۱۰ اسفند ۱۳۹۶،‏ ۱۱:۱۴
کد خبر: 82847884
۰ نفر
كودكان پناهنده ای كه از مهر جا نمی مانند

تهران - ایرنا - در هفته ای كه گذشت از میان انبوه خبرهایی كه از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام شد، خبر تحصیل نیم میلیون كودك پناهنده در مدارس ایران توسط وزیر آموزش و پرورش در پنجمین اجلاس آیسسكو و پیام توییتری وی در این رابطه بازتاب گسترده ای داشت.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اعلام خبر مذكور توجه اعضا و مهیمانان حاضر در پنجمین اجلاس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی(آیسسكو) را به خود جلب و بر این اقدام موثر جمهوری اسلای ایران و توجه به تحصیل كودكان پناهنده بار دیگر در پیام توییتری تاكید كرد.
وی در این پیام یادآور شد: در پنجمین اجلاس آیسسكو با موضوع حقوق كودك از میزبانی و تحصیل نزدیك به نیم میلیون كودك پناهنده در مدارس ایران خبر دادم. امسال تجربه‌ ارزشمندی به‌دست آمد؛ مصمم هستیم در سال تحصیلی بعد با استفاده از این تجربیات، كارآمدتر و اثربخش‌تر عمل كنیم تا از مهر جا نمانند.
پنجمین اجلاس وزاری امور كودك كشورهای اسلامی با حضور مدیركل سازمان آیسسكو و نماینده سازمان همكاری های كشورهای اسلامی و حضور وزرا و روسای هیات های نمایندگی كشورهای اسلامی از دوم تا چهارم اسفند ماه در مغرب مقر اصلی سازمان آیسسكو برگزار شد.
سازمان آیسسكو، سازمان علمی، فرهنگی آموزشی كشورهای اسلامی است كه حیطه‌های آموزش، علوم و فرهنگ را در كشورهای اسلامی طرح و بررسی می‌كند و اجلاس‌های این سازمان هر سه سال یك‌بار برگزار می شود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در حاشیه همایش باغبانان بوستان تربیت در جمع خبرنگاران نیز چند خبر مهم داشت از جمله اینكه مصوبه «حذف آزمون در دبستان‌ها» هنوز ابلاغ نشده است، بخشی از مطالبات فرهنگیان به ‌زودی پرداخت می‌شود، در حال آماده سازی طرحی برای اجرای رتبه بندی فرهنگیان از مهرماه 97 هستیم، پرداخت بخشی از سرانه مدارس به زودی و اصرار داریم جدول دروس امتحان نهایی افزایش پیدا نكند؛ زیرا برای دانش‌آموزان بار روانی دارد.
در این هفته همچنین همزمان با سالگرد تاسیس كانون های فرهنگی تربیتی، مسئولات وزارت آموزش و پرورش در برنامه های مختلف بار دیگر بر ایجاد شادی و نشاط در مدارس تاكید و اعلام كردند كه از ظرفیت های كانون ها برای تحقق این مهم می توان استفاده كرد.
مدیركل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در این رابطه گفت: ما نباید نسبت به فضای كانون های فرهنگی تربیتی غفلت كنیم و از مدیران مدارس انتظار داریم كه در كانون ها شرایط لازم را برای فعالیت های فوق برنامه در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
علی رمضانی با طرح این سوال ها كه «چرا دانش آموزان را در مدارس خسته می كنیم؟» و « آیا در مدارس واقعا تعلیم و تربیت صورت می گیرد؟» افزود: اداره كل فرهنگی و هنری و كانون های آموزش و پرورش آمادگی دارد كه برای غنی‌ سازی و شاداب ‌سازی مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه در مدارس و كانون ها همكاری كرده و امكانات لازم را فراهم كند.
30 بهمن ماه به عنوان روز بزرگداشت كانون های فرهنگی تربیتی نامگذاری شده كه امسال تبدیل به هفته شد و در سراسر كشور ویژه برنامه هایی برای گرامیداشت این هفته برگزار شد.
در این هفته همچنین همزمان با برگزاری همایش «ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش» با حضور سردار سرلشكر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد كل نیروهای مسلح و «سیدمحمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش تفاهمنامه همكاری های مشترك میان پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و وزارت آموزش پرورش با موضوع توسعه «علوم و معارف دفاع مقدس» به امضای طرفین رسید.
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال این فرهنگ به نسل جوان و تولید محتوا در حوزه دفاع مقدس از مفاد این تفاهمنامه یاد شده است.
همچنین بر اساس تفاهمنامه مورد نظر قرار است، كمیته یا كارگروهی مشترك بین نیروهای مسلح، پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و وزرات آموزش پرورش تشكیل شود تا مجموعه اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه ساماندهی شود.
همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش ششم بهمن ماه به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس وابسته به دانشگاه عالی دفاع ملی با همكاری آموزش و پرورش و مشاركت دیگر دانشگاه‌ها و مراكز علمی تحقیقاتی كشور در راستای اجرای فرامین و منویات مقام معظم رهبری به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید برگزار شد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه برگزاری این همایش تاكید كرد: حق انتقال فرهنگ دفاع مقدس با آوردن چند تا عكس و خاطره در كتاب های درسی ادا نمی شود، بلكه باید با روش های هنرمندانه این مفاهیم به دانش آموزان انتقال یابد.
بطحایی با بیان اینكه ظرفیت برنامه درسی در آموزش و پرورش برای این كار (انتقال فرهنگ دفاع مقدس) محدود است، اظهار داشت: اگر بخواهیم ارزش های دفاع مقدس را صرفا در قالب كتاب های درسی به نسل جدید منتقل كنیم كاری از پیش نخواهیم برد و با شكست مواجه می شویم.
وی تصریح كرد: لازم است از برنامه های تكمیلی و فوق برنامه های درسی برای تحقق این هدف استفاده كنیم، زیرا محدودیت برنامه رسمی را ندارد.
اما مطلب دیگری كه در این هفته خبر ساز شد سخنان نایب رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بود مبنی بر اینكه چنانچه دولت لایحه‌ای جامع در خصوص تغییر زمان بازگشایی مدارس به مجلس ارائه دهد، به طور قطع كمیسیون متبوع و نمایندگان با آن موافقت خواهند كرد.
داود محمدی درباره تغییر زمان آغاز سال تحصیلی افزود: پیش از این دولت در این زمینه لایحه‌ای به مجلس ارائه داد كه كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دلیل جامع نبودن، لایحه مذكور را رد كرد، این در حالی است كه نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع و برای رفع آلودگی هوا دغدغه دارند و با اصل آن مخالفتی ندارند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه نظر اكثر اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر این است كه با توجه به میزان تعطیلات بسیار مدارس به دلیل آلودگی هوا نیاز به بازنگری در تقویم تحصیلی مدارس ضروری است، ادامه داد: دولت برای تغییر زمان آغاز سال تحصیلی لایحه‌‎ای جامع‌ و كارشناسی به مجلس ارائه دهد تا نظر نمایندگان در این خصوص تامین شود.
وی با رد سخنان دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر انجام مذاكره با مجلس برای تغییر آغاز سال تحصیلی گفت: با وجود اینكه مذاكره‌ای در این خصوص صورت نگرفته، اما كمیسیون آموزش و تحقیقات آمادگی كامل برای بررسی لایحه تغییر زمان آغاز بازگشایی مدارس را دارد.
محمدی با تاكید بر اینكه باید دست آموزش و پرورش برای تصمیم‌گیری در استان‌های مختلف را باز گذاشت تا بتواند تصمیمات مقتضی برای چیدمان تقویم تحصیلی را اتخاذ كند، افزود: در اینكه شورای عالی آموزش و پروش بتواند راسا نسبت به تغییر زمان بازگشایی مدارس اقدام كند یا خیر، ابهام وجود دارد و بهتر است در این زمینه به مجلس لایحه ارائه شود.
در هفته ای كه گذشت همچنین مدیر كل متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری از برگزاری ثبت نام داوطلبان مدیریت مدارس در سامانه انتخاب و انتصاب مدیران از 12 اسفند خبر داد، مطلبی كه پیش از این نیز وزیر آموزش و پرورش در جلسات مختلف بر آن تاكید كرده بود.
عظیم محبی در تشریح جزئیات این اقدام اظهار كرد: مدرسه كانون تعلیم و تربیت است؛ برای اینكه مدرسه بتواند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد، نیازمند مدیران شایسته است مدیرانی كه صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای داشته باشند.
وی تصریح كرد: بر این اساس سامانه‌ای به نشانی entekhab.medu.ir طراحی شده تا داوطلبان مدیریت مدارس در آن ثبت‌نام كنند و پس از آن دانش متقاضیان در زمینه سند تحول، مدیریت مالی و اداری مدارس و تسلط به قوانین آموزش‌ و پرورش در آزمونی كه تاریخ آن اعلام می شود، سنجیده خواهد شد.
فراهنگ**1883**