۱۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82823264
T T
۰ نفر
قطعه سازان ایرانی به شبكه جهانی قطعه سازی متصل می ‌شوند

تهران- ایرنا- معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از برنامه ریزی برای اتصال قطعه سازان ایرانی به شبكه جهانی سازی قطعه سازی در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «بهزاد اعتمادی» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو در محل این سازمان افزود: صنعت خودروسازی در تولید ناخالص داخلی كشورهای پیشرفته رتبه سوم گردش مالی را پس از نفت و بانكداری داراست و بر این اساس به عنوان لوكوموتیو صنعتی ایران اهمیت ویژه‌ای دارد.
به گفته این مقام مسئول، یك خودرو از قطعات زیادی تشكیل شده و زنجیره تامین وسیعی دارد كه با خود اشتعالزایی و به چرخش درآوردن سرمایه را به دنبال داشته و جزو صنایع استراتژیك است.
وی یادآور شد: پس از اجرای برجام اتفاقات خوبی در صنعت خودرو كشور رخ داد و این صنعت طی دو سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه كرد.
معاون ایدرو تصریح كرد: با این حال، صنعت قطعه‌سازی كشور همگام با خودرو سازی رشد نداشت و در این همایش به دنبال وصل كردن قطعه سازان كشورمان به شبكه جهانی تامین قطعه هستیم.
اعتمادی یادآوری كرد: بیش از 85 درصد یك خودرو را قطعات آن تشكیل می دهد كه شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیكی، 30 درصد قطعات لاستیكی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.

** آغاز مذاكره با پتروشیمی ها
وی با اشاره به خام فروشی در صنعت پتروشیمی، از آغاز مذاكراتی با مدیران این صنعت برای در اختیار قرار دادن مواد اولیه مورد نیاز در قطعه سازی بویژه مواد پلیمیری و پلاستیكی خبر داد.
معاون ایدرو خاطرنشان كرد: كاهش هزینه قطعات مصرفی و در نتیجه كاهش قیمت تمام شده و ارتقای رقابت پذیری خودروهای داخلی از این محل متصور است، البته مشروط به اینكه خارجی ها نیز فناوری های روز این قطعات را به ایران منتقل كنند.
وی ابراز امیدواری كرد با قراردادهای سرمایه گذاری مشترك (جوینت ونچر) با خارجی ها كه بویژه پس از برجام اجرایی شده است، امكان به روزرسانی صنعت قطعه سازی فراهم شود.

** چشم انداز تولید خودرو در سال 1400
اعتمادی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی صنعت خودرو برای سال 1400، اظهار داشت: در این سال قرار است بیش از 2 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در كشور تولید شود كه 200 هزار دستگاه محصولات جدید ایران خودرو و پژو، 150 هزار دستگاه محصولات جدید شركت های سایپا و سیتروئن و 300 هزار دستگاه محصولات جدید رنو خواهد بود.
وی اضافه كرد: همگی این خودروها از فناوری های روز برخوردار خواهد بود و بر همین اساس صنعت قطعه سازی كشور نیز به همان نسبت باید رشد یابد و به روز شود.
معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو بیان داشت: تا سال 1400 همچنین تعداد 700 هزار دستگاه از خودروهای فعلی حاضر در كشور با ارتقای كیفی و فناوری به تولید ادامه خواهند داد و علاوه بر این، برای 500 هزار دستگاه دیگر نیز ظرفیت وجود دارد كه باید تصمیم بگیریم با چه محصولات پیشرفته ای از این پتانسیل استفاده شود.
وی در پایان از تدوین نهایی استراتژی صنعت خودروی كشور با مشاركت یك شركت معتبر آلمانی خبر داد.

**حضور 12 كشور در همایش تهران
برپایه این گزارش، امیرحسن كاكایی دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی صنعت خودروی تهران از دریافت 150 مقاله به دبیرخانه انجمن خبر داد كه 50 مورد آنها منتشر خواهند شد.
وی همچنین از حضور هزار و 560 نفر از متخصصان و فعالان صنعت خودروی كشور و همچنین 220 نفر میهمان خارجی از كشورهای آلمان، فرانسه، كره جنوبی، ژاپن، چین، تایوان، هند، روسیه، تركیه، عراق، تركمنستان و ایتالیا در این همایش بین المللی خبر داد و یادآور شد: در حاشیه این همایش، نمایشگاهی به متراژ سه هزار متر مربع از صنعت خودرو و قطعه سازی كشور برپا خواهد شد.
این مقام مسئول، برگزاری نشست های رو در رو (B to B) ، امضای تفاهم نامه ها و بحث و گفت وگو در زمینه زنجیره تامین خودروهای سنگین و تجاری را از جمله محورهای همایش تهران برشمرد.

** خودروهای برقی و هیبریدی
دبیر علمی همایش در پاسخ به پرسش ایرنا درخصوص برنامه های همایش برای زنجیره تامین خودروهای برقی و هیبریدی، خاطرنشان كرد: در زمینه تولید خودروهای برقی و هیبریدی، 2 خودروساز بزرگ كشور برنامه ریزی كرده و اقدام هایی را آغاز كرده اند و امید می رود طی 2 تا سه سال آینده نخستین نمونه های پلتفرم این خودروها وارد صنعت خودرو شود.
كاكایی تصریح كرد: در روز دوم این همایش بطور خاص و ویژه به موضوع خودروهای برقی و هیبریدی و قطعه سازی آنها پرداخته می شود.
وی گفت: هنوز تولید چنین خودروهایی در كشور اقتصادی نیست و باید با تعامل و گفت وگو با سازندگان خارجی، همچنین به روز كردن قطعه سازان داخلی در این راستا گام برداشت.
به گزارش ایرنا، پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو با محوریت «زنجیره تامین رقابت پذیر (مواد اولیه، قطعه سازی، لجستیك)» 24 و 25 بهمن ماه امسال در مركز همایش های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.
به گفته كارشناسان، فرصت به دست آمده در این همایش می تواند برای صنعت خودرو و صنعت قطعه سازی كشور مفید باشد، زیرا پس از تحریم ها، در فضای به وجود آمده می توانیم آزادانه و بدون هزینه كردن ارز اضافی برای دور زدن تحریم ها، به فكر انتقال فناوری و به روز كردن صنعت خودرو و صنایع وابسته باشیم؛ كاری كه بیش از سه سال است كه پله پله در حال انجام آن هستیم.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام* 3065* 1070*2025
خبرنگار: محمد ملك دار*انتشار دهنده: لیلا جودی
۰ نفر