۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
کد خبر 82872434
۰ نفر
رگ‌هایتان را خانه تكانی كنید

تهران- ایرنا- حفظ سلامت رگ ها به دلیل اینكه گرفتگی و مسدودشدن آنها علامت ظاهری مشخصی ندارد و واكنش های خطرناكی را مانند خونریزی مغزی، سكته قلبی یا بیماری های عروق كرونری ایجاد می كند، اهمیت زیادی دارد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا، مهمترین عامل گرفتگی رگ ها (انباشت پلاك)، رژیم غذایی ناسالم و شیوه زندگی اشتباه است؛ در برخی موارد رفع گرفتگی شریان‌ها نیازمند عمل جراحی و دارو است؛ ولی در بیشتر موارد و قبل از بروز مشكل جدی، می‌توان با رعایت نكات ساده از این عارضه اجتناب كرد.
مهمترین روش در رفع این عارضه، استفاده از موادغذایی پاك‌كننده رگ ها است؛ برخی از این موادغذایی عبارتند از:
1- زردچوبه
زردچوبه حاوی تركیبی به نام كوركومین است كه باعث كاهش كلسترول LDL می شود و از ایجاد پلاك در رگ‌ها جلوگیری می‌كند.
2- سیر
سیر نقش مهمی در كاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون و تصلب شرایین دارد. مطالعات منتشرشده در نشریه Atherosclerosis نشان می‌‌دهد سیر از ایجاد پلاك در رگ‌ها جلوگیری می‌كند. مطالعات دیگر حاكی از آن است كه مصرف سیر احتمال سكته مغزی و حمله قلبی را 50 درصد كاهش می‌دهد.
3- زنجبیل
زنجبیل خاصیت ضدالتهابی و ضد اكسیدشوندگی دارد و با كاهش كلسترول و تری گلیسیرید از تصلب شرایین جلوگیری می‌كند.
4- فلفل پاپریكا
حاوی تركیبی به نام كپسایسین است كه سبب بهبود گردش خون می‌شود و احتمال حمله قلبی و سكته مغزی را كاهش می‌دهد، همچنین از ایجاد پلاك جلوگیری می‌كند.
5- لیمو ترش
اضافه كردن مقداری آب لیمو به صبحانه یك عادت مفید برای سلامت قلب است. لیمو منبع ویتامین C است و برای تقویت شریان ها، كاهش كلسترول، افزایش HDL (چربی مفید)، مهار تجمع پلاكت ها و كاهش التهاب مفید است.
6- دارچین
علاوه بر كاهش احتمال بیماری های قلبی، برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است.
6- بذر كتان
بذر كتان منبع خوبی از اسید آلفا لینولنیك و اسید امگا 3 است كه می تواند باعث كاهش التهاب و فشار خون شود، از طرفی فیبر موجود در آن برای سلامت رگ‌ها مفید است.
7- ماهی‌های آب سرد
ماهی های آب سرد مانند قزل‌آلا، ماهی تن و ساردین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند كه از سیستم قلبی عروقی محافظت می‌كنند و میزان تری گلیسیرید را كاهش می‌دهند. مصرف دو بار ماهی در هفته برای كاهش التهاب و حذف پلاك از رگ‌ها توصیه شده است.
علاوه بر این موارد آب انار، غلات كامل، هندوانه، اسفناج، خرمالو، آب پرتقال، روغن زیتون، انواع آجیل شیرین، چای سبز و قهوه نیز در سلامت رگ‌ها و جلوگیری از لخته موثر هستند.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای، كاهش وزن، معاینات پزشكی دوره‌ای، مدیریت استرس، اجتناب از دخانیات و الكل، ورزش مستمر و كنترل دیابت از مواردی هستند كه برای جلوگیری از انسداد شریان‌ها و بهبود عملكرد قلب و عروق باید رعایت شوند.
علمی (6) ** 9259**1834