آموزش و پرورش الگوي درسي درباره فرصتها و تهديدهاي فضاي مجازي طراحي كند

تهران- ايرنا- كارشناس علوم ارتباطات و پژوهشگر اجتماعي گفت: آموزش و پرورش با طراحي يك الگوي برنامه ريزي درسي صحيح مي تواند به تقويت حس نوع دوستي، آشنايي دانش آموزان با جذابيت ها، فرصت ها و تهديدهاي فناوري هاي جديد و فضاي مجازي كمك كند.

روح الله مهرجو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ايرنا با بيان اينكه وزارت آموزش و پرورش با تقويت و آگاهي بخشي دانش آموزان درباره جوانب مختلف فضاي مجازي مي تواند در انسجام اجتماعي آنان تاثير بسزايي داشته باشد، اظهار داشت: شبكه هاي مجازي، دانش آموزان را كه قشر عظيمي از نوجوانان هستند به طور ناخواسته از دنياي واقعي دور كرده و به فضاهاي غيرحقيقي وارد مي كنند.
وي پيامدهاي منفي كاربري در شبكه هاي اجتماعي براي دانش آموزان را به مراتب بيشتر از بزرگسالان دانست و گفت: فضاي مجازي گاه دانش آموزان را در مسير زندگي با آسيب هاي اجتماعي فراواني رو به رو مي كند.
وي با اشاره به اينكه خانواده ها، نهادهاي آموزشي و متوليان امر بايد به وظايف خود براي آگاهي رساني و آموزش جامعه به ويژه دانش آموزان در خصوص آسيب هاي فضاي مجازي عمل كنند، ادامه داد: در اين ميان جامعه شناسان اجتماعي نيز لازم است تهديدات اين حوزه را تشريح كرده و با ارائه راهكارها و برنامه هاي جامع به بررسي اين فضاها پرداخته و اثرات سوء آن را كنترل كنند.
اين كارشناس علوم ارتباطات با بيان اينكه ورود دانش آموز به اين فضاها بدون كنترل و نظارت است و همين سبب شده تا نوجوان به هيجان رفتاري، تنش، بلوغ زود رس، گسست روابط عاطفي و اجتماعي، انزوا و دوري گزيدن از گروه همسالان دچار شود، تصريح كرد: قبل از ورود هرگونه فناوري به يك جامعه بايد بسترهاي فكري، فرهنگي و كاربردي آن فناوري فراهم شود كه نهادهاي متولي بايد اين بسترها را آماده كنند.
مهرجو ادامه داد: هيجان هاي رفتاري ناشي از كاربري در فضاي مجازي، موجب بلوغ زود رس نوجوانان شده و در برخي موارد انحرافات جنسي را نيز به دنبال دارد.
وي اضافه كرد: فضاي مجازي طي سال هاي اخير در كشور با سرعت زيادي همه گير شده و آسيب هاي آن گريبان خانواده ها و فرزندان آنان را گرفته است، گاهي والدين به جاي پيشگيري و كنترل فعاليت نوجوان خود در فضاي اينترنت و شبكه هاي مجازي آنها را تشويق مي كنند كه اين مساله بسيار تاسف آور است.
كارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعي خاطرنشان كرد: خانواده ها بايد با ايجاد سرگرمي هاي مناسب سني، آموزش ها و بازي هاي منطبق با گروه سني كودكان و نوجوانان، امكانات و شرايط نشاط و سرگرمي فرزندان خود را فراهم كنند و در اين ميان رسانه ها نيز به عنوان مرجع رسمي در كشور موظف هستند با واقع بيني در زمينه فناوري هاي جديد، بسترهاي لازم فكري، فرهنگي و آموزشي را براي خانواده ها و كودكان و نوجوانان فراهم آورند تا دانش آموزان به عنوان آينده سازان كشور از آسيب هاي احتمالي اين فناوري مصون بمانند.
مهرجو كاهش مطالعه در دانش آموزان، از دست رفتن انعطاف پذيري در تعليم و تربيت، آثار منفي بر كاركردهاي آموزش و پژوهشي و كاهش فعاليت هاي علمي و آموزشي را از جمله تاثيرات منفي استفاده بيش از حد از فضاي مجازي در ميان دانش آموزان برشمرد و گفت: مدارس و نهادهاي آموزشي نيز مي توانند با اعمال محدوديت در خصوص تلفن هاي هوشمند، زمينه بروز مشكل براي دانش آموزان و نوجوانان را محدود كنند.
كارشناس علوم ارتباطات و پژوهشگر اجتماعي اضافه كرد: نداشتن اطلاعات كافي والدين بزرگترين مانع كنترل دسترسي نوجوانان به فضاي مجازي سالم از نگاه روانشناسان است كه مي توان با برگزاري همايش ها، كارگاه هاي آموزشي به آنها در اين زمينه كمك كرد.
وي بيان داشت: استفاده از موتورهاي جست وجوي مخصوص نوجوان، استفاده از گوشي هاي همراه و تبلت ها با دسترسي محدود، خريداري اينترنت سالم، استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهاي سالم سازي شده براي سنين پايين در گام هاي بعدي، حضور كودكان را در فضاي مجازي مديريت خواهد كرد.
مهرجو ادامه داد: استقبال گسترده نوجوانان از شبكه هاي اجتماعي مجازي، بررسي مسائل مربوط به اين شبكه ها براي اتخاذ تصميمات صحيح و برنامه ريزي دقيق توسط مسئولان فرهنگي و اجتماعي و نيز والدين، ضروري به نظر مي رسد.
وي با تاكيد بر اينكه حوزه دانش آموزي از مهمترين حوزه هاي مطالعاتي است كه بايد توجه ويژه اي به آن داشت، اضافه كرد: مساله امنيت دانش آموزان همواره يكي از مهمترين چالش هاي نظام آموزشي و دستگاه هاي مسئول در برقراري نظم و امنيت به شمار مي آيد و مساله ورود به فضاي مجازي و اينترنت از معضل هاي امنيتي مبتلا به دانش آموزان است كه بايد به آن توجه كرد.
اين كارشناس علوم ارتباطات خاطرنشان كرد: گسترش استفاده از فضاهاي مجازي، بدون فراهم آمدن زيرساخت‌ هاي فرهنگي لازم، مي‌تواند چالشي فراروي انتقال ارزش‌ها، باورها و هنجارهاي ملي و ‌مذهبي محسوب شود.
اكنون حدود 13 ميليون و 500 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصيلي در 105 هزار مدرسه سراسر كشور مشغول به تحصيل هستند.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مريم جلوداران**انتشار: زينب كارگر