آسیب جدی به اعتبار انجمن صنفی عكاسان مطبوعات وارد خواهد كرد.
صادقلو افزود: شواهد نشان می داد كه از ایده تا اجرای اولین رویداد تنها حدود 2 ماه زمان صرف شده بود و طبیعی است كه در این مدت زمان كوتاه نمی توان به یك ایده كارشناسی شده رسید؛ ما نباید خود را با مسابقه عكس مطبوعاتی جهان و پولیتزر مقایسه كنیم و باید از خود بپرسیم «آیا مطبوعات و عكاسی ایران پتانسیل برگزاری چنین رویدادی را به صورت سالیانه دارد.»
پیش بینی می شود این رویداد كه طبق شواهد در فراخوان آن به استانداردهای مسابقات بین المللی خبری نزدیك است به مرجعی برای عكاسان خبری بدل شود و با ایجاد جایگاه حرفه ای خود سطح كیفی عكاسی مطبوعاتی ایران را افزایش دهد، با توجه به حضور افراد جوان و متخصص در انجمن عكاسان مطبوعاتی ایران امید است مشكلات و دغدغه های صنفی عكاسان و مباحث آموزشی نیز بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد و به صورت موازی در كنار برگزاری این رویداد پیگیری شود.
اولین دوره اعطای نشان عكاس سال مطبوعاتی ایران سال گذشته به یاد سه نفر از اعضای مرحوم هیات موسس انجمن؛ حسین پرتوی، كاوه گلستان و بهمن جلالی برگزار و به 6 عكاس و یك روزنامه برتر در بخش های خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، عكاسان زن، عكاسان استانی و پیشگامان جوایزی اهدا شد.
امسال آثار منتخب دومین دوره نشان عكس سال مطبوعاتی ایران، توسط پنج چهره شناخته ‌شده از جمله سیف الله صمدیان، نادر داودی، محمود كلاری، پیمان هوشمندزاده و رضا معطریان داوری خواهند شد. بر اساس اعلام دبیرخانه، بیش از 5 هزار عكس در قالب مجموعه و تك عكس برای شركت در دومین دوره اهدای این نشان ارسال شده است.
مراسم اهدای دومین دوره نشان عكس سال مطبوعاتی ایران 23 اردیبهشت در خانه هنرمندان برگزار می‌شود و آثار برگزیده به مدت یك هفته در گالری تابستان واقع در خانه هنرمندان روی دیوار می‌رود.
فراهنگ**9031** 1701