انتشار اخبار غيرواقعي آرامش جامعه را به هم مي زند

تهران-ايرنا- رئيس ستاد مديريت بحران ضمن تاكيد بر نقش مهم اصحاب رسانه در زمان هاي بحران، گفت: در انتشار خبرها دقت كنيد و به مردم آرامش دهيد زيرا انتشار اخبار غيرواقعي، احساسات مردم را جريحه دار مي كند و آرامش جامعه را به هم مي زند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، اسماعيل نجار روز دوشنبه در همايش ملي رسانه ها و فناوري هاي اطلاعاتي در خدمت كاهش خسارات بلاياي طبيعي،در دانشگاه علامه طباطبايي اظهار كرد:نقش بي بديل رسانه ها در هر زمينه اي بركسي پوشيده نيست و در مديريت بحران بسيار مهمتر است.
وي ادامه داد: دانستن حق مردم است و قطعا صداقت در گفتار، بيان حقيقت و رعايت اخلاق در انتشار اخبار اصول اساسي است.

** خبرنگاران حوزه بحران، مصالح ملي را در نظر بگيرند
نجار به خبرنگاران، گزارشگران و اصحاب رسانه اي كه در زمينه بحران كار مي كنند توصيه كرد كه نسبت به موضوع مديريت بحران اشراف و اطلاع كامل و دقيق داشته باشند، مخاطب خود را بشناسند و مصالح ملي و جامعه را در نظر بگيرند.
رئيس ستاد مديريت بحران با بيان اينكه نيش و كنايه رسانه ها بسيار است، افزود: انتقادبايد مصلحانه و منصفانه همراه با ارائه راهكار و اصلاح امور باشد كه اگر چنين نباشد، مخرب است.
نجار با طرح اين پرسش كه اساس كار در مديريت بحران پيشگيري است اما رسانه ها چقدر بر اين مساله تاكيد دارند؟، گفت: رسانه ها بايد مخاطب و بحران را به خوبي بشناسند اين در حاليست كه آگاهي هاي لازم در زمينه بحران را نمي دانند.
وي اظهار كرد: اولين سوال پس از وقوع هر حادثه اين است كه كشته ها چقدر است يا برآورد از خسارات به چه ميزان است و اين در حاليست كه ارزيابي از شرايط صورت نگرفته پس چطور مي توان برآورد داشت.
نجار خاطرنشان كرد: آرامش براي مديران اجرايي بحران اولين شرط كار است زيرا وقتي فردي آشفته باشد چطور مي تواند تصميم درست مشكل مي شود.
وي يادآور شد: زمان حادثه پلاسكو يا معدن يورت دوربين ها زنده و مستقيم محل حادثه را نشان دادند، چقدر ضرورت داشت كه لحظه به لحظه گزارش دهند؛ نبايد اينطور رفتارها باعث غلبه احساسات بر مديريت بحران شود.

** ستاد مديريت بحران را با تنگناهاي موجود ارزيابي كنيم
نجار تصريح كرد: سعي داريم به ايده آل ها دست يابيم اما آيا به تنگناهاي مديريت بحران توجه داشته ايم؟
وي يادآور شد: چند روز قبل در بريتانيا برف سنگيني باريد كه منجر به لغو پروازها، گرفتاري مردم در برف شد اما چقدر رسانه هاي محلي آن كشور به اين موضوعات پرداختند اما اين اتفاق در ايران رخ داد و همه مديريت بحران را زير سوال بردند در حالي كه رسانه ها نپرسيدند كه چقدر از مردم تجهيزات كافي همراه نداشتند و يا چقدر سفرهاي غيرضروري در شرايط نامساعد انجام دادند.
نجار خاطرنشان كرد: البته ستاد بحران تيم كارشناسي درباره بررسي حوادثي كه در پي بارش برف اتفاق افتاد، تشكيل داده است اما انعكاس يك سويه اخبار و تنها زيرسوال بردن مديريت بحران منصفانه نيست.
وي با اشاره به زلزله كرمانشاه گفت: در كرمانشاه كاستي ها زياد بود اما كارهاي بزرگي انجام شد؛ هفت هزار و 817 مجروح از طريق هوايي و زميني طي 17 ساعت كه 9 ساعت آن تاريكي بود، انجام داديم اما خبرها، شايعات و دروغ پراكني ها هم بسيار بود.
نجار تصريح كرد: در محله فولادي سرپل ذهاب و يا در كوئيك خانه هايي بود كه هيچ گونه آسيبي نديدند اما آيا رسانه ها علت اين موضوعات را مورد بررسي قرار دادند؟

** يك هزارم درآمد سالانه واحدهاي پلاسكو براي ايمني كافي بود
رييس ستاد بحران همچنين به حادثه پلاسكو اشاره كرد و گفت: ساختمان پلاسكو 51 ساله بود و اگر 670 واحد تجاري و توليدي هر سال تنها يك هزارم درآمد خود را هزينه ايمني در نظر مي گرفتند، اين اتفاق رخ نمي داد.
وي به زلزله ملارد اشاره كرد و افزود: رفتارهاي نادرست از سوي مردم اتفاق افتاد و اينها به دليل عدم آگاهي بود كه رسانه ها مي توانند در پيشگيري از وقوع حوادث نقش داشته باشند.
به گزارش ايرنا، همايش ملي رسانه ها و فناوري هاي اطلاعاتي در خدمت كاهش خسارات بلاياي طبيعي با حضور دبيركل كميسيون ملي يونسكو، رئيس ستاد مديريت بحران، رييس دانشگاه علامه طباطبايي، مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا)، جمعي از استادان و صاحبنظران برجسته علوم اجتماعي و ارتباطات، امروز دوشنبه در دانشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي در حال برگزاري است.
اين همايش يك روزه، داراي چهار پنل تخصصي شامل «رسانه هاي جمعي، ارتباطات ريسك، ارتباطات بحران»، «مديريت بحران از منظر آموزشي و اجتماعي»، «رسانه هاي هاي جديد، ارتباطات ريسك، ارتباطات بحران» و «اخبار جعلي و شايعات رسانه اي در مواجهه با بلاياي طبيعي» است.
اجتمام**3229** 1418