۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 82872232
T T
۰ نفر

رمز و راز شهر تاريخي شيز در قلعه بختك ليلان

۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 82872232
رمز و راز شهر تاريخي شيز در قلعه بختك ليلان

تبريز- ايرنا - باستان شناسان معتقدند: آثار يافت شده از قلعه بختك ليلان با 3هزار سال قدمت در شهرستان ملكان، به احتمال وجود شهر تاريخي شيز در اين منطقه اعتبار بيشتري مي‌بخشد.

به گزارش ايرنا، اين قلعه مربوط به دوران پيش از تاريخ ايران باستان است كه مانند حصاري شهر ليلان را در برگرفته است.
از اين قلعه در دوران ساساني به عنوان پايتخت زمستاني استفاده مي شد و آتشكده آذرگشسب در آن قرار دارد.
وسعت محوطه قلعه بختك ليلان حدود ۱۶۰ هكتار و داراي تپه هاي تاريخي است كه قدمت آنها به هزاره دوم پيش از ميلاد مي‌رسد.
رئيس ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي ملكان در گفت و گو با ايرنا از شناسايي 46 تپه در اطراف قلعه بختك خبرداد و افزود: آثار بررسي سطحي قلعه حاكي از قدمت پيش از تاريخ تا دوره اسلامي اين قلعه بوده و آثار دوره ساساني و اشكاني در آن به چشم مي خورد.
وحيد خادمي شناسايي و بررسي باستان شناسي تپه هاي اقماري و محدوده قلعه بختك ليلان را به عنوان يكي از مهم ترين كارهاي انجام شده طي سال گذشته در محدوده اين قلعه دانست و اظهاركرد: هيئت بررسي در سال 96 تعداد 46 تپه از حوزه فرهنگي قلعه را شناسايي كرده و پرونده هاي ثبتي آنها تهيه و در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.
وي افزود: همچنين حريم و محدوده قلعه در سال هاي اخير بصورت شبكه بندي و نمونه برداري سفالي شده تا در مورد فعاليت هاي پژوهشي به باستان شناسان كمك كند.
خادمي با بيان اينكه اين قلعه در سال هاي قبل توسط بسياري از باستان شناسان ايراني و خارجي مورد بررسي و بازديد قرار گرفته است، گفت: در سال 1386 در اولين اقدام عملي، نقشه محدوده قلعه و نيز عكس ماهواره اي آن تهيه شد.
رئيس ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي ملكان اعلام كرد: كاوش و مرمت قلعه بختك ليلان در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري قرار دارد.
علي پيرزاد كارشناس ميراث فرهنگي ملكان هم در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه اشياي بدست آمده از اين قلعه نشانگر عظمت و قدمت قلعه است، اعلام كرد: كشف 23سكه مربوط به زمامداري 2 تن از امپراتوران روم شرقي در اين قلعه و نمايش آنها براي نخستين بار در موزه آذربايجان، معماي تاريخي اعجاب انگيزي است كه حل آن كاوش هاي باستان شناسي و مطالعه هاي پژوهشي را طلب مي كند.
قلعه بختك ليلان در سال 1379به شماره 2780در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
شهر باستاني ليلان كه پس از اسلام به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين شهرهاي آذربايجان مطرح مي‌شد، بر اثر زلزله‌ها، سيل‌ها و ساير بلاياي طبيعي از بين رفته ‌است و امروزه تنها شهري متروكه در معرض ديد قرار دارد. در سال‌هاي اخير هم با توجه به باستاني بودن منطقه، كاوشگران و مورخان بسياري در محل شهر باستاني ليلان مشغول به تحقيق و جستجو شده‌اند.
لِيلان جنوبي‌ترين شهر استان آذربايجان شرقي و مركز اداري بخش ليلان، شهرستان ملكان است.
اين شهر در ۲۰ كيلومتري جنوب‌شرق ملكان، ۱۶۳ كيلومتري جنوب‌غرب تبريز و ۶۷۸ كيلومتري شمال‌غرب تهران واقع ‌است.
7228/3071/6183

سرخط اخبار استان‌ها