۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱:۱۰
کد خبر: 82824412
T T
۰ نفر

خاورمیانه صحنه جنگ اقتصادی چین و آمریكا

۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱:۱۰
کد خبر: 82824412
خاورمیانه صحنه جنگ اقتصادی چین و آمریكا

نیویورك- ایرنا- رقابت اقتصادی آمریكا و چین كه در چند سال گذشته با آهنگی آرام پیش می رفت، اكنون با قدم بزرگ چین برای تصاحب بازار خاورمیانه جدی تر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در حالی به تازگی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس بر برتری تجاری آمریكا تاكید كرد كه نظرسنجی های جدید از كاهش اقبال آمریكا و افزایش محبوبیت چین در سرزمین یاران قدیمی آمریكا خبر می دهند.
پایگاه نظرسنجی پو(PEW) نیز در گزارشی با اعلام پایان دوران تك تازی آمریكا به رقابت تنگاتنگ این كشور با چین اشاره كرده و گفته است كه اكنون آمریكا بیشتر در اروپا و آسیای میانه قدرت دارد حال آنكه چین در آمریكای لاتین و خاورمیانه پیشتاز است.
به این ترتیب همچنان كه اقبال آمریكا در برخی كشورها رو به افول است، چین روزهای پررونقی را در كانادا، استرالیا، لبنان و تركیه تجربه می كند.
این موسسه با انجام یك نظرسنجی در ۳۶ كشور در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به این نتیجه رسیده است كه رقابت پذیری آمریكا نسبت به چین از ۲۵ نمره به ۱۲ نمره كاهش پیدا كرده است. همچنین با وجود رقابت سنگین دو كشور، در حال حاضر قدرت چین در 6 كشور اسپانیا، مكزیك، تركیه،‌ استرالیا، پرو و سنگال نیز بیشتر از آمریكا شده است.
پو گزارش داده است كه محبوبیت آمریكا در هفت كشور دیگر از جمله كنیا، آلمان، فرانسه، برزیل، سوید، انگلیس و كانادا نیز نسبت به محبوبیت چین در این كشورها، كاهش چشمگیری یافته است.
با وجود همه اینها، اقبال آمریكا همچنان در جهان از چین بیشتر است و در ۱۲ كشور مهم دیگر همچون ویتنام، فیلیپین، كره شمالی، لهستان، مجارستان، ایتالیا، غنا، ژاپن، آفریقای جنوبی، كلمبیا و هند و البته در رژیم صهیونیستی همچنان محبوبیت بسیاری دارد.

**جهش بزرگ چین با جاده ابریشم
آتش جنگ اقتصادی آمریكا و چین حالا با پیشرفت چشمگیر جاده ابریشم جدید شعله ور تر شده است: جاده ای كه به سراسر خاورمیانه كشیده شده و بسیاری از یاران قدیمی آمریكا از جمله عربستان را دربرمی گیرد.
بلومبرگ خبر داده است كه امسال با حمایت های دولت و بهبود شرایط اقتصادی، برنامه های تجاری چین با جهش بزرگی پیش برود. چین در نظر دارد كه از امسال تا دوسال دیگر به طور سالیانه ۱۴ درصد پروژه «یك كمربند- یك جاده» را پیش ببرد.
در دوسال گذشته نیز این پروژه ۱۶ درصد پیشرفت داشته است. دولت چین تا سال ۲۰۲۷، ۱.۳ تریلیون دلار در این پروژه هزینه خواهد كرد. جاده ابریشم نوین - با نام رسمی 'یك كمربند- یك جاده' - ابتكار رئیس جمهوری چین است كه برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ آن را مطرح كرد. این پروژه از دو بخش اصلی تشكیل شده است: كمربند اقتصادی راه ابریشم و راه ابریشم دریایی.
هدف از این برنامه، ایجاد یك منطقه اقتصادی یكپارچه و هماهنگ در مسیر كشورهای جاده ابریشم قدیم است اما به آن محدود نمی‌شود و به كشورهای جنوب شرقی و جنوب آسیا از جمله پاكستان گسترش خواهد یافت.
راه ابریشم نوین از سه مسیر شمالی، مركزی و جنوبی تشكیل شده است. بخش شمالی چین را از طریق كشورهای آسیای مركزی (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان، افغانستان و تركمنستان و ازبكستان) به روسیه و اروپا متصل می‌كند. مسیر مركزی از آسیای مركزی به ایران و خلیج فارس و همچنین تركیه و دریای مدیترانه می‌رسد.
هدف اصلی برنامه تجارت و سرمایه گذاری چین كه هسته اصلی سیاست خارجی پكن را تشكیل می دهد، پیوند آسیا و اروپا از طریق مجموعه ای از زیرساخت ها شامل جاده، راه آهن، ناوگان دریایی و برخی راه های ارتباطی دیگر است. به این ترتیب صادرات و واردات چین در یك دهه آینده به ترتیب ۱۰ درصد و ۵ درصد افزایش خواهد یافت.
سیاستگذاران دولت، همزمان با پروژه جاده ابریشم جدید دیگر سرمایه گذاری ها در خارج از كشور را زیر ذره بین برده اند و از اجرای هرگونه برنامه ای كه به نظرشان بدون توجیه اقتصادی بیاید به طور جدی جلوگیری می كنند. كشورهای عربستان، روسیه،‌ مالزی، فیلیپین، اندونزی، تایلند و پاكستان بیشترین نفع جانبی را از جاده ابریشم جدید خواهند برد.

**چین به دنبال جذب متحد قدیمی آمریكا
همچنان كه چین با سرعت در حال رقابت با آمریكا است و بسیاری پیش بینی می كنند كه آمریكا را به زودی پشت سر خواهد گذاشت اما همچنان ایالات متحده یاران قدرمتمندی را در این صف كشی كنار خود دارد.
چندی است كه چین در تلاش است برای دستیابی به اروپا نظر مساعد انگلیس را به طرح جاده ابریشم جدید جلب كند اما موفق نشده است. چین انتظار دارد تا لندن ابتكار عمل آن موسوم به 'كمربند و جاده' را كه یك پروژه زیرساختی عظیم است، تایید كند.
هدف از این پروژه احیای مسیر تجاری با قدمت جاده ابریشم و ایجاد دسترسی بازاری بیشتر برای شركت‌های چینی‌ است. با این حال دولت انگلیس چندان به این پروژه خوش‌بین نیست. ترزا می، نخست وزیر انگلیس به تازگی با یك هیات بزرگ سفری به چین داشت اما بازهم از تایید پروژه یك كمربند- یك جاده چین سرباز زد.
سخنگوی ترزا می گفته است گرچه این ایده وعده‌هایی دارد اما لازم است كه آن با استانداردهای بین‌المللی مطابقت داده شود. به این ترتیب پیش بینی می شود كه اگرچه چین با سرعت زیادی رو به رشد است اما برای پشت سر گذاشتن آمریكا همچنان راه دشواری را در پیش دارد.
اروپام*1429
ناشر:محسن طاهرزاده