۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۰:۱۱
کد خبر: 82866459
T T
۰ نفر
تبلور مزاياي چابهار منوط به تسهيل روابط بانكي است

كابل - ايرنا - سفير جمهوري اسلامي ايران در كابل كه در نشست بررسي نتايج تحقيقات مشترك ايران، افغانستان و هند پيرامون تجزيه و تحليل راهبرد بندر چابهار سخن مي گفت از اين بندر به عنوان جلوه تفكر اتصال منافع منطقه اي نامبرد و افزود: تبلور مزاياي اين طرح منوط به تسهيل روابط بانكي است.

به گزارش ايرنا،«محمدرضا بهرامي» عصر يكشنبه در اين جلسه كه رئيس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان و سفير هندوستان نيز حضور داشتند؛ گفت: از طريق وصل كردن منافع در منطقه مي توان در ايجاد تسهيلات، توليد ثروت و بهبود رفاه بيشتر براي مردم منطقه گام برداشت.
وي از ديگر كشورهاي منطقه خواست علاوه بر گره زدن منافع خود با يكديگر در بخش اقتصاد و تجارت كمك كنند تا در حوزه هاي ديگر مانند فرهنگ، امنيت و ثبات نيز همكاري و مشاركت صورت گيرد و از همه ظرفيت هاي موجود در اين راستا استفاده گردد.
وي با اشاره به طرح لوله انتقال گاز تركمنستان به هند معروف به «تاپي» از پيشرفت طرح هاي زيربنايي و عمراني در افغانستان ابراز خشنودي كرد و گفت: ظرفيت هاي موجود در منطقه به قدري بالا است كه امكان اجراي همه پروژه هاي توسعه اي وجود داشته و همه كشورها از منافع آن برخوردار مي شوند.
سفير ايران در كابل با اشاره به مزيت هاي اقتصادي چابهار افزود: تلاش شده است جذابيت هاي اقتصادي اين طرح روزافزون باشد و بعد از امضاء سه جانبه مقامات ايران، هند و افغانستان در مورد توسعه اين بندر ما شاهد افزايش اعتماد و سرمايه گذاري هستيم.
بهرامي به اختصاص زمين در منطقه آزاد چابهار با امكان اجاره بلندمدت براي تاجران افغانستان، كاهش برخي هزينه هاي انرژي و ارايه تسهيلات تجاري براي سرمايه گذاران اشاره كرد و تصريح كرد؛ وجود يك نظام مبادله بانكي براي تبادل مالي تاجران ضروري است و طرف هاي ديگر در مورد چابهار بايد موانع موجود براي راه اندازي چنين مبادلاتي را برطرف كنند.
بهرامي خطاب به كشورهايي كه براي ايران محدوديت وضع كرده اند، گفت كه اگر در فهم ضرورت توسعه افغانستان و كمك به بهبود وضعيت اين كشور براي ايجاد امنيت اشتراك نظر وجود داشته باشد، بايد در حوزه همكاري با افغانستان اين محدوديت ها كنار گذاشته شود تا امكان توسعه و پيشرفت طرح هايي مانند چابهار به نتيجه مطلوب برسد.
وي از پيشنهاد ايجاد كارخانه فولاد در منطقه آزاد چابهار با سرمايه گذاري مشترك دو يا چندجانبه با استفاده از معادن افغانستان و همچنين برخورداري از مزيت فروش محصولات مشترك در بازارهاي منطقه و جهان به عنوان گام هاي بعدي براي بهره برداري از چابهار نام برد.
سفير ايران در كابل افزود كه افغانستان و ايران سالانه ميلياردها دلار مبادله تجاري در بخش هاي مختلف مانند تجارت، درآمد مهاجرين و تردد اتباع دارند كه براي نمونه به افزايش صدور رواديد اشاره كرد.
بهرامي گفت كه روابط افغانستان و ايران به ويژه در دوره دولت وحدت ملي در مسير خوب و قابل اطميناني به پيش مي رود و مسير خوبي را براي توسعه روابط در آينده دو كشور در قالب تدوين سند راهبردي همكاري همه جانبه ترسيم كرده اند.
وي همچنين از چابهار به عنوان ايده مهم همگرايي ياد كرد كه مي تواند به توليد و رفاه مردم منطقه كمك كند و از طرح هاي «تاپي» «كاسا يك هزار»- انتقال برق تاجيكستان به پاكستان -راه آهن پنج جانبه كه ايران را از طريق افغانستان و كشورهاي آسيايي به چين وصل مي كند به عنوان طرح هاي مكمل يكديگر نام برد.
بهرامي تأكيد كرد كه گره خوردن منافع اقتصادي باعث مي شود كه منافع فرهنگي و سياسي نيز به هم وصل شود و همگرايي را گسترش دهد.
محمدرضا بهرامي گفت: چابهار در تضاد يا تقابل با هيچ طرح توسعه اي نيست بلكه فرصت همگرايي منطقه اي براي تامين منافع مشترك همه مردم منطقه است.
سفير هندوستان در كابل نيز در اين جلسه گفت: چابهار برخوردار از دو منطق اقتصادي و منطق امنيتي است و همه كشورها بايد براساس سياست برد - برد اين راهبرد را دنبال كنند.
«من پريت هورا» گفت: چابهار با چالش هايي نيز روبرو است كه تحريم آمريكا مانعي براي سرمايه گذاري و رونق كار تاجران افغانستان است و همچنين نبود زيرساخت و امنيت در افغانستان و وجود ديوان سالاري پيچيده در هند از ديگر چالش هاست.
مركز مطالعات استراتژيك افغانستان در راستاي برنامه هاي علمي خود امروز ارايه نتايج تحقيق مشترك سه تن از محققان كشورهاي ايران، هند و افغانستان را پيرامون تجزيه و تحليل راهبردي كشورهايشان در مورد بندر چابهار ارايه كرد.
در اين تحقيق عبدالقادر متفي از افغانستان؛ بهرام امير احمديان از ايران و گلشن ساچدار با هم همكاري كرده اند.
شبك**آساق*291*1104**1392