۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82886800
T T
۰ نفر
حل بحران سوریه نیازمند ایفای نقش سازمان ملل است

كابل - ایرنا - رئیس مركز مطالعات راهبردی افغانستان با اشاره به وقایع سوریه گفت: دادن نقش به سازمان ملل به منظور جستجو برای راهكارهای سیاسی و تفاهم بین قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای ، راه حل بحران سوریه است.

« داود مرادیان » روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در كابل به منظور تبیین راهكارهای معقول برای حل مشكل سوریه افزود: با دادن نقش هماهنگ كننده به سازمان ملل برای جستجوی راهكارهای سیاسی به منظور حل این بحران می توان به یك راهبرد برای ختم این تراژدی انسانی رسید.
وی تصریح كرد: با توجه به گره خوردن سیستم امنیت كشورهای جنوب غرب آسیا با حوزه های آسیای مركزی، میانه و جنوب آسیا، امروز هم تداوم جنگ و هم راهكارهای صلح در هر نقطه ای بر دیگر مناطق تاثیر می گذارد.
او از مردم سوریه ، به عنوان گروه اصلی نام برد كه هزینه های این درگیری ها را متحمل می شوند و ادامه داد كه سوریه سوگمندانه به یك چاله امنیتی برای تمام بازیگران آن تبدیل شده است.
آمریكا به همراه متحدانش انگلیس و فرانسه بامداد دیروز شنبه 25 فروردین ماه جاری به بهانه اتهام رسانه ای مبنی بر استفاده از مواد شیمیایی علیه شهروندان عادی منطقه دوما سوریه از خارج حریم هوایی سوریه شهرهای دمشق و حمص را هدف حمله موشكی قرار دادند.
وزارت دفاع سوریه اعلام كرد كه در حمله شنبه 110 موشك به خاك این كشور شلیك شد كه سامانه های ضد هوایی سوریه موفق به سرنگونی بیش از 70 درصد این موشك ها پیش از رسیدن آنها به اهدافشان شده اند.
سانا خبرگزاری رسمی سوریه اعلام كرد كه حملات موشكی متجاوزان آمریكایی و متحدانش به یك پایگاه نظامی در استان حمص موجب زخمی شدن سه غیر نظامی شده است.
وزارت اطلاع رسانی سوریه از شهروندان خواسته است به ادعاهای رسانه هایی كه از روی عمد یا بدون اطلاع اقدام به بزرگ نمایی اهداف تجاوز آمریكا و متحدانش می كنند، توجه نكنند.
صدها نفر از شهروندان سوری دیروز در میدان اموی شهر دمشق در حمایت از دولت و ارتش كشورشان تجمع كردند و روند زندگی در دمشق نشان می دهد كه بعد از تجاوز آمریكا و هم پیمانانش مسیر عادی خود را طی می كند.
رسانه‌های غربی در روزهای گذشته مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شده اند و آمریكا، انگلیس و فرانسه بدون منتظر ماندن برای رسیدگی و گزارش مراجع رسمی بین المللی به سوریه حمله ور شدند.
البته افكار عمومی جهان هنوز اقدامات تجاوزكارانه آمریكا و متحدانش را به بهانه هایی مشابه آن چه برای سوریه نمایش می دهند را علیه عراق ، لیبی و افغانستان به خاطر دارد و جالب آن كه در تمام رخدادهای این گونه ، گروه های تروریستی بودند كه از خاكستر آتش برافروخته آمریكا سر در آوردند و بلای جان مردم آن كشورها شدند.
*آساق*1104**1663**