۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82863471
T T
۰ نفر
شهيد باكري؛ اسطوره اي از تبار غيرت و اخلاص آذربايجان

تبريز- ايرنا- ماه اسفند براي آذربايجاني ها با بوي جنگ و باروت دوران دفاع مقدس عجين شده است؛ اسفندي كه با عمليات هاي بدر و خيبر در سال هاي 1362 و 1363 و شهادت عاشورائيان لشكر هميشه پيروز عاشورا و سالار شهداي آذربايجان، مهدي باكري همراه است، شهيدي از تبار نيكان آذربايجان و غيرت و اخلاص آذربايجان قهرمان.

به گزارش ايرنا، عمليات ظفرمند خيبر در سال 1362 و بدر در سال 1363 كه به فاصله يك سال از يكديگر در مناطق عملياتي هورالعظيم در شمال بصره و هورالهويزه به انجام رسيد، با شهادت تعدادي از رزمندگان لشكر عاشورا از جمله مهدي باكري فرمانده و حميد باكري جانشين فرماندهي لشكر 31 عاشورا و البته پيروزي لشكر اسلام همراه بود.
آذربايجان در طول دوران دفاع مقدس با تقديم حدود 10 هزار شهيد، 23 هزار جانباز و حدود 2 هزار نفر آزاده توانست در اين امتحان الهي به شايستگي بيرون آيد و نام خود را همچون گذشته بارديگر بر تارك تاريخ ايران و جمهوري اسلامي بنشاند.
به مناسبت 25 اسفند، سالروز شهادت عارفانه و خالصانه 'مهدي باكري' فرمانده لشكر عاشورا در جريان عمليات بدر، مصلاي اعظم امام خميني (ره) تبريز امروز / پنجشنبه/ ميزبان يادواره اين شهيد والامقام و گراميداشت ساير شهداي عمليات هاي بدر و خيبر بود.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در دوران دفاع مقدس و دبير مجمع تشخيص مصلحت در اين يادواره با اشاره به ويژگي هاي ممتاز شهيد باكري نسبت به ساير فرماندهان سپاه در دفاع مقدس، گفت: او از جمله ميوه هاي انقلاب اسلامي بود كه مردمي بودن انقلاب در چهره و سيماي پرفروغش متجلي بود.
محسن رضائي اظهار كرد: باكري يك فرد مخلص بود كه شهادت آرزوي او براي نزديك تر شدن به معبود بود؛ او به محرومين رسيدگي مي كرد و با غيرت آذربايجاني خود همواره براي سربلندي اسلامي و انقلاب مي كوشيد.
وي با تشريح نحوه آشنائي خود با باكري، زمان اين آشنائي را اسفند 1360 بيان كرد: شهيد باكري طي آن و در جريان آماده سازي براي عمليات فتح المبين توسط شهيد احمد كاظمي به من معرفي شد.
رضائي ادامه داد: در جريان اين آشنائي جلساتي براي بررسي نحوه عمليات با باكري و ساير فرماندهان برگزار شد كه در همين جلسات پي به ژرف نگري و اخلاص اين رزمنده برده و مسئوليت سه گردان عمل كننده در عمليات فتح المبين را به وي سپردم كه با درايت خود ماموريت محوله را به خوبي انجام داد و موجب پيروزي رزمندگان و بسته شدن جاده بصره - بغداد شد.
وي به عمليات خيبر و نحوه شهادت مهدي باكري اشاره كرد و در حاليكه اشك در چشمانش حلقه زده بود، اظهار كرد: هيچ فرماندهي در دوران دفاع مقدس مثل شهيد باكري در شرايط سخت و پيچيده كه از زمين و هوا آتش مي باريد، قرار نگرفته بود، اما اين رزمنده خالص هرگز عقب نشيني را در ادبياتش قرار نمي داد.
رضائي افزود: در حاليكه عمليات بدر به بدترين شرايط خود رسيده و جنگ تن به تن جريان داشت، به من اطلاع دادند كه باكري زخمي شده و من سريع از طريق بي سيم اعلام كردم وي بايد زنده بماند و سريع به عقب برگردد؛ در قرارگاه خيلي نگران شدم و در حال قدم زدن بودم كه شريعتي يكي از رزمندگان و از نزديكان شهيد باكري خبر شهادتش را به من داد.
وي در حاليكه اشك مي ريخت، گفت: باكري ابوالفضل وار به شهادت رسيد و مثل مولايش كه به دليل نبود آب از آمدن به خيمه ها خجالت مي كشيد، از عقب نشستن خجالت كشيد تا عباس گونه به شهادت برسد.
فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي به جهت اينكه مستقل از اراده قدرت هاي حاكم در جهان آن روز به پيروزي رسيد، گفت: بر همين اساس از همان ابتدا با مخالفت و مقاومت قدرت هاي شرق و غرب مواجه شد، اما تكيه بر جوانان رادمرد همچون باكري ها، تجلائي ها، ياغچيان ها و شفيع زاده ها باعث شد انقلاب اسلامي روز به روز با وجود تمامي تهديدها و تحريم ها و جنگ هشت ساله به موفقيت برسد و راه هاي ترقي را طي كند.
رضائي اظهار كرد: در حال حاضر نيز انقلاب اسلامي در سه جبهه شامل جبهه مقاومت، جنگ مابعد جنگ و ممانعت از ورود انقلاب به عرصه هاي اقتصادي و فرهنگي مواجه است كه تنها راه مقابله با اين مقابله ها، مقاومت و ايستادگي است.
وي، جلوگيري از نفوذ جمهوري اسلامي در منطقه، تخريب و تحريف تاريخ دفاع مقدس، انقلاب و سخنان امام راحل، ايجاد سد طويل در برابر ورود ارزش هاي انقلاب به عرصه هاي سياسي و فرهنگي را از جمله رويكردهاي دشمنان اسلام و انقلاب دانست.
رضائي با ابراز تاسف از اينكه فرهنگ دفاع مقدس و همكاري و اتحاد آن دوران در سال هاي اخير به فراموشي سپرده شده است، گفت: دليل اين امر دخالت ندادن مردم در امور اجرايي، قضائي و قانون گذاري بوده است تا با آن آرمان ها فاصله گرفته و زيرساخت هاي انقلاب فراموش شود.
به گزارش ايرنا، نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز نيز دراين يادواره از شهيد باكري به عنوان سالار شهداي عمليات بدر ياد و اظهار كرد: اين شهيد والامقام مرد استثنائي جنگ بود كه پيروي از راه و روش ولايت را سرلوحه همه كارهاي خود قرار مي داد.
حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي آل هاشم افزود: علاقه وافر شهيد باكري به ولايت چنان بود كه تنها چند روز قبل از شهادتش به زيارت مرقد مطهر امام رضا (ع) و سپس امام راحل و رهبر انقلاب رفته بود.
وي، اطاعت از فرامين رهبري را راس وصيت نامه شهدا از جمله وصيت باكري به مردم بيان كرد و گفت: راه ماندگاري راه و روش امام و شهدا و تداوم انقلاب اسلامي عمل به وصيت شهدا است.
حجت الاسلام آل هاشم با تاكيد بر اينكه تلاش همگاني براي توسعه و ترويج فرهنگ دفاع مقدس باعث سعادت و پيشرفت كشور است، يادآور شد: ما محتاج اين فرهنگ اصيل شيعي هستيم تا همچون دژ مستحكم در برابر هر نوع تهديد و تحريم و فشارهاي خارجي مقاومت كنيم و از امتحانات الهي سربلند بيرون آييم.
3038/518

سرخط اخبار استان‌ها