۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۲۰:۳۱
کد خبر: 82862876
T T
۰ نفر
مذاكره همزمان برای توسعه 22 میدان نفتی ایران ادامه دارد

تهران-ایرنا- معاون مدیرعامل شركت ملی نفت ایران گفت: همزمان در حال مذاكره درباره توسعه 22 میدان نفتی با شركت های مختلف هستیم و سال 1397 زمان رونق صنعت نفت ایران خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «غلامرضا منوچهری» شامگاه چهارشنبه در آیین امضای قرارداد توسعه میدان‌های «آبان و پایدار غرب» با «زاروبژنفت»* روسیه اعلام كرد: این قرارداد شامل 17 ضمیمه است و زمان اجرای آن تا 10 سال به درازا می كشد.
وی یادآوری كرد: مذاكره میدان‌های منصوری و یاران به مرحله نهایی رسیده است.
به گفته وی، بزودی قرارداد میدان یاران را كه به مراحل پایانی رسیده است، امضا می كنیم.
منوچهری افزود: قرارداد میدان جفیر و سپهر نیز با توجه به نهایی شدن مذاكرات بزودی امضا می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین مذاكره درباره قراردادهای میدان‌های چنگوله، آذر و آب تیمور پیشرفت هایی داشته است كه بزودی اطلاع رسانی می شود.
به گفته وی؛ ایران مذاكره با یك شركت روسی درباره توسعه سایر میدان های نفتی را نیز آغاز كرده است.
به گزارش ایرنا، نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم دوازدهم تیرماه امسال بین شركت ملی نفت و كنسرسیوم بین المللی به رهبری شركت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.
قرارداد با زاروبژنفت دومین قرارداد جدید نفتی ایران محسوب می شود كه به دنبال امضای تفاهمنامه با این شركت روسی در بیست و دوم تیرماه پارسال در زمینه مطالعه میدان‌های آبان و پایدار غرب به منظور شتاب در برنامه‌های توسعه میدان‌های مشترك و بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی است.
عصر امروز (چهارشنبه) «علی كاردر» مدیرعامل شركت ملی نفت، «سرگئی كودریاشف» مدیرعامل «زاروبژنفت» روسیه و «محمد ایروانی» مدیرعامل دانا انرژی، در حضور وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران این قرارداد را در مركز همایش های وزارت نفت امضا كردند.
قرارداد توسعه میدان‌های نفتی آبان و پایدار غرب با هدف اجرای طرح بهبود بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری برای یك دوره 10 ساله امضا شد.
هدف از این قرارداد، دستیابی به تولید روزانه حداكثر 48 هزار بشكه نفت و تولید تجمعی اضافی حدود 67 میلیون بشكه ظرف 10 سال آینده است.
همچنین این قرارداد برای مدت حداكثر 10 سال دیگر و با توافق طرف‌ها قابل تمدید خواهد بود، همچنین سهم مشاركت شركت روس در این قرارداد 80 درصد و سهم شریك ایرانی 20 درصد است.
مهم‌ترین شرح كار نهایی شده در این قرارداد شامل انجام مطالعات مهندسی، تعمیر و تجهیز چاه‌ها به پمپ‌های درون چاهی، بازسازی، تعمیر و نوسازی تاسیسات موجود، نصب تفكیك‌گر، نصب جریان‌سنج چند فازی و تبدیل یك حلقه چاه تولیدی به چاه تزریق پساب در مرحله نخست است.
خرید و نصب واحد انتقال نفت و گاز و آب، حفاری هشت حلقه چاه توصیفی - تولیدی، خرید و نصب پمپ‌های درون‌چاهی، نصب و راه‌اندازی تفكیك‌گر دائم، انجام لرزه‌نگاری 3 بعدی و حفاری كنارگذر نیز در مرحله دوم برای این 2 میدان تعریف شده است.
هزینه‌های سرمایه‌ای طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب، 674 میلیون دلار آمریكا (شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای و هزینه تعمیر و جایگزینی‌ پمپ‌های درون‌چاهی) برآورد می شود و هزینه‌های غیرمستقیم آن نیز 68 میلیون دلار پیش‌بینی شده است.
با اجرای این طرح، برای نخستین بار در استان ایلام زمینه‌های اشتغال فنی گسترده بویژه كارگاه‌های تعمیر و بازسازی پمپ‌های یی.اس.پی فراهم می‌شود. همچنین انتظار می‌رود شركت زاروبژنفت، فناوری خود را در زمینه افزایش بازیافت در این میدان پیاده سازد و طرف‌های ایرانی نیز با این فناوری و كاربرد آن آشنا شوند و آموزش‌های لازم را ببینند.
میدان مشترك آبان در 38 كیلومتری جنوب غرب شهرستان دهلران و میدان پایدار غرب در 150 كیلومتری شمال غرب اهواز و 35 كیلومتری مركز فرآورشی چشمه‌خوش در استان ایلام و مرز مشترك جمهوری اسلامی ایران و عراق قرار گرفته‌است.
تولید كنونی نفت این 2میدان در مجموع به 36 هزار بشكه در روز می رسد.
..............................
* Zarubezhneft

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام 2022*1961*
۰ نفر