۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۱۱
کد خبر: 82897944
T T
۰ نفر

37 هكتار گلخانه در خراسان شمالي ساخته شد

۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۱۱
کد خبر: 82897944
37 هكتار گلخانه در خراسان شمالي ساخته شد

بجنورد- ايرنا- معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاوزي خراسان شمالي با بيان اينكه سالانه بيش از هفت هزار تن محصولات گلخانه اي در اين استان توليد مي شود گفت: تاكنون 37 هكتار گلخانه در اين استان ساخته شده است.

محمد جواد تشكري روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه سال گذشته 13 هكتار توسعه گلخانه در اراضي كشاورزي داشته ايم اظهار كرد: هم اكنون 130 واحد گلخانه اي در اين استان وجود دارد كه بيشتر آنان مربوط به كشت سبزي و صيفي جات است.
وي گفت: با توجه به خشكسالي هاي اخير و كاهش منابع آبي بايد از محصولات پرآب طلب خودداري شود و كشت در فضاي باز را به سمت گلخانه اي سوق داد چرا كه افزايش توليد، اشتغالزايي و كاهش مصرف آب را به دنبال دارد.
تشكري افزود: ميزان بارش باران در سال جاري در مقايسه با بلند مدت 42 درصد كاهش دارد كه پديده خشكسالي در اين استان مشهود است و با وجود بارندگي هاي اخير تا حدودي آبياري كشت پاييزه جبران شده اما همچنان در بحران كم آبي هستيم.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاوزي خراسان شمالي گفت: در سال جاري شهرستان هاي شيروان، اسفراين و فاروج با كمبود شديد آب مواجه اند كه كشاورزان بايد برخي از كشت هاي بهاره را در پاييز كشت كنند.
استان 28 هزار كيلومتر مربعي خراسان شمالي بيش از 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي و باغي دارد كه به علت كاهش نزولات جوي با مشكل كم آبي مواجه شده است.
بر اساس اطلاعات استخراج شده از ايستگاه هاي شركت آب منطقه اي خراسان شمالي، در سال آبي جاري تا اواخر فروردين ماه تنها 29.9 ميلي متر در استان به ثبت رسيده اين در حالي است كه در مدت مشابه سال گذشته 46.5 ميلي متر و در دراز مدت 63.2 ميلي متر بارندگي در استان گزارش شده بود.
ميزان بارندگي در سال آبي جاري در مقايسه با مدت مشابه پارسال 35.6 درصد و در مقايسه با دوره آماري بلند مدت 52.6 درصد كاهش داشته است.
در اين مدت كمترين بارش ها در ايستگاه جاجرم با 5.5 ميلي متر و بيشترين آن در ايستگاه آيرقايه با 71 ميلي متر به ثبت رسيده است.
3007 / 7186/ 6042