۲ اردیبهشت ۱۳۹۷،‏ ۱:۳۵
کد خبر: 82893073
۰ نفر
المپیاد زبان فارسی آموزان تركیه برگزار شد

آنكارا- ایرنا- پنجمین دوره المپیاد زبان فارسی تركیه روز شنبه با همكاری بنیاد سعدی و توسط رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنكارا برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این المپیاد 65 نفر از زبان آموزان مراكز آموزش زبان فارسی و دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های تركیه كه در مرحله نخست این المپیاد پذیرفته شده بودند، در مركز آموزش زبان فارسی آنكارا به سوالات كتبی و شفاهی پاسخ دادند.
حسن صفرخانی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تركیه در حاشیه این آزمون به خبرنگار ایرنا گفت: مرحله نخست این المپیاد با حضور بیش از 300 نفر از دانشجویان، فارسی آموزان و علاقه مندان زبان و ادبیات فارسی به طور همزمان در مركز آموزش زبان فارسی در شهر آنكارا و در دانشگاه های استانبول، آنكارا، آتاتورك ارزروم، كریك قلعه و سلجوق قونیه برگزار شد.
وی هدف از برگزاری این المپیاد را سنجش دانش تحصیلی دانشجویان زبان فارسی و فارسی آموزان در تركیه عنوان و بیان كرد: این مرحله با حضور استادان و روسای گروه های زبان فارسی در دانشگاه ها و مراكز آموزش زبان و ادبیات فارسی تركیه برگزار می شود.
وی اظهار كرد: سوالات این المپیاد توسط بنیاد سعدی در تهران تدوین شده و پس از المپیاد نیز 10 نفر از فارسی آموزان برتر علاوه بر دریافت جایزه نقدی، جهت شركت در دوره های دانش افزایی به ایران اعزام خواهند شد.
وی اضافه كرد: از سال آینده این المپیاد با همكاری بنیاد سعدی به صورت منطقه ای و به میزبانی مركز اموزش زبان فارسی در تركیه و برای فارسی آموزان كشورهای حوزه بالكان، تركیه و آسیای میانه برگزار می شود.
وی از تدوین چاپ كتاب آموزش زبان فارسی برای زبان آموزان در تركیه خبر داد و گفت: علاوه بر این ما در صدد هستیم كه با توجه به تصمیم دولت تركیه مبنی بر آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم در مدارس این كشور، با همكاری وزارت آموزش و پرورش تركیه اقدامات مشتركی را آغاز كنیم.
وی با اشاره به استانداردسازی آموزش زبان فارسی در خارج از كشور تحت عنوان سند آمفا كه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و توسط ریاست جمهوری ابلاغ شده است، افزود: در همین راستا كتاب های آموزش زبان فارسی در خارج تحت عنوان كتاب گام اول و كتاب مینا 1 و مینا 2 تدوین و منتشر شده و كتاب اختصاصی آموزش زبان فارسی برای ترك زبان ها نیز به زودی منتشر می شود.
وی تاكید كرد: همه این كتاب ها دارای لوح فشرده بوده و به آموزش مجازی و نیز آموزش از راه دور نیز كمك می كند.
عباس نجار مدیر امور آموزشی بنیاد سعدی نیز در حاشیه این المپیاد در نشست مشترك با استادان زبان فارسی در تركیه گفت: در بنیاد سعدی برای آموزش زبان فارسی به صورت استاندارد كتاب هایی تدوین شده كه متناسب با سطح و مهارت های یادگیری فارسی آموزان برای غیرفارسی زبان هاست.
وی بیان كرد: نخستین كتاب ما در این زمینه برای نوآموزان است در 9 سطح تدوین شده و زبان واسط هم دارد و تاكنون به 11 زبان ترجمه شده است.
وی توجه به مكالمه پس از گذراندن نزدیك به 40 ساعت آموزش را از جمله ویژگی های این كتاب عنوان كرد و افزود: نسخه تركی استانبولی آن هفته آینده عرضه می شود.
وی اظهار كرد: همه این كتاب های آموزشی دارای فایل صوتی و لوح فشرده بوده هستند و در كنار كتاب های كمكی از جمله لذت خواندن و آموزش كاربردی واژه یك و 2 به مهارت آموزش فارسی آموزان كمك می كنند.
وی از تدوین سند آزمون مهارت فارسی تحت عنوان آمفا خبر داد و گفت: این آزمون آمفا معادل تافل در زبان انگلیسی محسوب می شود و كسی كه در این آزمون پذیرفته شود، به معنای صاحب مهارت در زبان فارسی محسوب می شود.
وی خواستار توجه به ظرافت های آموزش زبان فارسی در تركیه شد و افزود: مدرسان و استادان زبان فارسی در تركیه باید نقائص آموزشی و عدم تطابق بین متون آموزشی با فرهنگ و زبان محلی را برای اصلاح در كتاب ها و شیوه های آموزشی اعلام كنند.
وی همچنین از تبدیل مركز آموزش زبان فارسی آنكارا به مركز تحقیقات و پژوهش زبان فارسی در تركیه خبر داد و اضافه كرد: ظرف چند ماه آینده این تصمیم عملی می شود و در آن از استادان بومی فارسی استفاده خواهد شد.
محمدابراهیم طاهریان فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در تركیه نیز در حاشیه این المپیاد در نشست مشترك با استادان زبان فارسی در تركیه گفت: گرایش به آموزش زبان فارسی در كشور تركیه زیاد است و مردم كشورهای حوزه بالكان هم علاقه زیادی برای آموزش زبان فارسی دارند.
وی ما در تركیه پنج سفیر آشنا و مسلط به زبان فارسی داریم كه لازم است برای هماهنگی و اقدام مشترك با آنها نیز از سوی بنیاد سعدی اقداماتی صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، هم اكنون بیش از 500 نفر در مراكز آموزش زبان فارسی و در دانشكده های مختلف كشور تركیه مشغول تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی هستند.
خاورم/1905