۸ اردیبهشت ۱۳۹۷،‏ ۱۴:۴۷
کد خبر: 82899804
۰ نفر
166 گونه گیاهی در اردبیل جمع آوری شد

اردبیل- ایرنا - رییس مركز تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی استان اردبیل از جمع آوری 166 گونه گیاهی در قالب طرح احیای كلكسیون گیاهان دارویی شمال غرب كشور در این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا ، حسین كربلایی خیاوی روز شنبه در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی استان اردبیل گفت: این گونه های گیاهی برای ذخایر ژنتیكی و با همكاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایگاه تحقیقاتی سامیان اردبیل جمع ‌آوری شده است.
وی افزود: قبل از اجرای طرح نظام نوین ترویج در سال 92 به ازای هر سه هزار و 130 بهره ‌بردار یك مروج در استان وجود داشت اما اكنون برای هر 515 بهره ‌بردار كشاورزی یك مروج فعالیت می كند.
وی با اشاره به اقدامات مركز تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی استان اردبیل بیان كرد: اجرای 182 فقره طرح تحقیقاتی زراعی و باغی ، معرفی 19 رقم جدید زراعی از سال 93 تا 96 و واگذاری 19 مورد دانش فنی از دستاوردهای تحقیقاتی تجاری شده به بخش خصوصی در حوزه پژوهش و فناوری از جمله آنهاست.
وی بیان كرد: در راستای اقتصاد مقاومتی و طرح خوداتكایی و خودكفایی محصولات مختلف زراعی پارسال یك هزار و 500 تن هسته های اولیه بذور با استفاده از روش فناوری در استان تولید شد.
كربلایی خیاوی گفت: این مركز پارسال در رتبه‌ بندی تالار ترویج دانش و فنون كشاورزی با 129 رسانه ترویجی رتبه نخست را در بین مراكز تحقیقاتی سراسر كشور كسب كرده است.
رییس مركز تحقیقات ، آموزش و ترویج كشاورزی استان اردبیل آموزش زنان روستایی و توانمندسازی آنها به منظور تسریع در فرایند توسعه پایدار را ضروری خواند و افزود: برای ارتقای دانش زنان روستایی به منظور افزایش بهره ‌وری و بهبود كیفی تولیدات بخش كشاورزی سال گذشته 41 دوره با حضور 2 هزار و 385 نفر معادل 10 هزار و 554 نفر روز و برای آموزش بهره‌ برداران 161 دوره با شركت هفت هزار و 208 نفر معادل 29 هزار و 298 نفر روز در پردیس آموزش كشاورزی اردبیل برگزار شد.
وی با بیان اینكه توسعه یا عدم توسعه یافتگی بخش كشاورزی در معیشت آحاد مردم نقش اساسی دارد، اظهار كرد: كشاورزی بدون پشتوانه علمی تاثیر چندانی در امنیت غذایی و توسعه پایدار ندارد بنابراین تحقق توسعه پایدار و امنیت غذایی منوط به توانایی استفاده كشاورزان از دستاوردهای تحقیقاتی است.
او اضافه كرد: افزایش دانش بهره‌ برداران و بكارگیری شیوه‌ های نوین علمی در بخش كشاورزی از طریق ارائه آموزش‌ های مهارتی امكان‌ پذیر است و ترویج و آموزش كشاورزی به عنوان مهم ترین پایه و ركن كشاورزی در انتقال یافته ‌های تحقیقاتی و دانش فنی تولید شده به بهره ‌برداران نقش بسزایی دارد.
6130/6016