رئيس دفتر تبليغات اسلامي قم: اجراي عدالت اجتماعي از مهمترين وظائف نظام اسلامي است

اصفهان - ايرنا - رئيس دفتر تبليغات اسلامي قم گفت: اجراي قسط و محقق كردن عدالت اجتماعي در جامعه اسلامي يكي از مهمترين وظائف حاكميت است و شيعه براي آن همواره تاوان هاي سنگين داده است.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين ' احمد واعظي ' روز پنجشنبه در دومين سمينار از سلسله سيمنارهاي علمي ولايت فقيه در اصفهان بيان كرد: توجه به عدالت اجتماعي در فرهنگ شيعه و مردم سالاري ديني به عنوان يك ركن مهم و در راس اهداف انبياي الهي مطرح شده است.
وي ادامه داد: اين درحالي است كه در مكتب ليبرال دموكراسي رقابت در بازار سرمايه داري موجب ذبح شدن يكي از طرفين خواهد شد و همواره بخشي برنده و بخشي بازنده خواهند بود و نتيجه آن اختلاف طبقاتي است.
رئيس دفتر تبليغات اسلامي قم با اشاره به نگاه اسلام به مساله حكومت گفت: از منظر شيعه امامت همانند نبوت عهد الهي است و لذا اين عهد با نصب الهي مشخص مي شود.
وي ادامه داد: شيعه معتقد است امام حجت خدا و مبلغ رسالات الله است و از اينرو بايد از عصمت و علم لدني برخوردار باشد تا معرفت او به احكام الله از جنس معرفت قطعي باشد نه معرفت اجتهادي و ظني.
اين كارشناس علوم ديني اظهار كرد: اين مساله بر خلاف نظر اهل سنت است زيرا فقهاي اهل سنت نه تنها عصمت را شرط لازم براي خليفه نمي دانند بلكه برخي از آنها عدالت را نيز براي خليفه شرط لازم نمي دانند.
وي اضافه كرد: علماي اهل سنت معتقدند براي حفظ و ثبات جامعه، قيام عليه خليفه ستمگر جايز نيست زيرا از اين منظر ثبات جامعه بر عدالت گستري مقدم است در حاليكه در فرهنگ شيعه عدالت گستري و قسط از رسالت هاي انبياي الهي و يكي از وظايف اصلي حكومت است.
رئيس دفتر تبليغات اسلامي قم گفت: نظريه سياسي شيعه امامت معصوم (ع) است ولي در زماني كه به واسطه غيبت دسترسي به ايشان ممكن نيست، فقيهي كه شئون ايشان را داشته باشد، به عنوان نائب امام (ع) حكومت را بر عهده مي گيرد.
وي تصريح كرد: نظريه ولايت فقيه در جمهوري اسلامي ايران با مفهوم دموكراسي گره خورده است و لذا بايد ببينم از نظر اسلام تا چه ميزان اين دو مي توانند باهم مرتبط باشند.
حجت الاسلام والمسلمين واعظي با بيان اينكه دو ديدگاه ارزشي و روشي به مقوله دموكراسي وجود دارد، افزود: از منظر نگاه 'ارزشي' به دموكراسي، نظر اكثريت ملاك حق و باطل واقعي است كه از منظر اسلام مردود است ولي از منظر 'روشي'، دموكراسي به عنوان روشي براي رفع اختلاف ها است كه اسلام آن را پذيرفته است.
وي ادامه داد: در مردمسالاري ديني، نظر اكثريت در چهارچوب اصول و ارزش هاي اسلامي قابل پذيرش است كما اينكه در ليبرال دموكراسي، نظر اكثريت در چهارچوب اصول و ارزش هاي حاكم بر ليبراليسم مانند مالكيت شخصي، آزادي عقيده، آزادي هاي فرهنگي و اجتماعي و امثال آن محدود مي شود.
رئيس دفتر تبليغات اسلامي قم بيان كرد: يكي از دغدغه هاي ليبرال هاي اوليه چون 'جان لاك' و 'امانوئل كانت' مخالفت با آزادي و دموكراسي مطلق بود زيرا چه بسا ممكن بود نظر اكثريت با يك يا چند اصل حاكم بر ليبراليسم مخالف باشد و لذا به جاي دموكراسي مطلق، دموكراسي مشروط و محدود به اصول ليبراليسم را مطرح كردند.
وي خاطر نشان كرد: مردمسالاري ديني نيز نوعي دموكراسي محدود و مشروط است كه به جاي محدود شدن با ارزش هاي ليرالي با ارزشهاي اسلامي به عنوان وحي از جانب خالق هستي، مشروط و محدود شده است.
اين كارشناس علوم ديني گفت: از منظر ليبرال دموكراسي، انسان خود آيين است بگونه اي كه مختار است آيين چگونه زيستن را براي براي خود برگزيند ولي از منظر اسلام انسان بنده خدا و افتخار او حركت در مسير بندگي و هدايت تشريعي خداوند است.
وي ادامه داد: از منظر ليبرال دموكراسي انسان يك هويت تك بعدي است كه صرفا صاحب حقوق مادي مي باشد ولي انسان در نگاه اسلامي داراي هويت تركيبي است كه علاوه بر حقوق مادي، ظرفيت هاي بيكران معنوي دارد.
رئيس دفتر تبليغات اسلامي قم تصريح كرد: بر اين اساس نظام مطلوب ليبرال دموكرات، موظف است پاسدار حقوق افراد باشد ولي از منظر مردمسالاري ديني نظام مطلوب علاوه بر توجه به حقوق افراد، موظف است زمينه هاي رشد و اعتلاي اخلاقي و معنوي جامعه را فراهم كند.
وي با بيان اينكه نظام ليبرال دموكراسي يك نظام سكولار است، گفت: سكولاريسم معتقد است انسان در تنظم و مديريت ارتباط خود با انسان ديگر به هيچ مرجع معرفتي فوق انسان نيازمند نيست بنابراين معتقد به حقوق، اخلاق، مديريت، سياست و اقتصاد سكولار است كه نتيجه آن خروج دين از عرصه حقوق، اخلاق، مديريت، اقتصاد و سياست و حكومت است.
حجت الاسلام واعظي تصريح كرد: از منظر مردمسالاري ديني، انسان براي تنظيم و مديريت ارتباطات خود با ديگران نيازمند دانش بشري است ولي به حد بسنده نمي كند و علاوه بر عقل و تجربه به وحي نيز متوسل مي شود.
وي خاطر نشان كرد: دين در نگاه ليبرالي و سكولار منحصر به حيطه و حوزه خصوصي افراد است و هيچ نقشي در حوزه عمومي و ارتباطات فرهنگي، سياسي، مديريتي، اجتماعي و اقتصادي جامعه ندارد.
دومين سيمنار از سلسله سمينارهاي علمي ولايت فقيه به همت دفتر تبليغات اسلامي اصفهان در سالن همايش هاي مركز تحقيقات اهل البيت (ع) برگزار شد.
پنج سمينار علمي ولايت فقيه با هدف تبيين علمي و تخصصي جايگاه ولايت فقيه در منظومه فكري شيعه با حضور طلاب و فضلاي حوزه علميه اصفهان برگزار مي شود.
گ/7134/ 2093 ** خبرنگار: محمد كامران ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

سرخط اخبار استان‌ها