۲۱ اسفند ۱۳۹۶،‏ ۸:۱۳
کد خبر: 82859364
۰ نفر
درون زایی اقتصاد ملی با ترویج كالای ایرانی

تهران- ایرنا- تغییر نگرش مردم نسبت به استفاده از كالای ایرانی می تواند سبب ارتقای كیفیت تولید، توسعه و اشتغال پایدار شود. بنابراین با برنامه ریزی كارآمد و مشاركت آگاهانه می توان در جهت درون زایی و پویایی تولید ملی حركت كرد تا اینگونه اقتصاد مقاومتی را در تمامی بخش های داخلی تحقق بخشید.

روزهای آخر سال كه به طور سنتی به مناسبت آغاز سال نو تقاضا در بازارهای مختلف به ویژه پوشاك و تهیه لوازم منزل افزایش می‌یابد، می ‌تواند فرصتی باشد تا با یك حركت جمعی خریدار برندها و نشان‌های تجاری ایرانی باشیم تا با وجود حمایت از تولیدات داخلی بدون اتكا به سیاست‌ های حمایتی دولت به افزایش اشتغالزایی در كشورمان كمك كنیم.

حمایت از تولید ملی باید دغدغه اصلی همه مردم و مسوولان باشد تا مصرف كننده ایرانی هم با اختیار خود كالای ایرانی را بر موارد مشابه خارجی ترجیح دهد. هرچه به طرف تقویت تولید حركت كنیم، حضور و ظهور بیشتری در عرصه بین المللی پیدا می كنیم و در آن صورت تولید ملی نشان اقتصاد ایرانی در جهان خواهد شد.

مروری بر سند چشم انداز 1404 كشور حاكی از این است كه دستیابی به قدرت اول اقتصادی همراه با علم و فن آوری در سطح كشورهای منطقه‌ باید به عنوان آرمان ملی ملاك اقدام‌ها، برنامه‌ها، تدابیر و سیاستگذاری ‌ها باشد و این مهم با حمایت از تولیدات ملی و با اتكا به سرمایه‌های ایرانی میسر می شود.

بدون شك اگر خرید كالای ایرانی به شعار همه ‌گیر میان شهروندان تبدیل شود؛ می‌توان گامی محكم و اساسی در راستای حمایت از تولید داخلی و اقتصاد كشور برداشت كه البته ارتقای كیفیت كالای ایرانی در رقابت با همتای خارجی و عرضه با قیمت متناسب بسیار مهم است.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به بهانه فرارسیدن عید نوروز و با توجه به تاكید مقام معظم رهبری مبنی بر تشویق به خرید و استفاده از محصول داخلی و حمایت از تولید ملی در گزارشی میدانی با مراجعه به مراكز عمده فروش برخی اجناس پای صحبت مردم و اصناف مختلف نشست تا نظرات آنها را درباره خرید كالای ایرانی جویا شود.

** چرم ایرانی پرطرفدار در بازارهای جهانی
كیف و كفش از جمله پوشاك و وسایلی است كه هر فردی به آن نیاز دارد و میزان دوام و عمر این محصول، مرغوب بودن آن را مشخص می كند.

«رضایی» فروشنده یكی از برندهای چرم ایرانی با اشاره به سطح تقاضای مردم از چرم ایرانی، اظهار داشت:‌ بازار فروش كیف و كفش چرم كشور در چند سال اخیر با توجه به واردات این محصول از دیگر كشورها در ركود به سر می برد. با حمایت از تولید كنندگان داخلی چرخ بخش تولید و اقتصاد كشور به حركت درخواهد آمد و افزایش ضریب علاقه مندی مردم به مصرف اجناس تولید داخلی در بستر فرهنگ سازی نمود عملی پیدا می كند.

«سعید حیاتی» رییس اتحادیه چرم طبیعی، مصنوعی و لوازم كفش افزایش اشتغالزایی را در گروه حمایت از تولیدات ساخت داخل دانست و بیان داشت: موفقیت با كالاهایی است كه بتواند كیفیت بهتری را به مشتریان ارایه دهد و این عمل گزینه ای جز افزایش كیفیت برای جلب تقاضای بازار ندارد. ایران در ساخت كفش چرم صاحب برند است و باید پذیرفت چرم تولیدی كشور در واحدهایی انجام می شود كه ماشین آلات قدیمی و ناكارآمدی دارند كه در این زمینه می توان با حضور سرمایه گذارن خارجی و واردات تكنولوژی روز به گونه ای عمل كرد كه تولید بومی چرم قدرت به دست گرفتن بازارهای منطقه ای و جهانی را داشته باشد و به همین منظور بهبود تولید چرم در كشور و برگشتن به جایگاه سابق با حمایت دولت در ارایه بسته های تشویقی مسیر می شود.

** تولید لوازم خانگی نیازمند حمایت ملی
تمام كشورهای دنیا تاكید بسیاری بر خرید كالای داخلی دارند زیرا پیشرفت هر كشور مستلزم توجه به تولیدات داخلی است. تولیدكنندگان لوازم خانگی همواره باید به دنبال بهره گیری از فناوری های جدید دنیا و گسترش خدمات پس از فروش مطلوب باشند.

در همین زمینه «محمد طحان پور» رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی گفته بود: «با افزایش مبارزه با قاچاق كالا تولیدات داخلی نیز افزایش یافت. دولت با ارایه تسهیلات و مردم با خرید كالای ایرانی از این صنعت حمایت می ‌كنند. پسابرجام تاثیرات چشمگیری بر صنعت لوازم خانگی دارد كه كاهش قیمت تمام شده محصولات و تولیدات داخلی یكی از این آثار است.»

** تبلیغ كالای ایرانی در رسانه ملی و سطح شهر
«حیدریان» كارمند بازنشسته در پاسخ به اینكه آیا برندهای داخلی اجناس را می شناسد یا نه؟ می گوید: متاسفانه در سطح شهر و یا حتی رسانه ملی تبلیغاتی كه پخش می شود مربوط به كالاهای خارجی است. با توجه به حجم بالای این تبلیغ ها شاید همه اسم و یا اینكه آن كالا مربوط به كدام كشور است، بهتر از نام یك كالای تولید داخلی بدانند. اگر به همان اندازه كه به معرفی اجناس خارجی اهمیت داده می شود، كالاهای ایرانی نیز تبلیغ شود، همگان از خرید این كالاها استقبال می كنند. بنابراین استفاده از اجناس ایرانی باید فرهنگ سازی شود و این امر ابتدا باید از مسوولان آغاز شود. اگر قرار است همه تشویق به خرید كالای ایرانی شوند تولید كنندگان باید كیفیت كالاها را بالا ببرند و استانداردهای لازم برای ساخت آنها را رعایت كنند.

«فریدون نصیری» رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی و آشپزخانه، صادرات را رویكرد اصلی تولید كنندگان ظروف نچسب در كشور دانست و اظهار داشت: تولید ظروف نچسب در ایران از سابقه طولانی برخوردار است و نخستین مساله برای صادرات بیشتر این محصول انجام دادن تبلیغات در این زمینه به شمار می رود. در سال های اخیر در عرصه بسته بندی ظروف تفلون فعالیت های مختلفی صورت گرفته به طوری كه اكنون این محصول كاربردی با بسته بندی های زیباتری به بازار مصرف ارایه می شود.

نصیری در ادامه افزود: هم اكنون فرصتی همگانی ایجاد شده و رسانه‌های ارتباط جمعی از جمله رادیو و تلویزیون نسبت به مصرف كالای ایرانی از سوی جامعه پیام هایی ارایه می‌دهند كه می‌تواند گامی ارزنده در حمایت از كالای ایرانی به شمار آید. مصرف كنندگان باید به درك صحیحی از كالای ایرانی و مصرف آن برسند و تولیدكنندگان می توانند این مهم را با نهادینه ساختن مصرف كالای ایرانی، قیمت مناسب و كیفیت مطلوب برای خانواده ها محقق سازند.

** بلور، چینی و لوستر داخلی همرده با محصولات خارجی
نور یكی از لازمه های زندگی امروزی انسان محسوب می شود كه در انجام بسیاری از كار ها به آن احتیاج است. یكی از این جنبه های زیبایی استفاده از لامپ ها با اندازه ها و طرح های مختلف در رنگ بندی های متفاوت به شمار می رود كه وقتی بر روی لوستر نصب می شوند می توانند جلوه بسیار زیبا تری به آن اعطا كند.

در همین زمینه «احمد رحمانی» رییس اتحادیه تهیه كنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر حمایت دولت در زمینه تولید را بسیار موثر دانست و بیان داشت: حمایت در این صنعت می‌تواند جایگاه ویژه‌ ای در بازارهای جهانی ایجاد كند و همین امر به اقتصاد كشور كمك شایانی می كند.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب كارخانه های تولید كننده بلور، چینی و لوستر اظهار داشت: كارخانه های تولید كننده بلور، چینی و لوستر عملكرد بسیار مطلوبی دارند و در رقابت با كشورهایی مانند ژاپن كه در صنف بلور و چینی صادركننده اصلی در دنیا هستند، جایگاه مناسبی را برای خود بدست آورده‌اند. دولتمردان با نگاه تخصصی ‌تر به این صنعت و صنعتگران هم با علاقه و نوآوری محصولات خود را تولید می كنند و می توان گفت كه روزهای بهتری در انتظار این صنعت زیبای ملی و ایرانی خواهد بود.

** پوشاك؛ نیاز اولیه انسان
پارچه و پوشاك جزو نیازهای اولیه انسان است و آنها از همان روزگار نخستین برای محافظت یا به ‌دلایل اخلاقی جسم خود را در پوشش لباس قرار می‌دادند. از این رو می ‌توان گفت كه تاریخچه تولید و تجارت این كالا قدمتی به اندازه تاریخ و زندگی انسان‌ها دارد. البته این روزه ها مشاهده می شود كه عمده پارچه ‌های موجود در بازار به صورت مساوی از نوع وارداتی و تولید داخل است.

«امیر قدیمی ‌نژاد» رییس اتحادیه بنكداران و طاقه ‌فروشان پارچه با اشاره به اینكه عمده پارچه های موجود در بازار به صورت مساوی از نوع وارداتی و تولید داخل هستند، بیان داشت: واردات پارچه به كشور ارزان‌ تر از تولیدات داخل آن تمام می‌شود و این خود عاملی است برای اینكه تولیدكنندگان تمایلی به تولید پارچه و خریداران تمایل به خرید آن نداشته باشند. طبق آمار بانك مركزی صنعت نساجی و به ویژه پوشاك در كشور ما روبه نزول است تا حدی كه باعث شده پوشاك و پارچه قاچاق به راحتی در بازار عرضه شود.

** فرجام سخن
برای ترغیب مردم به خرید كالاهای ایرانی باید از كار فرهنگی، تبلیغات و آماده سازی فكر و رفتار نوجوان و حتی كودكان بهره جست و از تاثیر رسانه های دیداری، شنیداری و مكتوب برای اصلاح رفتار اجتماعی استفاده كرد. در این میان آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، صدا و سیما، دستگاه های آموزش عالی، مطبوعات و.... می توانند نقش مهم و ارزنده خود را در این راه ایفا كنند تا ایرانیان با افتخار از كالای ایرانی استفاده كند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**9117**2002**9131
*ایرنا مقاله كانالی برای انعكاس مقاله های اندیشكده ها- پژوهشكده ها- دانشكده ها- مراكز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*
Irnaarticle@