۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۳۲
کد خبر: 82840859
T T
۰ نفر

ابتلای 37 درصد تهرانی ها به كمر درد

۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۳۲
کد خبر: 82840859
ابتلای 37 درصد تهرانی ها به كمر درد

تهران-ایرنا-دبیرعلمی اولین كنگره ملی ستون فقرات و ورزش با اشاره به اینكه ورزش نقشی اساسی در پیشگیری و مدیریت مشكلات ستون فقرات دارد، گفت: براساس مطالعه ای كه انجمن علمی پزشكی ورزشی به كمك شهرداری تهران انجام داده 37 درصد مردم تهران دچار كمر درد هستند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از دانشگاه علوم پزشكی تهران، دكتر رامین كردی در نخستین كنگره ملی ستوان فقرات و ورزش در سالن همایش بیمارستان امام خمینی تهران افزود: در مطالعه دیگری كه با همكاری وزارت بهداشت و با ارائه طرحی كه با كمك سازمان بهداشت جهانی انجام شد، مشخص شد 27 درصد مردم كشور از كمر درد مزمن رنج می برند.
وی ادامه داد: در تمام دنیا اولین یا دومین علت مراجعه افراد به پزشك كمر درد است و همچنین بیشترین علت غیبت از كار و ناتوانی جسمی افراد نیز كمر درد گزارش شده است.
رئیس انجمن پزشكی ورزشی ایران از شیوع گردن درد در كشور در سال های اخیر خبر داد و گفت: به دنبال كمر درد، گردن درد نیز در كشور شیوع بالایی دارد اما 5 تا 10 درصد از كمر درد كمتر است كه با توجه به زندگی ماشینی و استفاده بیش از حد از گوشی های همراه به خصوص در كودكان و نوجوانان، در نسل آینده اپیدمی گردن درد در كشور به وجود خواهد آمد.
وی ورزش و آموزش را دو راهكار مهم پیشگیری از كمر درد عنوان كرد و گفت: به دلیل ارتباط مستقیم كمر درد با ستون فقرات، به نظر می رسد ورزش كردن یكی از راهای پیشگیری و همچنین كاهش بیماری های ستون فقرات است.
كردی در اولین كنگره ملی ستون فقرات و ورزش كه روز 3 اسفند در سالن همایش بیمارستان امام خمینی تهران برگزار شد، ادامه داد: در ورزشكاران حرفه ایی به دلیل فشار به ستون فقرات، كمر درد نسبت به افراد عادی بیشتر است . این عارضه در فوتبالیست ها 1.5 برابر، در شناگران 2.5 برابر و والیبالیست ها 4 برابر است. طبق بررسی ما در لیگ برتر فوتبال كشور، یك پنجم بازیكنان سالانه به طور متوسط 13 مسابقه و جلسه تمرینی را به علت كمردرد از دست می دهند.
وی افزود: حاصل مطالعه ما نشان می داد كه زنان ورزشكار كشور نیز بین 40 تا 50 درصد دچار كمر درد هستند كه در والیبال 55 درصد و فوتسال45 درصد است. لذا این مهم می طلبد كه برای راه كارهای علمی از تمامی تخصص های مرتبط منجمله، جراحی اعصاب، جراحی ستون فقرات، طب فیزیكی، انجمن درد و.. كمك گرفته شود.
كردی با بیان اینكه، مطالعات ما نشان می دهد كه تنها در ورزش كشتی در كشور سالی بیش از یك ضایعه نخاعی كاتاستروفیك به علت آسیب ورزشی ایجاد می شود، گفت: در همین ورزش شیوع بیماری اسپوندیلولیز 30 درصد است. آسیب های مزمن ستون فقرات مثل كمردرد نیز در ورزشكاران بسیار شایع است، به نحوی كه شیوع سالانه آن 30 درصد گزارش شده است.
وی وارد آمدن ضربه را یكی دیگر از عوامل ابتلا به كمر درد خواند و افزود: ضربه موجب ایجاد مشكل در ستون فقرات و همچنین ایجاد بیمارهای بسیاری می شود كه در كشور ما افزایش قابل توجهی دارد.
كردی بیان كرد: ورزش از دو جنبه با ستون فقرات در ارتباط است یكی در پیشگیری و درمان و كاهش عود در افرادی كه مبتلا به طیف بیماری های ستون فقرات هستند دوم اینكه ورزشكارانی كه با فشار تمرینی بالایی مواجهه هستند و همچنین آسیب هایی كه در حال ورزش كردن می بینند موجب مشكلت متعدد در ستون فقرات آنها می شود.
دبیر علمی كنگره در ادامه سیگار ، قلیان، كم تحركی و چاقی را از عوامل مهم ابتلا به كمر درد عنوان كرد و گفت: براساس مطالعاتی كه انجام شده یك ساعت ورزش كردن در هفته ابتلا به كمرد درد را در تا 50 درصد كاهش می دهد.
كردی همچنین نحوه نشستن افرادی كه با رایانه سروكار دارند را این چنین توصیف كرد: زمانی كه سر به طرف پایین خم می شود برابر 60 كیلو فشار به ستون فقرات و در قسمت پایین اهرم ستون فقرات گردن وارد می شود. پس كسانی كه فعالیت آنها بیشتر در پشت میز انجام می شود باید گوش در راستای شانه و شانه در راستای لگن قراربگیرد. همچنین سر صاف باشد و ابرو بالاتر از صفحه مانتیور قرار بگیرد.
به منظور ارتقای كیفیت سلامت و پیشگیری از آسیب ها و درمان دردهای ناحیه كمر و گردن و ستون فقرات نخستین كنگره ملی ستون فقرات و ورزش برگزار شد.
این كنگره روز 3 اسنفند ماه 96 در تالار امام خمینی بیمارستان امام خمینی برگزار شد، دكتر كردی، رئیس انجمن علمی پزشكی ورزشی ایران و دبیر علمی كنگره گفت: از طرفی آسیب های ستون فقرات در ورزشكاران از هر دو نوع حاد و مزمن بسیار شایع هستند.
علمی (1) ** 1201 **1440
۰ نفر