۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۴۲
کد خبر: 82869775
T T
۰ نفر
اروپا برای خروج احتمالی آمریكا از برجام برنامه ریزی می كند

لندن - ایرنا - روزنامه گاردین روز جمعه در گزارشی با اشاره به بالا گرفتن احتمال خروج آمریكا از برجام عنوان كرد كه اتحادیه اروپا درباره راهكارهای احتمالی ازجمله تخصیص خطوط اعتباری اضطراری به شركت‌های اروپایی كه در ایران فعالیت دارند برنامه‌ریزی می‌كند.

به گزارش ایرنا، گاردین در گزارش خود آورده است: خروج آمریكا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران سبب خواهد شد تا شركت‌های چندملیتی اروپایی كه با ایران كار می‌كنند به لحاظ مالی آسیب ببینند. آمریكا قرار است 12 ماه می پیش رو درباره تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری كند؛ مخالفت این كشور با تمدید تعلیق تحریم‌ها می‌تواند منجر به بروز اختلاف میان آمریكا و اروپا شود.
این روزنامه انگلیسی افزود: وزیران امورخارجه كشورهای اروپایی این هفته درباره سازوكارهای احتمالی خروج آمریكا از برجام ضمن تلاش برای متقاعد كردن كاخ سفید به حفظ این توافق رایزنی كردند.
گاردین ادامه داد: فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته اعلام كرد كه اتحادیه اروپا خود را آماده می‌كند تا از منافعش در برابر تصمیم‌هایی كه در دیگر نقاط گرفته می‌شود حفاظت كند. وزیر امور خارجه انگلیس نیز چهارشنبه گذشته به نمایندگان مجلس این كشور گفت كه اتحادیه اروپا ممكن است برجام را در صورت خروج ترامپ از آن زنده نگه دارد. وی بااین‌حال یادآور شد كه در چنین حالتی برجام از ارزش كمتری برخوردار است و كار دشوار خواهد شد
این روزنامه انگلیسی افزود: سایمون گس مدیر پیشین بخش سیاسی وزارت امورخارجه انگلیس نیز از پایبندی طرف اروپایی به برجام حمایت كرده است. او در مقاله‌ای كه چندی پیش منتشر كرده گفته است كه اتحادیه اروپا بایستی پاسخ محكمی را در برابر اعمال تحریم علیه شركت‌های اروپایی كه با حسن نیت در چارچوب برجام فعالیت داشته نشان دهند و این آمادگی را داشته باشد تا با تخصیص خطوط اعتباری غیر دلاری برای حفظ برجام اقدام كند.
گاردین در ادامه عنوان كرد كه راهكارهای دیگر همچون اعطای مصونیت به شركت‌های اروپایی كه با ایران فعالیت می‌كنند، «غیرعملی و دشوار است.»
این روزنامه انگلیسی افزود: پاتریك پویان مدیرعامل توتال نیز هفته گذشته اعلام كرد كه اگر آمریكا دوباره تحریم‌هایش را علیه ایران وضع كند، ادعا خواهد كرد كه قرارداد توسعه پارس جنوبی كه سال گذشته با ایران به امضاء رسید پیش از تغییر سیاست آمریكا علیه ایران بوده است.
گاردین نوشت: در حال حاضر اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان و فرانسه به‌شدت تلاش می‌كنند تا واشنگتن را قانع كنند به‌جای خروج از برجام راهكارهای دیگری را در جهت اعمال تدابیر سختگیرانه علیه ایران بررسی كند. برخی مقامات انگلیسی می‌گویند كه در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی كه هفته پیش به لندن سفركرده بود توانسته‌اند او را متقاعد كنند كه امنیت منطقه با حفظ برجام بهتر تأمین می‌شود. بااین‌حال بركناری ركس تیلرسون از وزارت امورخارجه آمریكا و پیشنهاد مایك پمپئو برای این سمت سبب شده تا نگاه تهران در جهت احتمال خروج آمریكا از برجام تقویت شود.
اروپام ** هـ ن *شبس*1488 **