۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۱۴
کد خبر: 82880982
T T
۰ نفر

نجفي پشت در بسته خروج از بهشت

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۱۴
کد خبر: 82880982
نجفي پشت در بسته خروج از بهشت

تهران - روزنامه ابتكار در شماره امروز - دوشنبه - با انتشار مطلبي تحت عنوان «نجفي پشت در بسته خروج از بهشت» به بررسي راي منفي شوراي شهر تهران به استعفاي شهردار پرداخته است.

19 فروردين 97؛ روزي كه با علني شدن استعفاي محمدعلي نجفي، شهردار تهران در واپسين روزهاي سال96 از سوي شوراي شهر تهران به‌عنوان روز بررسي علل اين استعفا و راي‌گيري براي ادامه تكيه او بر صندلي رياست شهرداري پايتخت يا پايان سكانداري‌اش اعلام شد. ديروز، درحالي نمايندگان مردم پنجاه و دومين جلسه شوراي شهر تهران را برگزار كردند كه به استعفاي شهردار راي منفي دادند تا نجفي همچنان هدايت شهرداري تهران را برعهده داشته باشد.
اين جلسه كه با حضور حداكثري اعضاي شوراي شهر پايتخت برگزار شد، حسن خليل‌آبادي، رئيس كميته برنامه و بودجه اين شورا تنها غايب آن بود.
حضور گسترده عكاسان، خبرنگاران و معاونان شهرداري تهران هم مويد روز مهم براي تصميم‌گيري درباره مديريت شهري بود. عقربه‌ها ساعت 9 و 20 دقيقه صبح را نشان مي‌داد كه نجفي وارد صحن شورا شد.
او پس از سخنان محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران، متن استعفاي خود را قرائت و در سخناني به تشريح چرايي آن پرداخت. سپس هاشمي اعلام كرد: از آنجا كه تعداد درخواست‌كنندگان براي بيان دلايل موافقت و مخالفت استعفا زياد است اعضا به صورت قرعه‌كشي انتخاب مي‌شوند كه در ابتدا قرعه به نام ناهيد خداكرمي افتاد و پس از آن موافقان و مخالفان استعفا صحبت كردند.
اين جلسه شوخي‌هايي را هم به همراه داشت؛ آنجا كه هاشمي در ميانه جلسه براي دقايقي، جلسه را ترك كرد و ابراهيم اميني به عنوان نايب رئيس اداره جلسه را برعهده گرفت و پس از دقايقي كه برگشت، گفت: فكر مي‌كنم به بيماري نجفي مبتلا شده و بايد استعفا دهم. در ادامه رئيس شوراي شهر تهران خواستار آغاز راي‌گيري در مورد پذيرش يا عدم پذيرش استعفا شد كه نجفي بدون پاسخ به سوالات خبرنگاران از صحن خارج شد.
به گزارش ايسنا، با دستور هاشمي برگه‌هاي راي‌گيري ميان اعضا توزيع شد كه برخي از اعضا بر راي‌گيري علني تاكيد داشتند كه به گفته اميني راي‌گيري بايد با برگه و پنهاني باشد اما برخي از اعضا از جمله محمد عليخاني، حجت نظري و ناهيد خداكرمي برگه‌هاي خود را به سمت رسانه‌ها گرفته تا راي خود را نشان دهند.
در ادامه از مجموع 20 راي اخذ شده، 16عضو به استعفا راي مخالف دادند تا بدين ترتيب نجفي همچنان به عنوان شهردار تهران به فعاليت خود ادامه دهد.
نجفي در تاريخ پنجم شهريور ماه به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، اما پس از 6 ماه در 22 اسفندماه سال گذشته به علت آنچه بيماري و برخي فشارها عنوان شد، استعفاي خود را تقديم رئيس شوراي شهر كرد؛ استعفايي كه ديروز نمايندگان مردم تهران آن را نپذيرفتند تا بنا به گفته هاشمي، شهردار با روحيه جديد به فعاليت خود ادامه دهد.
رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينكه از شهردار تهران تشكر مي‌كنم كه از ايام نوروز با وجود استعفا، شهر را با جديت اداره كرد، اظهار كرد: وي اولين بخشنامه خود را نيز در پاسخ به رهنمودهاي رهبري و حمايت از كالاي ايراني ابلاغ كرد كه از اين پس در شهرداري از كالاي ايراني حمايت مي‌شود.
وي با بيان اينكه حمايت از توليد داخل از نظر رونق اقتصادي، اشتغال و ... بسيار مهم است و در روند بهبود وضعيت مردم موثر است، گفت: امروزه در دنيا بحث توليد خدمات نيز مطرح است كه يكي از وظايف شهرداري خدمت به مردم است كه آرزو مي‌كنم به اهداف خود برسيم.
وي با بيان اينكه بررسي استعفاي شهرداري تهران كه يك ماه قبل به شورا داده شده، گفت: همه نكات و تحليل‌هايي كه در رسانه‌ها در اين مدت انجام شده محترم است اما بايد دو نكته را بيان كنم چراكه انصاف رعايت نشده است كه يكي از آنها بحث دلخوري نجفي از شورا و عدم حمايت شورا از نجفي بود كه اين موضوع، تلقي اشتباه ايجاد مي‌‌كند.
هاشمي با بيان اينكه شوراي شهر از همان روز اول تاكنون از نجفي حمايت كرده و شهردار نيز بارها در جلسات به اين موضوع اذعان داشته است، گفت:‌ نكته دوم بحث به بن‌بست رسيدن مديريت شهري است كه اين تصور نيز نادرست است چراكه شورا در راس امور شهر قرار دارد و ان‌شاء‌الله به وظايف خود عمل مي‌كنيم.
رئيس شوراي شهر تهران گفت: دقت داشته باشيد كه ما با راي مردم اينجا هستيم و راي مردم يعني توجه به خواسته آنها و بايد مراقب باشيم كه نظارت‌مان با خواسته‌هاي مردم هماهنگي داشته باشد.
با چالش‌هاي زيادي دست و پنجه نرم كرديم
پس از سخنان هاشمي، نجفي در پشت تريبون شوراي شهر قرار گرفت و گفت: خانم اماني در ابتداي جلسه عنوان كردند كه چه لشكركشي شده اما اين لشكركشي براي زماني است كه شهردار را بخواهيد عزل كنيد اما حالا موضوع استعفا مطرح است.
وي با بيان اينكه در وهله اول از حمايت‌ها و الطاف شوراي شهر چه در روزهاي اخير و چه در هفت ماه فعاليتم و همچنين از حمايت‌هاي شهروندان و نمايندگان مجلس تشكر مي‌كنم، گفت: تيمي در اين مديريت شهري بود كه با چالش‌هاي زيادي دست و پنجه نرم كرد و توانست كارنامه موفقي داشته باشد.
شهردار تهران با اشاره به اينكه آقاي هاشمي به‌درستي درخصوص بخشنامه صحبت كرده‌اند، گفت: علاوه‌بر بخشنامه‌اي كه در ابتداي سال جديد درخصوص حمايت از كالاي ايراني در شهرداري داديم بايد عنوان كنم كه شهرداري بخشنامه 32 ماده‌اي در رابطه با استفاده از كالاي ايراني و حمايت از توليد داخلي داشته است.
نجفي با بيان اينكه در ايام نوروز مقاوم‌سازي و اصلاح پل‌كريمخان انجام شد، توضيح داد: پيمانكار فرصت دو سه ماه را براي اصلاح اين پل در نظر گرفته بود اما سه هفته‌اي تمام شد كه جا دارد از كارمندان، كاركنان و پيمانكار تشكر كنيم.
وي با بيان اينكه جا دارد از اعضاي شوراي شهر و برخي از نمايندگان مجلس تشكر كنم كه در ايام نوروز از برنامه‌هاي شهرداري بازديد كرده و كاركنان ما را تشويق كردند، گفت: نوروزگاه كار جديدي است كه اميد است اين واژه به مرور جا بيفتد چراكه اميد است نوروزگاه يك واژه ماندني بماند چراكه دوستان و افرادي كه در اين نوروزگاه حضور داشتند را مورد تشويق قرار دادند.
وي در ادامه با بيان اينكه بهترين تيم مديريت شهري در اين مدت انتخاب شد، تصريح كرد: شورا در اين هفت ماه‌ونيم حمايت‌هاي خوبي از شهرداري داشته و تاكيد مي‌كنم كه هرچه در تهران انجام شده كار مشترك شورا و شهرداري بوده است.
كارنامه اين مدت قابل مقايسه با هيچ دوره‌اي نيست
شهردار تهران با بيان اينكه «كارنامه اين مدت ما قابل‌دفاع است و قابل مقايسه با هيچ دوره‌اي نيست»، گفت: نگاه كنيد به مديريت بودجه در سال96 كه با وجود انحرافات و ضعف‌هاي زياد توانستيم با مديريت الويري و اعضاي شوراي شهر و ... بودجه را به بهترين نحو اجرايي كنيم به گونه‌اي كه در بخش نقدي 95 درصد بودجه محقق شد.
وي با بيان اينكه حاضريم با افرادي كه مدعي مديريت بد ما هستند بحث كنيم، اظهاركرد: دقت داشته باشيد كه در سال95 شهرداري وقت پنج هزار ميليارد تومان از بانك وام گرفت تا كار خود را پيش ببرد اما اين اتفاقات در دوره ما رخ نداد هرچند كه از همان روزهاي اول افراد و مراكزي درصدد تخريب
شهرداري بودند.
نجفي با بيان اينكه تيتر يك رسانه ملي سفره هفت‌سين 14ميليون توماني شورا بود در حالي كه اين اتفاق رخ نداده بود و اين در حالي است كه بدهي 52 هزار ميليارد توماني پرداخته نشده است، گفت: منشاي اين بدهي‌ها نيز جاي سوال است و در اين ميان مرا بيشتر مورد عنايت قرار مي‌دادند و «از هر كرانه تير جفا كردند روانه» كه نهايتا يكي به هدف خورد.
شهردار تهران با اشاره به وجود مشكلات و سختي‌هايي كه در روند مديريت شهري وجود داشت، گفت: در مقابل مشكلات و نابساماني‌ها كه بخشي از آنها اقتضاي ذاتي كار شهرداري است، مقداري از آن باقيمانده تيم قبلي مديريت شهري بود و بخش ديگري كه تحميلي و ساختگي براي مجموعه شهرداري تهران بود، توانستيم اقدامات موثري را انجام دهيم.
وي افزود: بحمدالله با تلاش همكارانم در مجموعه شهرداري تهران موفق بوديم و بسياري از مشكلات را برطرف كرديم و حركت سريع‌تري به‌صورت تدريجي درجهت تحقق وعده‌ها داشتيم به شكلي كه زيرساخت‌هاي لازم براي فعاليت‌هاي بعدي ايجاد شد و در حقيقت ريل‌گذاري مناسبي براي اقدامات موثر آينده صورت گرفت و سكوهاي پرتاب را در بسياري از حوزه‌ها ايجاد كرديم.
شهردار تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به تشريح دلايل استعفاي خود پرداخت و افزود: مسئله‌اي كه موجب طرح اين استعفا شد خارج از اداره من و مبتني بر تقدير الهي بود به شكلي كه يك ماه قبل بر اساس اعلام پزشكان من مبتلا به بيماري شدم كه هم مرحله درمان آن سخت است و هم پس از آن دوره‌اي طويل و طولاني را به همراه دارد از اين‌رو استعفاي خود را به شوراي شهر تهران ارائه كردم.
مخالفانم ابراز خوشحالي نكنند
نجفي افزود: البته افرادي كه از روز اول پيش‌بيني پيغمبرگونه‌اي براي استيضاح و رفتن من داشتند، خيلي از اين رفتن ابراز خوشحالي نكنند چراكه در آن زمان اين افراد عنوان مي‌كردند كه نجفي مريض است و نمي‌تواند در اين مسئوليت بماند. در حالي كه در آن زمان مريض نبودم و اصلا بيماري قلب من مطرح نبود و بيماري اي كه امروز به‌خاطر آن استعفا داده‌ام مسئله‌اي ‌است كه ظرف يك ماه گذشته عارض شده و من از آن مطلع شده‌ام.
شهردار تهران توضيح داد: بي‌ترديد درمان من براي اين بيماري بخش عمده‌اي از انرژي من را مي‌گيرد و براي رتق‌وفتق امور شهرداري انرژي باقي نمي‌گذارد بنابراين از اعضاي شورا درخواست مي‌كنم كه اجازه دهند اين بار را بر دوش برادر يا خواهر ديگري بگذارند.
وي ادامه داد: حفظ اين مسئوليت با اين بيماري خيانتي است بر امانتي كه مردم به شورا سپرده‌اند و آنها نيز بخش اعظمي از آن را بر دوش من گذاشته‌اند. درخواست مي‌كنم موضوع استعفاي من را به مسائل سياسي و محيطي و اطراف آن ارتباط ندهند. اصلي‌ترين علت اين استعفا همين بيماري است كه قابل جمع كردن نيست. البته عوامل مشدد هميشه وجود دارد بنابراين پيشنهادها و توصيه‌هايي كه در اين مدت مبني بر تعيين قائم‌مقام و يا اخذ مرخصي به من شده است، براي من قابل‌قبول نيست.
نجفي تاكيد كرد: خوشبختانه در بين افرادي كه در قالب رويكرد شورا قابل پذيرش هستند افراد شايسته و توانمند بسياري وجود دارند و حتي در ميان معاونان فعلي نيز افرادي هستند كه مي‌توانند بهتر از من مديريت شهري را برعهده بگيرند. به هر ترتيب اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند موجب وارد شدن لطمه به شهر و مديريت شهري مي‌شود و برخي فعاليت‌ها دچار سستي و رخوت خواهد شد.
وي تاكيد كرد: با توجه به اينكه از ابتداي ارديبهشت‌ماه براي درمان بستري مي‌شوم انتظار دارم كه تا آن موقع شورا تعيين تكليف نهايي را انجام دهد. نجفي تصريح كرد: به قصد اصلاح سيستمي فساد آلود، همه تهديدها و توهين‌ها را پذيرفتم و دم برنياوردم.
اظهارات موافقان و مخالفان استعفا
پس از سخنان شهردار تهران و قرائت استعفانامه خود، اعضاي شوراي شهر به بيان نظرات موافق يا مخالف خود درباره اين استعفا پرداختند.
محمدجواد حق‌شناس در موافقت با استعفاي نجفي گفت: از عملكرد نجفي دفاع مي‌كنم اما از استعفايش گلايه‌مند و دلخورم؛ البته دقت داشته باشيد كه نجفي در اين استعفا خدا، شرايط، مردم و ... را در نظر گرفته و نهايتا اين تصميم سخت را اخذ كرده است.
الهام فخاري نيز در جريان بررسي استعفاي شهردار تهران به عنوان موافق استعفا گفت: ‌با توجه به شناخت از آقاي نجفي اصل بر صداقت و احترام به تشخيص ايشان است اما از اين استعفا متاسفم و مي‌توانيم استعفاي ايشان را به‌معناي كناره‌گيري از مديريت شهري تلقي نكنيم بلكه من استعفاي شهردار تهران را به منزله باور ايشان به حق مردم بر شهر مي‌دانم.
ناهيد خداكرمي در مخالفت با استعفا، از نجفي خواست كه درمان كند اما استعفا ندهد.
بهاره آروين هم ضمن مخالفت با استعفا گفت: نجفي با شعار اميد آمد و ديد كه مردم با چه اميدي در صف راي‌گيري ايستادند. مرتضي الويري كه در مخالفت با استعفا صحبت مي‌كرد، گفت: به‌راحتي فكر نكنيم كه نجفي بيمار است و مي‌توانيم مدير ديگري را انتخاب مي‌كنيم چراكه تغييرات در حوزه مديريتي دشوار است.
محمود ميرلوحي نيز تصريح كرد: عملكرد نجفي در اين مدت به گونه‌اي بود كه نه‌تنها امورات در شهرداري به‌خوبي پيش رفته بلكه شاهد آن بوديم كه درآمدزايي شده و بدهي‌ها با آن پرداخت شده است و ديگر شاهد فروش سرمايه‌هاي شهر همچون شهر آفتاب نيستيم و مردم اين عملكرد را درك مي‌كنند. احمد مسجدجامعي هم در مخالفت با اين استعفا گفت: اقدامات ايشان در جهت تحقق حقوق شهروندان حتي فراتر از مشاركت‌هاي معنادار پيش رفت به شكلي كه جامعه زنان ايران كه حقوقي را دارند ديده شدند.
زنان نام‌آور مورد توجه قرار گرفتند و به نوعي عدالت جنسيتي مورد توجه قرار گرفت. زهرا صدراعظم‌نوري هم با اشاره به اينكه بيماري شهردار تهران بيماري رجل سياسي است و بسياري از رجل سياسي با وجود اين بيماري به مسئوليت خود ادامه داده‌اند، گفت: ‌اين بيماري را دليل كافي براي استعفاي شهردار تهران نمي‌دانم.
حسن رسولي در سخناني در مخالفت با استعفاي نجفي با بيان اينكه اي كاش نجفي به جاي پيگيري سند تحويل و تحول و استعفا مي‌گفت كه سرنوشت 12 گزارشي كه به دستگاه قضايي داده، چه شد؟ گفت:‌ در نيمه‌هاي سال 96 سخنگوي قوه قضائيه رسما اعلام كرد كه مدير دوم شهر در دوره قبل به جرم مسائل مالي در بازداشت است و هنوز نمي‌دانيم سرنوشت آن چه شده است. اعضا به اين نتيجه رسيدند كه عصاره مديريت 40 ساله تنها نجفي است كه موجب بيرون‌رفت از اين شرايط مي‌شود.
در ادامه و پس از پايان راي‌گيري اعضاي شوراي شهر تهران با اكثريت آرا به ابقاي نجفي در سمت شهرداري راي مثبت دادند. در اين راي گيري 20 عضو شورا حاضر بودند كه 16 نفر با استعفا مخالفت كردند و چهار نفر نيز موافق استعفا بودند.
در انتهاي جلسه هم رئيس شوراي شهر تهران درخصوص تعيين سرپرست در صورت عدم پذيرش اعضاي شورا توسط نجفي را فرضيات خواند و افزود: بايد منتظر بمانيم و ببينيم كه شهردار تهران چه تصميمي را اتخاذ خواهد كرد.
تهرام 7243** 1625