۱۹ بهمن ۱۳۹۶،‏ ۱۴:۲۴
شناسایی منشا بزرگترین میدان مغناطیسی خورشید

تهران- ایرنا - محققان منشا بزرگترین میدان مغناطیسی سطح خورشید را كه تاكنون اندازه‌گیری شده است، شناسایی كردند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان پس از چند سال مطالعه و بررسی دریافتند این میدان مغناطیسی كه چهار سال قبل در سطح خورشید اندازه‌گیری شد، حاصل خروج گاز از یك لكه خورشیدی و وارد كردن فشار به یك لكه دیگر است.
مجموعه لكه‌های خورشیدی AR1967 در ماه فوریه سال 2014 میلادی روی سطح خورشید پدیدار شد. این مجموعه كه بیش از 180 هزار كیلومتر وسعت داشت و پهنای آن بیش از قطر سیاره مشتری بود، در ماه فوریه همان سال به یك شعله خورشیدی عظیم از كلاس X4.9 تبدیل شد و از بین رفت. اما میدان مغناطیسی در روز چهارم فوریه همان ‌سال در سطح خورشید ایجاد شده بود.
لكه‌های خورشیدی شباهت زیادی به چاله‌ها دارند؛ اما درون آن‌ها بسیار سردتر و تاریك تر از سطح خورشید است. این لكه‌ها معمولا در راستای غربی شرقی خورشید ایجاد شده و دارای قطبیت معكوس نسبت به یكدیگر هستند. میدان‌های مغناطیسی در تاریك‌ترین بخش این لكه‌ها یعنی در سایه ایجاد می‌شوند. در این بخش شدت میدان مغناطیسی حدود 1000 برابر محیط بیرونی بوده و میدان به صورت عمودی توسعه می‌یابد. در مناطق روشن‌تر یعنی نیم‌سایه، میدان مغناطیسی ضعیف‌تر است و به صورت افقی توسعه می‌یابد.
محققان هنگام بررسی اطلاعات به دست آمده از لكه AR1967 متوجه وجود اتم‌های آهن شدند كه به شدت دارای خاصیت مغناطیسی بودند. با بررسی بیشتر مشخص شد شدت میدان مغناطیسی 6250 گاوس یعنی دو برابر شدت میدان‌های مغناطیسی موجود در سایر لكه های خورشید است. نكته جالب توجه این بود كه چنین میدان شدیدی نه در سایه بلكه در منطقه روشن بین لكه وجود داشت و در طول چند روز بعدی نیز در همان نقطه باقی مانده بود.
در نهایت محققان به این جمع‌بندی رسیدند كه این میدان متعلق به نیم‌سایه جنوبی است كه جریان گازی آن موجب فشردگی میدان های مغناطیسی افقی می شود.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.
علمی (6)**9259