دادستان تهران:14 دستگاه و نهاد خصوصی، عمومی و دولتی در حادثه پلاسكو مقصر شناخته شدند

تهران - ایرنا- دادستان تهران اعلام كرد: بر اساس نظریه كارشناسی دادگاه در پرونده حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان تجاری پلاسكو در تهران، 14 دستگاه و نهاد خصوصی، عمومی و دولتی در این پرونده مقصر تشخیص داده شده اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از دادستانی تهران، عباس جعفری دولت آبادی در بیست و ششمین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران كه روز شنبه چهاردهم بهمن ماه امسال با حضور معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت و دادیاران ناحیه 25 دادسرا، برگزار شد، این مطلب را اعلام كرد.
پلاسكو حدود یكسال پیش در روز پنجشنبه 30 دی ماه 1395 پس از 54 سال فعالیت تجاری، دچار حریق شد و تلاش آتش نشانان برای مهار آتش سوزی توفیقی نداشت. در این حادثه، ساختمان پلاسكو بطور كامل فروریخت و 560 واحد تجاری آن نابود شد. 21 نفر نیز در جریان این آتش سوزی و ریزش ساختمان جان باختند كه 17 تن از آنان، آتش نشان بودند.
از ساختمان پلاسكو كه در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول تهران واقع بود، به‌ عنوان اولین آسمان‌خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه یاد می شد. این ساختمان 17 طبقه با اسكلت فلزی و دارای 42 متر ارتفاع در سال 1341 افتتاح شده بود و یكی از مهمترین مراكز تولید و فروش پوشاك در پایتخت بود.
دادستانی تهران به جزییات نظریه كارشناسان دادگستری در باره حادثه آتش سوزی پلاسكو اشاره ای نكرده است.

**جنگ روانی علیه نظام و شاخصه‌های آن
جعفری دولت‌آبادی در مورد شاخصه‌های جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی اظهاركرد: دشمن و برخی عوامل آن با وقوع هر رویدادی هر چند كوچك، به دنبال تخریب مسوولان هستند.
وی اقدامات رسانه‌ها به‌ویژه در عرصه فضای مجازی و اظهارات برخی افراد را زمینه‌ساز بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: وقتی رسانه‌ها در خصوص مشكلات اقتصادی و فساد برخی مسؤولان، بدون انعكاس اقدامات مثبت و ایجابی ، اخبار و مطالبی منتشر می‌ كنند، به نوعی به جنگ روانی دامن می ‌زنند.

**طرح شبهات
دادستان تهران دومین شاخصه جنگ روانی را طرح شبهات اعلام كرد و در ذكر مثال، به سخنان رییس قوه قضاییه در همایش اخیر با روسای كل دادگستری‌ و دادستان‌های مراكز استان‌ها در خصوص اعلام مشخصات و انتشار تصویر قضات متخلف پرداخت و روند شبهه‌افكنی از سوی برخی افراد و رسانه‌ها نسبت به این اظهارات را این چنین توضیح داد: از روز شنبه (17 بهمن امسال) تخریب دستگاه قضایی و ایجاد شبهات آغاز شد؛ بدون آن كه نكات مثبت مطرح شده در این همایش مورد توجه قرار گیرد.
وی با ذكر مثالی دیگر به موضوع مبارزه با فساد پرداخت و گفت: برخی مدعی‌ اند مبارزه‌ قوه قضاییه با فساد سیاسی است؛ بدون این كه پاسخ دهند كه آیا این تعداد متهمانی كه در این راستا تحت تعقیب قضایی قرار گرفته یا محكوم شده‌اند، از یك جناح سیاسی بوده‌اند و یا از جناح‌ها و طیف‌های مختلف هستند؛ این افراد با هدف ایجاد شبهه، در خصوص یك موضوع، به صورت همزمان و از طریق رسانه‌های داخلی و خارجی و در ابعاد گسترده مطالبی را منتشر و با بمباران خبری، اعتماد مردم را نسبت به عملكرد مسوولان مخدوش ‌می‌ كنند.

**تهاجم خبری و تلاش برای مدیریت افكار عمومی
جعفری دولت آبادی سومین شاخصه جنگ روانی را تهاجم خبری علیه جمهوری اسلامی از سوی افراد و برخی رسانه‌های داخلی و خارجی برشمرد و به ادعای استفاده گروه انصارالله یمن از موشك‌های ایرانی در حمله به ریاض یا ادعای نقض حقوق بشر یا كشف حجاب در ایران اشاره كرد و افزود: در موضوع حجاب، رسانه‌های خارجی تهاجم خبری را علیه جمهوری اسلامی آغاز كرده‌اند؛ در حالی كه اقدام اخیر توسط چند نفر صورت گرفته، اما در مقابل آن میلیون‌ها زن باحجاب در كشور حضور دارند. این ادعاها در صدر اخبار سایت‌های معاند و خبرگزاری‌های خارجی قرار می‌گیرد تا پروژه تهاجم خبری رسانه‌های خارجی بابت این موضوعات عملی شود.
دادستان تهران، تمركز بر روی افكار عمومی را چهارمین شاخصه جنگ روانی دانست و ادامه داد: هدف جنگ روانی، مدیریت و هدایت افكار عمومی است؛ به گونه‌ای كه حتی نسبت به برخی حوادث طبیعی مانند وقوع سیل یا بارش برف نیز متمركز می‌شوند تا افكار عمومی را به سمتی كه خود می‌خواهند منحرف سازند. در همین راستا برخی رسانه‌های داخلی و خارجی به یك باره برخی اخبار را برجسته می ‌كنند تا توجه مردم به امور دیگری جلب شود.

**انتشار مطالب خلاف واقع و پخش شایعات
دادستان تهران شاخصه پنجم در جنگ روانی را انتشار مطالب خلاف واقع، شایعات و دروغ ‌پراكنی عنوان كرد و در توضیح چگونگی دروغ‌پراكنی بر اساس یك واقعیت، گفت: برای مثال هجمه‌هایی كه طی چند ماه اخیر علیه رئیس قوه قضاییه صورت گرفت، در دوران بعد از پیروزی انقلاب تا كنون سابقه نداشته و علت این هجمه‌ها ایستادگی ایشان و دستگاه قضایی در مقابل فساد بوده است.
جعفری دولت‌آبادی درباره تحریف مطالب گفت: گاه یك حرف منطقی را به گونه‌ای تحریف یا تقطیع می‌ كنند كه برداشت دیگری از آن بشود و افكار عمومی را به سمتی كه می ‌خواهند هدایت می ‌كنند.
وی افزود: امروز به لحاظ قدرت رسانه و فضای مجازی و سرعت اطلاع‌رسانی، هدایت افكار عمومی به‌ویژه در كشورهایی مانند ایران به سادگی صورت می‌پذیرد؛ اما در كشورهای غربی به لحاظ وجود رسانه‌های متعدد، این رسانه‌ها اثر یكدیگر را خنثی می‌سازند.

**نقش صدا و سیما در خنثی كردن اهداف جنگ روانی
دادستان تهران به راهكارهای مقابله با جنگ روانی پرداخت و در این راستا، با توصیه برای اقناع‌ سازی اظهاركرد: دفاع از سخن حق و منطبق با حقیقت، امری ضروری است؛ به عنوان مثال اظهارات رئیس قوه قضاییه در همایش روسای كل دادگستری استان‌ها در خصوص قضات، سخن حقی است؛ اما آن را به نحوی تحریف كردند تا این گونه جلوه دهند كه دستگاه قضایی به قدری فاسد شده كه رئیس قوه نیز به آن واكنش شدید نشان داده است؛‌ این در حالی است كه اظهارات رئیس قوه قضاییه، با هدف حمایت از قضات سالم، شایسته و زحمتكش بود.
جعفری دولت‌آبادی با انتقاد از رویكرد صدا و سیما كه در برخی موارد به جای تلاش برای اقناع‌ سازی، در جهت عكس حركت می كند، ادامه داد: رسانه ملی سخنان نخست رئیس قوه قضائیه دایر بر انتشار اسامی و تصویر قضات را در یك روز به صورت مكرر و در تمامی بخش‌های خبری پخش كرد، اما اظهارات مجدد ایشان در جلسه شورای مسوولان عالی قضایی در هفته گذشته (9/11/96) كه از قضات شایسته و سالم تشكر و به شدت دفاع شد را صرفا چند بار خبری كرد؛ ضمن این كه سایر رسانه‌ها و از جمله مطبوعات نیز رویكرد مشابهی را در پیش گرفتند.
وی اتخاذ رویكرد گزینشی از سوی برخی رسانه‌ها را بر خلاف وظیفه اقناعی آن‌ها دانست و افزود: بر خلاف این وظیفه، در برخی موارد اقدامات مثبت قوه قضاییه در جهت منفی منعكس می‌شود و به عنوان مثال با صدور یك رای برائت، هجمه‌ها به سوی قاضی صادركننده‌ رأی و دستگاه قضایی شروع می‌شود؛ ضمن این كه در صدور حكم محكومیت نیز مدعی سیاسی بودن آن می‌شوند و بدین‌ترتیب تصمیم قضایی قاضی از هر نوع كه باشد را مورد هجمه‌های تخریبی قرار می‌دهند كه نتیجه آن تشویش اذهان مردم و ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به قضات و دستگاه قضایی است.

**لزوم پاسخ‌گویی و اطلاع‌رسانی سریع
دادستان تهران اقدام دیگری كه در مقابله با جنگ روانی باید رخ دهد را پاسخگویی به موقع از سوی مسئولان دانست و اطلاع‌رسانی در خصوص پرونده‌های قضایی را در این راستا ضروری خواند و گفت: قوه قضاییه به لحاظ وظیفه ذاتی خود كه رسیدگی قضایی است، در مقابل برخی ادعاها سكوت می‌كند و گاهی به اعلام نظر و ارائه توضیحات می‌ پردازد كه چنین مواردی نیز با برخی تفسیرهای نابجا مواجه می‌شود؛ لذا پاسخگویی در حد رفع شبهه‌ها، تكذیب دروغ‌ها و روشن‌گری اذهان عمومی ضروری است.
جعفری دولت‌آبادی تسریع در پاسخ‌دهی را راهكار دیگری دانست كه در خنثی نمودن جنگ روانی از سوی دشمن مؤثر است. وی با مردود شناختن این رویه كه پس از بیان دروغ‌ها و تخریب افكار عمومی، پاسخگویی به عمل آید، اظهار داشت: تاخیر در پاسخ‌دهی موجب می‌شود فضا به قدری نامناسب شود و اذهان به حدی منحرف گردد كه پاسخگویی فاقد اثر شود و لذا توجه در اطلاع‌رسانی سریع و به‌موقع، زمینه اثرگذاری آن را فراهم می كند.

**نقش رسانه‌ها در رفع شبهات
دادستان تهران نقش صدا و سیما و رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی را واجد اهمیت خواند و با انتقاد از تیتر یكی از خبرگزاری‌ها دایر بر «خروج یك ابربدهكار از كشور»، انتشار چنین مطالبی را بدون بررسی ابعاد قضیه و صحت و سقم آن مذموم دانست و گفت: در پی انتشار این خبر و با بررسی موضوع، مشخص شد این فرد با اخذ مجوز و تضمین لازم از كشور خارج شده است.
جعفری دولت‌آبادی با پذیرش رسالت رسانه‌ها دایر بر اطلاع‌رسانی، اجرای این رسالت را با درج اخبار صحیح و دارای مستند قابل تحقق دانست و ادامه داد: اخباری از این دست موجب مایوس كردن مردم از نظام اسلامی می‌گردد و نتیجه آن بی‌اعتمادی مردم به مسوولان و ترویج این تفكر است كه جمهوری اسلامی ره‌آوردی برای مردم نداشته است.
دادستان تهران جاری كردن گفتمان انقلاب را مهم‌ترین نكته در مقابله با جنگ روانی خواند كه به ویژه نسبت به جوانانی كه پیش از انقلاب و یا اوایل پیروزی انقلاب را درك نكرده‌اند، از اهمیت برخوردار است و در توضیح اظهار داشت: امروزه جوانان ما با موج رسانه‌های غربی كه گفتمان تخریبی دارند، مواجهند و برخی رسانه‌های داخلی نیز به این موج دامن می‌زنند؛ این در حالی است كه مسوولان دلسوز و شایسته بسیاری در كشور داریم.

**تداوم مبارزه با فساد
جعفری دولت‌آبادی به بررسی برخی اخبار منتشره از سوی رسانه‌ها مرتبط با دستگاه قضایی پرداخت كه از جمله، اظهارات فردی مبنی بر این بود كه، قوه قضاییه به جای برخورد با میوه‌های فساد، با ریشه‌های فساد برخورد كند.
وی با اشاره به این كه قوه قضاییه در پرونده‌های مطروحه با میوه‌های فساد مواجه است، موضوع طلاق را به عنوان مثال مطرح كرد و اظهاركرد: طلاق دارای علل، بسترهای فرهنگی و اجتماعی است و قوه قضاییه با اتخاذ راهكارهایی چون مشاوره تخصصی، انتخاب قضات شایسته و متخصص می‌تواند پرونده‌های راجع به طلاق را مدیریت كند؛ اما آیا می‌توان گفت كه قوه قضاییه مسئول طلاق‌های كشور است.

**اعلام آمادگی برای مبارزه با عوامل اصلی فساد
دادستان تهران همین مثال را در مورد فساد كلان اقتصادی ارائه داد و با تأكید بر این كه فساد از ریشه‌ها ناشی می‌شود، خطاب به فردی كه از عدم مبارزه قوه قضاییه با ریشه‌های فساد انتقاد نموده، افزود: ریشه‌های فساد در اختیار دستگاه قضایی نیست، اگر دستگاه‌های ذی‌ربط به جای میوه‌های كال فساد، ریشه‌ها و عوامل اصلی فساد را تحویل قوه قضاییه دهند، حتما با آن‌ها مبارزه می‌شود؛ به شرط آن كه با تعقیب قضایی برخی افراد مرتبط با جریان‌های سیاسی، به نحوی عكس‌العمل نشان ندهید كه گویا عرش خدا به لرزه درآمده است.
جعفری دولت‌آبادی در عین حال، بر نقش مؤثر دستگاه‌هایی اجرایی در پیشگیری از وقوع فساد تاكید كرد و افزود: ما به صراحت برای برخورد با ریشه‌های فساد اعلام آمادگی می‌كنیم؛ مشروط بر این در چهارچوب وظایف و اختیارات دستگاه قضایی و در حدود مقررات و قوانین جاری كشور باشد.
دادستان تهران در انتقاد از اظهارات برخی افراد در مورد حكم صادره در پرونده گروه امیر منصور آریا گفت: فردی در مورد اجرای حكم مذكور مدعی شد كه «او قربانی شد تا افكار عمومی التیام پیدا كند» این ادعا در حالی مطرح می‌شود كه پرونده این گروه، از بزرگ ‌ترین پرونده‌های اقتصادی سال‌های اخیر بوده است؛ هم‌چنان كه در خصوص برخی آرا دیگر قوه قضاییه را متهم به سیاسی‌ بودن می كنند.
جعفری دولت‌آبادی با غیرقابل توجیه خواندن ادعای یكی از مسئولان اجرایی كه در مورد علت عدم تشكیل جلسات ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی كه اعلام داشته «یكسری مسائل است كه باید بین مسؤولیت ستاد و نهاد قضایی شفاف و برطرف شود»، افزود: این سؤال مطرح است كه چه ارتباطی بین تعقیب قضایی برخی متهمان از سوی قوه قضاییه با عدم تشكیل جلسات ستاد مذكور وجود دارد؟ و انتظار می‌رود برخی مسؤولان اجرایی اقدامات غیرقابل توجیه خود را به پرونده‌های قضایی مرتبط نكنند.

**تاكید بر استقلال دستگاه قضایی
دادستان تهران در پاسخ به اظهارات برخی كه گفته‌اند در مبارزه با فساد، قضات باید مستقل باشند، اظهاركرد: استقلال دستگاه قضایی در قانون اساسی پذیرفته شده است؛ این استقلال نسبی است و به این معنا نیست كه قوه قضاییه با كشیدن دیواری به دور خود، ارتباطش را با سایر قوا قطع كند؛ چون بسیاری از مسائل قوه قضاییه شامل بودجه و استخدام‌ها به صورت متمركز از سوی دیگر قوا تعیین تكلیف می‌شود.
جعفری دولت‌آبادی بر خلاف استقلال «دستگاه قضایی» كه نسبی است، مطلق بودن استقلال «قاضی» را به منزله «فعال مایشاء» بودن قاضی ندانست و در تعیین محدوده استقلال قاضی اظهار داشت: استقلال قاضی در چهارچوب قانون است و لذا قوه قضاییه نمی‌تواند به قضات شاغل در سراسر كشور اعلام نماید كه چگونه حكم صادر كنند‌ و طبق قانون اساسی قضات در اتخاذ تصمیم از استقلال برخوردارند.
وی با اشاره به اظهارات این فرد مبنی بر این كه صدا و سیما، شورای نگهبان و قوه قضاییه باید اصلاح شوند، پاسخگویی در خصوص چنین ادعایی نسبت به صدا و سیما و شورای نگهبان را به مسئولان مربوطه واگذار كرد و در رد این ادعا نسبت به دستگاه قضایی، اظهار داشت: دستگاه قضایی خود را تابع قانون و شرع می‌داند و این كه برخی افراد چنین هجمه‌هایی بر قوه قضاییه وارد می‌كنند، نشانگر استقلال دستگاه قضایی است.
دادستان تهران تداوم انقلاب اسلامی را ناشی از اسلام، رهبری، وحدت، نقش مردم و عملكرد قوه قضاییه در مقابله با حوادث مهم در طول چهل سال گذشته دانست و با تصریح به این كه، قانون اساسی مهر استقلال را بر پیشانی دستگاه قضایی زده است، جلوه‌های این استقلال را در صدور احكام متقن در پرونده‌های متعدد و مهم دستگاه قضایی قابل توجه خواند و عملكرد هزاران قاضی مستقل و شایسته در دستگاه قضایی را، زمینه‌ساز تحقق این استقلال به شمار آورد.

**توجه به مشكلات فرودگاه‌های تهران
جعفری دولت‌آبادی با اشاره به مشكلات ناشی از بارش برف اخیر در فرودگاه‌های تهران و سرگردانی مسافران، توجه بیشتر سرپرست ناحیه 9 دادسرای تهران به موضوع حقوق عامه را ضروری دانست و ضمن تشكر از برگزاری جلسه از سوی سرپرست دادسرای فرودگاه با مسوولان و دستگاه‌های ذی‌ربط، اظهار داشت: علاوه بر تداوم برگزاری چنین جلساتی، موضوعاتی نظیر تاخیر پروازها و نارضایتی عموم از این موضوع باید توسط سرپرست دادسرا پیگیری شده و اقدامات لازم به عمل آید.
وی افزود: برخی تاخیرهای پروازی به لحاظ مشكلات فنی و حساسیت‌های ایمنی است و از این حیث مردم چنین تاخیراتی را می‌پذیرند؛ اما نباید به گونه‌ای رفتار شود كه تمام تاخیرها به مشكلات ایمنی، دلایل برون سازمانی مانند وضعیت آب و هوا و فنی نسبت داده شود.
دادستان تهران در موضوع علل تاخیر پروازها با توجه به علل درون سازمانی ، ادامه داد: در چنین مواردی، تاخیر پروازها باید اطلاع‌رسانی شود تا سرگردانی مسافران را در پی نداشته باشد.
جعفری دولت‌آبادی پیشنهاد كرد برای رفع این مشكل، در زمان صدور بلیط، شماره تلفن همراه مسافر اخذ شده و هرگونه تاخیر پرواز از طریق پیامك به مسافران اطلاع‌رسانی شود.

**لزوم تكریم مسافران
جعفری دولت‌آبادی با تاكید بر ضرورت توضیح علل تاخیر از سوی شركت‌های هواپیمایی به مردم، ضمن انتقاد از رویكرد مسؤولان پروازها دائر بر سلب مسوولیت از خود و انتساب تأخیرها به عوامل بیرونی اظهار داشت: در چنین مواردی، با مسافران برخورد توام با تكریم صورت گیرد و از توهین به آنان اجتناب شود؛ ضمن آن كه مسافران نیز نباید به گونه‌ای عمل كنند كه سازمان هواپیمایی و فرودگاه را با مشكلات دیگری مواجه سازند.
وی بازداشت خلبان در چنین مواقعی را فاقد وجاهت دانست و گفت: این امر در اصل موضوع تاثیری ندارد؛ چرا كه مسوولان شركت‌های هواپیمایی باید به مردم پاسخگو باشند.
دادستان تهران با این توضیح كه وضعیت فرودگاه‌های كشور یكی از مصادیق و مواضع آبرو و حیثیت نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود، اظهاركرد: برای جلوگیری از خدشه به حیثیت كشور، باید به این‌گونه امور توجه بیشتر شود.

**لزوم نظارت سرپرستان نواحی بر عملكرد كاركنان
دادستان تهران با استناد به گزارش دادسرای انتظامی قضات در بازدید از برخی نواحی دادسرا، از سرپرستان نواحی خواست بر رفتار همكاران، شیوه‌های رسیدگی، اطاله دادرسی، رعایت مقررات در احضار و جلب افراد، تهیه بدل حین ارسال پرونده‌ها به مراجع انتظامی، رعایت نظم و انضباط اداری، پاسخگویی، تكریم مراجعین، نظارت بر بازداشتگاه‌ها و سركشی از كلانتری‌ها، نظارت نموده و دقت نمایند كه دستورات صادره از سوی قضات خطاب به ضابطان، صریح و بدون ابهام باشد.
اجتمام** 7329** 1569
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej