شركت آسمان در سقوط پرواز تهران-ياسوج مقصر است

ياسوج- ايرنا- سازمان هواپيمايي كشوري در گزارش مقدماتي دلايل سقوط هواپيماي تهران - ياسوج «بي توجهي به محدوديت ساعت پروازي خلبان هواپيما با توجه به عمل جراحي وي» را از جمله موارد كوتاهي شركت آسمان اعلام كرده است.

به گزارش ايرنا، سازمان هواپيمايي كشوري امروز (دوشنبه) در گزارش مقدماتي دلايل سقوط بيست و نهم بهمن هواپيماي شركت آسمان در خط پروازي تهران- ياسوج را اعلام كرد.
بر پايه اين گزارش، خلبان اين هواپيما در سال 1388 عمل جراحي قلب باز داشت و پس از آن بايد 9 ماه منع پروازي را رعايت مي‌كرد.
ارزيابي‌هاي تخصصي خلبان از سوي پزشك معتمد قلب سازمان به‌عمل آمد و با نظريه كميسيون پزشكي هوايي وقت سازمان در بيست و چهارم خرداد 1389 با محدوديت‌هاي زير مجاز به پرواز شد:
برابر مقررات پزشكي هوايي وقت، اعتبار گواهينامه پزشكي 6 ماه باشد، همراه خلبان بايد يك كمك‌خلبان بدون محدوديت پزشكي و عملياتي پرواز كند و در هر چك پزشكي هوايي ارزيابي تخصصي قلب و عروق نيز به‌عمل آيد.
در پايان اين گزارش، سازمان هواپيمايي كشوري تاكيد كرده است كه همه خلبانان به رعايت محدوديت‌هاي عنوان‌ شده در گواهينامه خود و اعلام به واحدهاي عمليات شركت موظف‌اند و محدوديت‌هاي خلبان بايد در برنامه‌ريزي عمليات شركت مورد پايش قرار مي‌گرفت.
در واكنش به گزارش مقدماتي سازمان هواپيمايي كشوري، شركت هواپيمايي آسمان اعلام كرد اين گزارش «ابهام» ايجاد كرده است.
اين شركت در بيانيه‌اي توضيح داد: براساس گزارش صفحه 9 سانحه هوايي، از بيست و چهارم خردادماه سال ١٣٨٩ زنده ياد خلبان فولاد پس از عمل قلب، مجاز بود همراه با يك كمك خلبان بدون محدوديت پزشكي و عملياتي پرواز كند كه شركت هواپيمايي آسمان اين امر را به طور كامل رعايت كرده است.
بر پايه بيانيه هواپيمايي آسمان، «زنده ياد خلبان فولاد از ارديبهشت ماه ١٣٩٦ معلم خلبان بود و از دوم مهرماه امسال به عنوان معلم خلبان منتخب سازمان هواپيمايي كشوري برگزيده شد و براي پرواز مشكلي نداشت».
بر پايه اين بيانيه، خلبانان منتخب سازمان استاداني به شمار مي‌روند كه به ارزيابي ساير خلبان‌ها حين پرواز مجازند.
به گزارش ايرنا، پرواز شماره 3704 هواپيماي آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازي ساعت 8 صبح يكشنبه بيست و نهم بهمن، تهران را به مقصد ياسوج ترك اما نزديك سميرم اصفهان سقوط كرد.
اين هواپيما از نوع اِي. تي.آر 72 پس از 55 دقيقه از صفحه رادار مركز كنترل خارج شد و در منطقه كوهستاني پادنا سقوط كرد و لاشه آن 48 ساعت پس از سقوط پيدا شد.
6110