۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۲۴
کد خبر: 82822444
T T
۰ نفر
انتقال پایگاه نظامی آمریكا در اوكیناوا، حمایت دولت و مخالفت مردم

پكن - ایرنا - انتقال یا برچیده شدن پایگاه نظامی آمریكا در اوكیناوا برای سال هاست كه به مناقشه دولت و مردم ژاپن تبدیل شده است، 'شینزو آبه' نخست وزیر این كشور به رغم اعتراضات مردمی و مخالفت دولت محلی اوكیناوا، همچنان از انتقال پایگاه نظامی آمریكا در اوكیناوا حمایت می كند اما مردم مخالف هستند.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر ژاپن تاكید كرده است با وجود برخی از مخالفت ها بر اساس رای دادگاه عالی این كشور، تغییر و جابجایی این پایگاه هوایی آمریكا به یك منطقه جدید صورت خواهد گرفت.
'تاكه شی اوناگا' فرماندار اوكیناوا از جمله مخالفان این طرح است و بسیاری از مردم این منطقه نیز شكایت نامه هایی را تسلیم دولت مركزی كرده و خواستار تعطیلی كل پایگاه های آمریكا در اوكیناوا شده اند.
این اظهار نظر پس از آن انجام می شود كه نتایج انتخابات شهرداری و شورای شهر ناگو دیروز دوشنبه نشان داد كه 'تاكی یوتو توگوچی' 56 ساله توانسته است بر رقیب خود 'سوسومو اینامین' 72 ساله پیروز شود كه از طرفداران فرماندار اوكیناوا بود و شكست او خبر خوبی برای آبه محسوب می شود تا روند انتقال پایگاه را تسریع كند.
دادگاه عالی ژاپن اواخر سال 2016 میلادی رای داد ساخت پایگاه جدید آمریكا و روند انتقال از پایگاه قدیمی ممانعت قانونی ندارد و دست آبه را در اجرای این طرح بازگذاشت.
آمریكا می خواهد با موافقت دولت مركزی ژاپن پایگاه خود را از منطقه پرجمعیت شهر «گینووان» در اوكیناوا به شهر «ناگو» در منطقه «هنوكو» منتقل كند.
مدت هاست دولت محلی تلاش می كند مانع این جابجایی شود و از سال 2013 میلادی میان دولت های محلی و مركزی در ژاپن، منازعه شدیدی در این باره وجود داشته و دادگاه عالی ژاپن به نفع دولت مركزی رای داده است.
در شكایت های جدید آمده است كه در جریان ساخت پایگاه جدید نظامی آمریكا مسائل زیست محیطی مراعات نشده است و بستر دریا در معرض تهدید قرار دارد و این می تواند منطقه را به مخاطره بیندازد.
با وجود همه این اتفاقات به نظر نمی رسد كه دولت مركزی به دنبال تحولی باشد بخصوص آنكه 'یوشیهیدا سوگا' سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفته است كه به شكایت مربوطه نمی پردازد اما اطمینان دارد كه دولت در تصمیم خود تغییری نخواهد داد و جابجایی صورت خواهد گرفت.
مردم اوكیناوا و برخی از شهرهای دیگر این كشور بارها دست به اعتراضات خیابانی در این باره زده اند سال قبل در جریان تظاهرات مردم اوكیناوا علیه انتقال پایگاه نظامی 'فوتمنا' آمریكا در این منطقه، برای نخستین بار فرماندار اوكیناوا نیز حضور یافت.
سال هاست كه برنامه انتقال پایگاه آمریكایی از منطقه 'فوتنما اوكیناوا' كه منطقه ای با جمعیت زیاد است به نواحی شمالی كم جمعیت به دلیل همین اعتراضات نافرجام مانده است.
این در شرایطی است كه اینك با نزدیك شدن به زمان تكمیل پایگاه جدید، فرماندار كه خود از معترضان اصلی به طرح جابجایی نیروگاه است بار دیگر خواستار توقف این برنامه و خروج كامل آمریكایی ها از اوكیناوا شده است.
پایگاه جدید آمریكا به نام 'هنوكو' هنوز در حال ساخت است فرماندار در جمع معترضان اعلام كرده است كه اكنون زمان گشودن یك جبهه جدید علیه آمریكا و ساخت این پایگاه جدید است و به چنین كاری اجازه داده نخواهد شد.
بسیاری از معترضان در ماه های اخیر، بارها مبادی ورودی به سمت پایگاه جدید را مسدود كرده و اجازه ساخت و ساز و تكمیل پایگاه را نداده اند.
فرماندار به مردم و معترضان قول داد هر كاری را با استفاده از هر ابزار لازم انجام خواهد داد تا مانع نقل و انتقال پایگاه نظامی آمریكا شود.
از سال 2014 میلادی كه مساله انتقال پایگاه جدیت گرفت مردم بارها و بارها در این منطقه دست به اعتراضات گسترده زده و خواستار خروج نظامیان آمریكایی از كل ژاپن شده اند.
آمریكا كنترل اوكیناوا را از پایان جنگ جهانی دوم تا سال 1972 میلادی در اختیار داشته و این منطقه هنوز میزبان تعداد زیادی از نیروی 47 هزار نفری آمریكا در ژاپن است.
جرایم صورت گرفته در منطقه اوكیناوا از سوی نظامیان آمریكایی مستقر در این پایگاه همواره در صدر اخبار ژاپن قرار دارد و مخالفت شدید مردم این كشور را با حضور نظامیان آمریكایی و استقرار این پایگاه در پی داشته است به گونه ای كه نتایج آخرین نظرسنجی صورت گرفته نشان می دهد كه بیش از 70 درصد از ساكنان اوكیناوا مخالف جابجایی محل پایگاه نیروهای آمریكا در این منطقه بوده و خواستار برچیدن كامل آن هستند.
ژاپن از متحدان اصلی آمریكا در شرق آسیاست علاوه بر تجهیزات و ادوات نظامی آمریكا مستقر در ژاپن، ارتش آمریكا ماه آوریل سال 2017 میلادی ده‌ها بالگرد، جنگنده و هواپیمای جاسوسی برای مقابله با كره شمالی در پایگاه‌هایش در ژاپن مستقر كرد.
ارتش دو كشور نیز هرچند وقت یكبار رزمایش نظامی مشترك برگزار می‌كنند.
آساق**231**1904**