سعید ابوالخیریان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برآورد اولیه ما برای طراحی و ساخت این قطعه از آزاد راه تهران - شمال، 2.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری است كه در مدت 4 سال تكمیل خواهد شد.
نماینده شركت چنگ دا چین اظهارداشت: قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال در منطقه صعب العبور قرار دارد و تخصص این شركت چینی با 70 سال سابقه، اجرای طرح های بزرگ زیرساخت های حمل ونقل، تونل و پل در مناطق سخت و كوهستانی است و هم اكنون ساخت بزرگترین پل جهان نیز توسط این شركت در چین در دست اجرا است.
وی با بیان اینكه طراحی اولیه قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال توسط این شركت چینی انجام شده است، گفت: با سفر یك ماه پیش رئیس بنیاد مستضعفان به چین پیش تفاهم نامه قرارداد نهایی بین این شركت چینی و بنیاد مستضعفان به امضا رسید.
نماینده شركت چنگ دا چین با اشاره به زمانبندی اجرای این پروژه در آزادراه تهران - شمال اظهارداشت: این شركت چینی زمانبندی خوبی برای اجرای این پروژه بزرگ ملی ارائه داده تا در طول 4 سال این قطعه در یك منطقه سخت كوهستانی ساخته شود.
مدیر سرمایه گذاری شركت چنگ دا چین در ایران پیش بینی كرد: با توجه به روند اجرایی شدن این پیش تفاهم نامه قرارداد نهایی آن تا 4 ماه آینده بین بنیاد مستضعفان و شركت چنگ دا چین به امضا برسد.
وی اظهارداشت: در تفاهم نامه اولیه مقرر شده كه برای ساخت قطعه سوم آزادراه تهران - شمال 85 درصد نیروی انسانی مورد نیاز از جوانان ایرانی استفاده شود و برآوردهای اولیه ما نشان می دهد كه در مجموع برای اجرای این قطعه بیش از 5 هزار نفر نیروی انسانی مورد نیاز است.
به گفته ابوالخیریان، در این پیش تفاهم نامه مقرر شده است كه این شركت چینی پس از امضای قرارداد نهایی در طول اجرای این پروژه هیچگونه افزایش قیمتی را اعمال نكند و با همان نرخ توافقی اولیه این پروژه را به پایان برساند.
به گزارش ایرنا، قطعه یك آزادراه تهران - شمال به طول 32 كیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز می شود و با عبور از مناطق كن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانك می رسد.
با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی كه از طریق كرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 كیلومتر كوتاه می شود.
شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل و شركت آزادراه تهران - شمال درصدد است این قطعه تا پایان سال جاری زیر بار ترافیك برود. این قطعه 32 كیلومتری دارای 39 تونل رفت و برگشت به طول 31 كیلومتر و 500 متر است و 25 پل به طول 3 كیلومتر و 100 متر در این قطعه ساخته شده است.
طراحی و معماری آزادراه تهران - شمال به گونه ای انجام شده است كه هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیبایی های این آزادراه استفاده كنند و برای نخستین بار در كشور منظر و معماری راه در این آزادراه مورد توجه قرار گرفته است.
برای آماده سازی این آزادراه 121 كیلومتری در مجموع باید 180 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 100 كیلومتر ساخته شود و تعداد پلهای بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 95 پل به طول حدود 13 كیلومتر با شیب 6 درصدی جاده است، تردد در این محور بیش از 35 درصد كاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به طول 22 كیلومتر حدفاصل دو آب شهرستانك - پل زنگوله دارای 45 تونل به طول 33 كیلومتر و 900 متر است و برای آماده سازی این قطعه باید 28 پل بزرگ در این مسیر احداث شود و طول پل های این قطعه 2 كیلومتر و 900 متر خواهد بود.
برای ساخت این آزادراه به خصوص در قطعه یك آن مشكلات زیادی در خصوص زمین های معارض وجود داشت كه خوشبختانه با همكاری تمام دستگاه های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشكلات مربوط به زمین های معارض این منطقه حل شد و شركت آزادراه تهران - شمال ( وابسته به بنیاد مستضعفان) و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارند با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه در سال 99 به بهره برداری كامل برسد.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 47 كیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و دارای 92 تونل رفت و برگشت به طول 33 كیلومتر و 500 متر و 38 پل خواهد بود.
قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 كیلومتر است به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یك خط كندرو نیز وجود دارد كه با همت دست اندركاران به خصوص شركت آزادراه تهران - شمال تابستان 94 زیر بار ترافیك رفته است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108**6075
خبرنگار: ایرج منصوری** انتشاردهنده: زهرا هجینی نژاد
با 2.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری؛
طراحی اولیه قطعه سوم آزادراه تهران-شمال توسط یك شركت چینی انجام شد
۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۳۳
کد خبر:
82821568
تهران - ایرنا - مدیر سرمایه گذاری شركت چنگ دا چین در ایران از طراحی قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال توسط متخصصان این شركت چینی خبر داد و گفت : مذاكرات مسئولان با این شركت برای طراحی، اجرا و فاینانس قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال از 6 ماه پیش با مسئولان بنیاد مستضعفان آغاز شده است.