۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 82871574
T T
۰ نفر

قلعه های مراغه، تاریخ آرمیده در دل كوه ها

۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 82871574
قلعه های مراغه، تاریخ آرمیده در دل كوه ها

مراغه - ایرنا - قلعه های تاریخی مراغه با قدمتی چندهزار ساله، همچون تاریخ آرمیده در دل كوه ها و آثاری ارزشمند به جای مانده از تمدن های گذشته، محكم و استوار به تماشا ایستاده اند.

به گزارش ایرنا، قلعه های زیبا و باستانی مراغه در گذر از قرن ها تمدن و افتخار، برگی از تاریخ این خاك پرگهر را به تصویر كشیده و مردمان این روزگار را به تامل در این آثار فاخر وا داشته است.
این قلعه های تاریخی كه روزگاری پناهگاه و اقامتگاهی برای بشریت در دوران های گذشته بوده، اكنون در پس غبار سال ها، رازهای بسیاری از گذشته را برای علاقه مندان به تاریخ و تمدن این دیار بیان می كند.
گویجه قلعه و قیزلار قلعه سی به عنوان دو قلعه تاریخی مراغه، با معماری های زیبای خود در دل كوه و با قدمتی هزاران ساله، پذیرای علاقه مندان به تاریخی است كه در دامان طبیعت آرمیده است.

** گویجه قلعه؛ اثری در دل طبیعت مراغه
گویجه قلعه از قلعه های تاریخی آذربایجان با قدمتی چند هزار ساله در دل طبیعت فرح بخش مراغه قرار دارد.
این قلعه از منحصر به فردترین قلعه های تاریخی كشور با معماری صخره ای از دوران اورارتویان و متعلق به هزاره اول قبل از میلاد مسیح در 45 كیلومتری جنوب شرقی و در دهستان قوری چای بخش سراجوی این شهرستان واقع شده و دارای صخره های طبیعی است.
نام این قلعه ' گویجه قلعه' در زبان فارسی به معنای قلعه سبز بوده و در ضلع شرقی ارتفاعات كوه های گویجه قلعه، در كنار رودخانه قوری چای قرار داشته و نام آن برگرفته از سنگ‌های سبزرنگی است كه در منطقه وجود دارد.
این قلعه از لحاظ ابعاد كوچك بوده و به دست انسان ساخته نشده است و حاصل توده ‌ای طبیعی بوده لیكن بشر با استفاده از لاشه سنگ ‌ها، سوراخ‌ ها و راه ‌های آن را به بیرون بسته‌ و آن را به صورت قلعه ای صخره ای در دل كوه تبدیل كرده كه دارای قسمت‌های مختلف شامل آب انبار، راه پله‌ های دسترسی، سكوهای اقامت، دخمه و تالار اصلی است.
این قلعه تاریخی در دوره ‌های مختلف تاریخی به ویژه در دوره سلجوقی مورد استفاده قرار گرفته و بناهائی به آن افزوده شده و گورستانی هم مربوط به این دوره در ضلع جنوب شرقی قلعه وجود دارد.
گویجه قلعه دارای سكوهایی در بیرون قلعه و مشرف به مناظراطراف و چشم انداز طبیعی بوده و چشم هر بیننده ای را به خود جلب می كند.
گویجه قلعه مراغه در سال 1382 با شماره 10471 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

** قیزلار قلعه سی (قلعه دختران)
قیزلار قلعه سی و غار مجاور آن با قدمتی بیش از 2 هزار سال در یكی از مناطق سرسبز و طبیعت زیبای كوه های جنوب شهر تاریخی مراغه قرار دارد.
این قلعه از آثار تاریخی دیدنی منطقه جنوب آذربایجان شرقی در 20 كیلومتری جنوب غرب مراغه و در جنوب دره عمیق كوه های گوی داغ در نزدیكی روستای قره ناز این شهرستان واقع شده است.
بر اساس نظر برخی كارشناسان میراث فرهنگی، با توجه به آثار مكشوفه از قلعه، قدمت آن به حدود 2 هزار و 300 تا 2 هزار و 700 سال پیش بر می گردد.
این قلعه در دامنه كوه و مشرف به دره و پرتگاهی عمیق قرار داشته لیكن دسترسی آسان به قلعه از سمت غربی امكان پذیر است و رسیدن به قلعه از سایر جهات، به دلیل وجود دیوار های سنگی و پرتگاه های بلند، قدری مشكل است.
در طول سال های گذشته، براثر حوادث و عوامل طبیعی و انسانی قسمت بیشتر این قلعه از بین رفته و امروزه فقط آثار قلعه از جمله در دو طرف كوه در قالب آثار دیوار ها و حصارهای سنگی و خشتی مشاهده می شود.
در كنار این قلعه تاریخی، غاری نیز وجود دارد كه از جاذبه های این قلعه تاریخی نیز به شمار می رود.
طول غار مجاور قلعه قیز قلعه سی، حدود 35 متر، عرض آن 24 متر و ارتفاع آن حدود 20 متر بوده و ارتفاع این غار و قلعه نسبت به دره عمیقی كه در مقابل آن وجود دارد، حدود یك هزار و 800 متر تخمین زده می شود.
قلعه تاریخی قیزلار قلعه سی (قلعه دختران) در سال 1382 با شمارهٔ ثبت 10205 به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وجود این آثار تاریخی و باستانی در دل طبیعت و كوه های زیبای حاشیه شهر تاریخی مراغه، این شهر را به جاذبه ای كم نظیر در شمالغرب كشور برای بازدید دوستداران تاریخ، تمدن و طبیعت از سراسر كشور و نیز گردشگران خارجی تبدیل كرده است.
شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در كشور محسوب می شود كه حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 كیلومتری تبریز، مركز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487

سرخط اخبار استان‌ها