1500 اغذیه فروشی غیر بهداشتی پلمب شد

تهران – ایرنا – رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماكن عمومی مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: از ابتدای طرح سلامت نوروزی حدود هزار و 500 اغذیه فروشی و مركز متخلف و غیر بهداشتی پلمب و بیش از 6 هزار و 500 واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

رضا غلامی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا، با بیان اینكه تاكنون بیش از 500 هزار بازدید بهداشت محیطی از اماكن حساس در روزهای تعطیلات نوروزی انجام شده است، افزود: تخلفات بهداشتی نسبت به سال قبل كمتر شده است.
وی گفت: بر اساس اطلاعات موجود، میزان بازرسی های امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریبا برابر است اما میزان تخلفات كاهش یافته است و این امر نشانگر اطلاع رسانی مطلوب تر و مشاركت بیشتر مردم است.
وی ادامه داد: رستوران ها، هتل ها و مراكز اقامتی، پایانه های مسافربری، قنادی ها، مراكز اسكان و رستوران های بین راهی مورد بازرسی های مكرر قرار می گیرد و در این مدت بیش از 19 هزار بازرسی از مراكز بین راهی انجام شده است.

*بیشترین تخلف بهداشتی رستوران ها و قنادی ها
این مقام مسئول در وزارت بهداشت اظهار كرد: رستوران های بین راهی و قنادی ها بیشترین تخلفات را مرتكب شدند و بیشترین نوع تخلف مربوط به عدم رعایت بهداشت فردی و نامناسب بودن شرایط نگهداری مواد غذایی گزارش شده است.
غلامی خاطرنشان كرد: كارشناسان بهداشت به تجهیزات سنجش در محل مجهز هستند و به وسیله دستگاه هایی از جمله سنجش بار میكروبی سطح میز، سنجش بار میكروبی انگشتان دست شاغلان، سنجش میزان كهنگی روغن، سنجش میزان و نوع نمك مصرفی در غذا و سنجش میزان جوش شیرین در نان، در محل های بازرسی، بررسی های لازم را انجام می دهند.
وی یادآور شد: طرح نظارت نوروزی بهداشت، از 15 اسفند 96 آغاز شده است، تا 15 فروردین 97 ادامه دارد و سعی داریم در این مدت با تشدید بازرسی ها، پوشش نظارتی كاملی بر عملكرد اصناف داشته باشم و در این راستا، در استان های پرتردد كه مقصد مسافران و گردشگران نوروزی است، در سه شیفت كاری از ساعت 8 تا 24، تیم های نظارتی فعالیت دارند.
غلامی با اشاره به فعالیت 24 ساعته سامانه 190، گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، 95 درصد گزارش ها و شكایات مردمی كه از طریق این سامانه ثبت شده، مورد بررسی قرار گرفته است و چند درصد باقیمانده هم مربوط به گزارش هایی است كه اطلاعات آن ناقص یا اشتباه بوده یا شكایت بی مورد گزارش شده است.
به گزارش ایرنا، شهروندان می توانند برای رسیدگی به تخلفات بهداشتی در مراكز تهیه و توزیع، نگهداری، فروش مواد غذایی و اماكن عمومی، شكایات خود را در سامانه ارتباطات مردمی 190 ثبت كنند.
این سامانه به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و پیگیری مشكلات و شكایات بهداشتی عموم مردم است.
اجتمام*3229*3063

سرخط اخبار جامعه