۵ اردیبهشت ۱۳۹۷،‏ ۱۲:۳۸
کد خبر: 82897041
۰ نفر
اولیور استون : آمریكا به نام صلح ، جنگ افروزی می كند

تهران - ایرنا - 'ویلیام اولیور استون' كارگردان ، نویسنده و تهیه كننده آمریكایی و برنده دو جایزه اسكار كه برای حضور در جشنواره بین المللی فیلم فجر در تهران بسر می برد ، گفت : نو محافظه كاران در آمریكا با تئوری 'تخریب خلاقانه' و به نام صلح ، در جهان جنگ افروزی و آشوب به پا می كنند.

به گزارش خبرنگار سینمای ایرنا، استون روز چهارشنبه در یك نشست مطبوعاتی در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، افزود: ما عراق را نابود كردیم و باعث گسترش تروریست ها در كشورهای مختلف شدیم، نومحافظه كاران اصطلاحی دارند به نام 'تخریب خلاقانه' و قانونی است كه ازسوی یك مورخ مشهور مطرح شده و هدف آن از بین بردن و ایجاد آشوب است ولی نام آن را 'صلح' می گذارند.
این كارگردان آمریكایی درخصوص سینمای ایران، گفت: در طول سالیان گذشته و طی فعالیت حرفه ای خودم هزاران فیلم دیده ام، شاید 10 تا 20 فیلم ایرانی هم دیده باشم پس از من نخواهید كه نام این فیلم های ایرانی را ببرم .
استون با بیان اینكه طی دو روز گذشته 10 فیلم در جشنواره فیلم فجر دیده است، گفت: من تلاش می كنم خودم را به روز كنم ، فیلم هایی كه تا امروز دیده ام مربوط به كشورهای روسیه ، عراق و آلمان بوده است و حتی در هتل نیز فیلم می بینم .
كارگردان فیلم ' قاتلین بالفطره'، درباره علت حضورش در ایران، گفت: من به خاطر جشنواره و دیدن فیلم آمده ام اما این را بدانید كه ایران با هزاران سال سابقه تاریخی و فرهنگی یكی از مراكز مهم جهان به شمار می آید .
وی افزود: پسرم چندی پیش سفری به ایران داشت و مرا هم تشویق كرد كه به این كشور بیایم ولی من فرصت نمی كردم كه از نزدیك ایران را ببینم اما حالا در این كشور هستم و همسرم كه اهل كره جنوبی است نیز مرا در این سفر همراهی می كند.
استون با اشاره به حضورش در جشنواره بوسان كره جنوبی كه سال گذشته در این كشور برگزار شد، گفت : در آن جشنواره فیلم ایرانی 'سد معبر' با یك فیلم كره ای به عنوان برگزیده مشترك انتخاب شد.
این كارگردان آمریكایی درباره فیلم سد معبر، گفت : این فیلم در بیان و افشای فساد، صادقانه به مشكلات شهرداری پرداخته و 18 شخصیت را در فیلم می بینم كه درگیر مشكلات هستند، البته این مشكلات در همه دنیا از جمله آمریكا هم وجود دارد ولی در سد معبر ، مامور شهرداری ( حامد بهداد ) به نظرم بازی بی نظیری داشت .
استون در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ساخت فیلم درمورد شخصیت یك سیاستمدار ایرانی، با بیان اینكه فیلم های مستند روح را جلا می بخشد، گفت : از اینكه در فیلم مستند با شخصیت هایی مانند پوتین، چاوز، كاسترو و عرفات آشنا شدم لذت می برم و هر زمانی كه از ساخت فیلم های داستانی خسته می شوم به سراغ مستند می روم.
وی ادامه داد: برنامه خاصی برای ساخت فیلم مستند از زندگی یك سیاستمدار ایرانی ندارم ولی من آنقدرها هم جاه طلب نیستم و اگر بتوانم روزی درباره یك سیاستمدار ایرانی هم فیلم خواهم ساخت .
میهمان ویژه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، همچنین یادآور شد : چند سال قبل یك خبر جعلی با این عنوان كه من می خواهم با محمود احمدی نژاد مصاحبه كنم و از وی فیلم بسازم، منتشر شد ولی در اینجا اعلام می كنم كه من هرگز چنین درخواستی نداشته ام .
استون درباره ساخت فیلم با موضوع داعش گفت: شما باید توجه كنید در جهانی زندگی می كنید كه خیلی سیاسی است . باید ببینم چه پیش می آید، همه می دانند كه موضوع داعش داستان مهمی است ولی موانعی وجود دارد و برخی نمی خواهند فیلمی در این زمینه ساخته شود.
این كارگردان آمریكایی همچنین گفت: برای ساخت فیلمی با موضوع داعش سناریو های زیادی وجود دارد شاید آمریكا و عربستان روایات شما را قبول داشته باشند ولی نمی توانم بگویم كه شما نمی توانید فیلمی در این زمینه بسازید.

* آمریكا به معاهدات بین المللی پایبند نیست
استون درباره سیاست های آمریكا و عهد شكنی های دولت این كشور، گفت: من درسال 2008 یك فیلم مستند به نام 'دابلیو' ساختم كه در این فیلم روایت می كنم چگونه بوش پسر به ریاست جمهوری رسید .
وی افزود: البته این فیلم را در 2004 ساختم و بوش همان زمان به عراق اعلام جنگ داد و من نیز فیلم را همان جا تمام كردم و خواستم شكست آمریكا را نشان دهم ، در این فیلم صحنه ای از جلسه شورای امنیت ملی آمریكا به تصویر كشیده شده و اعضای حاضر درباره اهداف امریكا در منطقه صحبت می كنند.
این كارگردان آمریكایی افزود: در این جلسه 'دیك چنی' كه یك دیكتاتور بی رحم و معتقد به امپراطوری آمریكاست به نقشه خاورمیانه اشاره كرده و با نشان دادن ایران روی نقشه می گوید به بغداد می رویم و درحالی كه یكی از اعضای كابینه درباره استراتژی خروج سوال می كند، چنی می گوید ما استراتژی خروج نداریم .
استون با بیان اینكه چگونه می توان درباره چنین سیاست هایی یك درام ساخت، گفت: وقتی كه این فیلم را می ساختم متوجه شدم مردم آمریكا به این موضوع اهمیت نمی دهند و من از این مساله ناراحت شدم چون هر فیلم ساز آگاهی فقط یكبار می تواند درباره یك موضوع فیلم بسازد .
وی از دیگر سیاست های دولت ایالات متحده، به تلاش برای تغییر رژیم در هفت كشور اشاره كرد و گفت: آمریكا سالهاست كه تلاش می كند تا در كشورهای عراق، لیبی ، لبنان و سوریه با ایجاد جنگ و آشوب به حكومت های آنان پایان دهد و آخرین كشور مد نظر آمریكا، ایران است و همچنان سیاست تغییر رژیم را دنبال می كند.
استون با اشاره به نابودی داعش، گفت: ما باید از داعش درس بگیرم باید تاریخ را با دقت بخوانیم و بدانیم آمریكا هر معاهده بین المللی را كه لازم بداند زیر پا می گذارد مانند حمله به كشور عراق كه بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل انجام داد و معاهده های بسیاری را نقض كرد.
وی در ادامه و در پاسخ به سوال ایرنا درباره اینكه آیا برای سفر به ایران مورد تهدید قرار گرفته است ؟ گفت: برخی رسانه های افراطی اسراییلی نه فقط حرف های دروغینی زدند كه همین رسانه ها هم شایعه درخواست من برای مصاحبه به احمدی نژاد را مطرح كردند.
استون در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره فیلم های ضد ایرانی و فیلم اسكندر به كارگردانی وی نیز افزود: درباره فیلم اسكندر یك بار باید توضیح بدهم و آن اینكه فیلمی كه پخش شد اصلا همسو با تفكر من نبود. فیلم واقعی اسكندر را من در سال ٢٠١٤ تدوین كردم كه در سایت آمازون هم وجود دارد.
وی تاكید كرد: این فیلم درباره جنگ اسكندر با فارس به پادشاهی داریوش است. در فیلم می بینیم وقتی شاه ایران شكست می خورد توسط یاران خودش كشته میشود و اسكندر ردای خود را بر روی جنازه او می اندازد. او هیچگاه ایران را غارت نمی كند.
استون با بیان اینكه در این باره و این فیلم بین ایرانیان سو تفاهم وجود دارد،افزود: در این فیلم شخصیت شجایی در سپاه ایران به اسم 'آریو برزن' وجود دارد كه تا آخرین لحظه برای كشورش می جنگد.

**نسخه توزیع شده فیلم «اسكندر» مورد قبول من نیست
وی در بخشی دیگری از این كنفرانس خبری در پاسخ به سوال ایرنا درباره موج فیلم های ضد ایرانی در سینمای جهان و فیلم «اسكندر» به كارگردانی وی، توضیح داد: اجازه بدهید اعلام كنم نسخه ای كه از فیلم «اسكندر» همه جا تبلیغش می كنند، نسخه ای نیست كه من آن را قبول داشته باشم. نسخه ای كه مورد قبول من است، سال ۲۰۱۴ توسط كمپانی برادران وارنر منتشر شد و باید به شما بگویم كه كار كردن با این كمپانی خیلی سخت بود و آنها مخالف نظر من، اعتقاد داشتند باید فیلم سه ساعته من كوتاه تر شود و مجبورم كردند خیلی از صحنه های فیلم را حذف كنم.
وی ادامه داد: موضوعی كه در فیلم «اسكندر» در ایران سوءتفاهم ایجاد كرد رویارویی امپراطور پارس (داریوش) با اسكندر بود؛ داریوش در اوج جنگ دچار حمله عصبی و همین موضوع سبب شكست ایرانی ها می‌شود و اسكندر بعد از پیروزی به امپراطور پارس احترام می گذارد و ردای خود را روی جسد داریوش می‌اندازد.
استون با اشاره به اینكه داریوش به دلیل خیانت یك ایرانی و به دست او كشته شد، گفت: اسكندر سعی می كند دیگر به امپراتوری پارس حمله نكند و به غارت این كشور نپردازد.
وی تاكید كرد: ورود این فیلم به بازار در زمان بدی بود چون با تصمیم جرج بوش برای حمله به عراق، مصادف شد.
كارگردان فیلم «نیكسون» در مورد حذف كاراكتر آریو برزن، سردار شجاع ایرانی در فیلمش گفت: آریو برزن تنها جنگجوی شجاع ایرانی نبوده است، اما در فیلم من یك مشاور اعظم زیرك در كنار داریوش داشتم و لازم است بگویم قاتل امپراتور ایران را به جزای عملش رساندند.
وی درباره اینكه آیا قبل از حضورش در ایران از طرف صهیونیست ها تهدید شده یا خیر، بیان كرد: تنها انتقاد از من درباره حضورم در ایران از طرف رسانه های افراطی و محافظه كار اسراییل بود و از طرف خود آنها هم مساله مصاحبه من با احمدی نژاد به دروغ مطرح شده بود.
این كارگردان هالیوودی در پاسخ به پرسشی درباره بحران و جنگ در خاورمیانه و اینكه اگر بخواهد فیلمی درباره جنگ های خاورمیانه بسازد كدام كشور را برای ساخت فیلم خود انتخاب می كند، گفت: موضوع بسیار بزرگی است و پاسخ دادن به آن سخت است، مستند مدیوم بهتری برای پوشش این موضوع است و نمی دانم چطور بتوان این موضوع را در قالب درام گنجاند.
وی افزود: سال ۲۰۰۸ فیلمی درباره رییس جمهور شدن بوش پسر ساختم و فیلم در سال ۲۰۰۴ تمام شد، اما آمریكا همان سال به عراق اعلان جنگ داد و ما فیلم را در همان نقطه پایان دادیم، یك صحنه مهم این فیلم زمانی است كه اعضای كابینه دولت آمریكا دور هم جمع هستند و درباره اهداف آمریكا صحبت می كنند. كاراكتر سراغ نقشه روی دیوار می رود، به خاورمیانه اشاره می كند و از اوراسیا، ایران و تهران نام می برد، او در ادامه می گوید مردان واقعی عازم بغداد می شوند. یكی از اعضای كابینه می پرسد كه استراتژی او برای خروج از منطقه چیست و در پاسخ می گوید خروجی در كار نخواهد بود.
استون درخصوص واكنش ها نسبت به فیلم «اسنودن» كه فیلمی افشاگر درباره برنامه‌های جاسوسی سایبری آمریكا است، افزود: واكنش آمریكاییان به فیلم من بی تفاوتی بود، من از این واكنش ناراحت شدم كه دیدم مردم آمریكا دیگر به این موضوع اهمیت نمی دهند.
وی ادامه داد: آمریكا از سال ۲۰۰۱ سیاست تغییر رژیم در هفت كشور از عراق گرفته تا لبنان و سوریه و ایران را در نظر داشته و تا سال ۲۰۱۸ كه الان است، همچنان این الگو به قوت خود باقی است، این الگو باید درك شود و این كه چقدر در عراق فاجعه خلق شده توجه كنیم، ما عراق را نابود كرده ایم و باعث پخش تروریست ها و مهاجرت های عظیم شده ایم اما متاسفانه همه می گویند چه ایرادی دارد خاورمیانه را نابود كنیم!
این كارگردان ایرانی درباره اینكه عده ای جوایز بین المللی سینمای ایران را ناشی از نگاه و توجه سیاسی می دانند، گفت: فیلم ها لزوما سیاسی نیستند اما انتقادات خود را خیلی سخت مطرح می كنند مثل فیلم «سد معبر» از ایران كه خیلی خوش ساخت و واقعی است، انقلاب در ایران باعث شده لطافت و زندگی واقعی در كشور محسوس باشد و همین لطافت است كه به سینما هم كمك كرده است.
استون درباره اظهارنظر خود درباره آزادی بیان هنری به درخواست یك خبرنگار خارجی از آژانس خبرگزاری فرانس پرس توضیح داد: برای خود من تجربه این بود كه خیلی سخت توانستم برای ساخت فیلم «دبلیو» درباره بوش پسر، پول جور كنم و این اثر در گیشه هم فروش كمی داشت، در واقع فیلمی به این حساسیت، جذابیتی برای استودیوها نداشت.
وی ادامه داد: من در سال ۲۰۱۶ حتی یك پنی از آمریكا برای فیلم «اسنودن» نگرفتم در حالی كه فیلمنامه آن قصه ای روز و بین المللی داشت، درباره ایران به اندازه كافی اطلاعات ندارم اما درباره تجربه فیلم خودم «اسنودن» می گویم كه ۳۵ درصد مخاطبان در آمریكا فكر می كردند رازها را فاش كرده است.
استون در ادامه نشست خواستار آن شد تا پیامی را از طریق نماینده رسانه فرانسه از خبرگزاری فرانس به امانوئل مكرون رییس جمهوری این كشور برساند.
وی پیام خود را اینگونه بیان كرد: «دیشب شوكه شدم در تلویزیون ایران دیدم مكرون رییس جمهوری فرانسه دوشا دوش آمریكا ایستاده و درباره برجام صحبت می كند. مكرون جوانی كه نه از تاریخ شناخت دارد و نه از سنت فرانسه، مثل ساركوزی در زمره افرادی است كه می خواهد راه «كنار متحد آمریكا ایستادن» را انتخاب كند و این روش او یادآور استعمار قدیم فرانسه است. مكرون باید این مسائل را یاد بگیرد و برایم این رفتار او عجیب بود و خاطرم مكدر شد.
استون در بخش دیگری از این نشست پرسش و پاسخ، درباره مفهوم بودن داستان و موضوعات فیلم های ایرانی برای مردم آمریكا گفت: من فكر می كنم در كل این ۱۰۰ سال مردم آمریكا هنوز اهل دیدن فیلم های غیرآمریكایی نیستند برای مثال سینمای فرانسه هنوز نتوانسته بین مردم آمریكا نفوذ كند بنابراین چطور می توان انتظار داشت كه مردم این كشور به فیلم های ایرانی و آسیایی توجهی داشته باشند.
وی تصریح كرد: آمریكا كشوری عظیم اما منزوی است و خیلی از خود متشكر است و به سینمای آمریكا افتخار می كند، همچنین نمی توان انتظار داشت همه مردم این كشور لطافت های فیلم های ایرانی و بین المللی را درك كنند.
استون در ادامه با اشاره به ارتباط سینمای فرانسه با آمریكا از انزوای سینمای ایالات متحده یاد كرد و گفت: آمریكا از نظر جغرافیایی یك كشور بزرگ است ولی سینمایی منزوی دارد و فقط به فیلم های خود افتخار می كند و این درحالی است كه بسیاری از مردم آمریكا پاسپورت هم ندارند.
استون از وجود تغییراتی در سینمای آمریكا سخن گفت و با اشاره به ضرورت تعاملات تجاری و بین المللی در این سینما، اظهار امیدواری كرد تا سینمای آمریكا به قدری رشد كند كه شناخت عاطفی نیز در آن بوجود آید، نه این كه فیلمسازان فقط به فكر سود خود باشند.

* عربستان ثبات منطقه را برهم زده است
این كارگردان آمریكایی در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره گفت: عربستان یكی از بزرگترین و اصلی ترین برهم زنندگان ثبات در منطقه غرب آسیاست و شما كه از قطر می آیید، بهتر می دانید كه چگونه عربستان به صورتی خلاقانه به تخریب مشغول است.

* نظر استون درمورد شخصیت ترامپ
خبرنگاری از استون پرسید كه «شما شخصیت جرج بوش را با جان وین بازیگر سینما مقایسه كرده اید، شخصیت ترامپ را با چه كسی مقایسه می كنید» و این كارگردان آمریكایی در پاسخ او را با «بالز باب» یك شخصیت شیطانی مقایسه كرد.

** جنگ نیابتی آمریكا با ایران در عراق
استون در پاسخ به خبرنگاری كه از او خواست درباره هشت سال دفاع مقدس ایران فیلم بسازد، گفت: این سوژه ها بسیار جذاب است ولی من از نظر سنی مشكل دارم و محدودیت هایی نیز از نظر سرمایه گذاری برای این كار وجود دارد.
وی افزود: تصاویر جنگ ایران و عراق بسیار دردناك است ولی مشكل اصلی كه نباید از آن غافل شد، نقش دولت آمریكا است. چون ایالات متحده تسلیحات شیمیایی در اختیار عراق قرار می داد ولی اینگونه وانمود می كرد كه این سلاح ها از آلمان به عراق داده می شود، درحالی كه همه این كارها با هماهنگی آمریكا و به صورت نیابتی انجام می شد.
این كارگردان آمریكایی از هشت سال جنگ تحمیلی به عنوان یك جنگ نیابتی كامل یاد كرد و گفت: جنگ ایران و عراق نمونه كاملی از جنگ نیابتی تمام عیار بود كه عراق به نیابت از آمریكا با ایران جنگید.
فراهنگ**1085** 1003** 1701